Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

God eftermiddag

Letar lite efter en bra tutorial på hur jag ska kunna lära mig Alphavilles Big in Japan. Det jag hittar på youtube är en som spelar en cover.

Jag försöker även lära mig Take on me av A-ha, finns några olika tutorials på youtube men ingen riktigt bra, har ni några tips?

Ni får gärna länka lite andra bra tutorials på olika synthlåtar.

En annan sak är jag har lärt mig hooken i Axel F(snuten i Hollywood) men jag får inte riktigt till ljudet.

Lycka tilll med att tipsa mig.

Redigerat av Uozon
Annons
Postat

Tutorials för att spela covers? Det verkar väl ganska överflödigt, tycker jag... Det är ju bara att lyssna in sig på ett instrument i taget och lära sig spela det på gehör, så är det klart...

En sak du skulle kunna göra, är att leta upp midifiler på de kända låtar du vill lära dig - och ha dem som utgångspunkt. De midifiler man hittar på diverse ställen är sällan särskilt dynamiskt spelade, utan låter ofta ganska fyrkantigt, men man slipper i alla fall ta ut alla delar själv, om man upplever den biten som svår.

Postat (redigerat)
Tutorials för att spela covers? Det verkar väl ganska överflödigt, tycker jag... Det är ju bara att lyssna in sig på ett instrument i taget och lära sig spela det på gehör, så är det klart...

Jag har dåligt gehör.

Redigerat av Uozon
Postat (redigerat)

Har ni några länktips på hur jag skruvar fram Axel F ljudet.?

Redigerat av Uozon
Postat (redigerat)

På/I vad?

Edit:

Om du menar originalet (wiki)...

"Faltermeyer recorded the song using three synthesizers: a Roland Jupiter-8, a Roland JX-3P, and a Yamaha DX7."

Redigerat av danielssondesign
Postat
Har ni några länktips på hur jag skruvar fram Axel F ljudet.?

Man lär sig inget på att få färdiglagade recept. Även här är det övning som gäller.

Gör helt enkelt som alla andra; lyssna och skruva, lyssna och skruva, lyssna och skruva...

När du gör så, så kan du kanske rentav hitta något ljud som du gillar ännu bättre än originalljudet, så att du kan göra den med en lite egen touch istället för att bara försöka kopiera exakt likadant. 😄

Postat
Man lär sig inget på att få färdiglagade recept. Även här är det övning som gäller.

Gör helt enkelt som alla andra; lyssna och skruva, lyssna och skruva, lyssna och skruva...

När du gör så, så kan du kanske rentav hitta något ljud som du gillar ännu bättre än originalljudet, så att du kan göra den med en lite egen touch istället för att bara försöka kopiera exakt likadant. 😕

Jag vill ha en liten vägledning, ett ljus i tunnel som jag kan följa. När jag väl fått det kommer resten naturligt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.