Uozon Postat 20 maj 2010 Postat 20 maj 2010 (redigerat) God eftermiddag Letar lite efter en bra tutorial på hur jag ska kunna lära mig Alphavilles Big in Japan. Det jag hittar på youtube är en som spelar en cover. Jag försöker även lära mig Take on me av A-ha, finns några olika tutorials på youtube men ingen riktigt bra, har ni några tips? Ni får gärna länka lite andra bra tutorials på olika synthlåtar. En annan sak är jag har lärt mig hooken i Axel F(snuten i Hollywood) men jag får inte riktigt till ljudet. Lycka tilll med att tipsa mig. Redigerat 20 maj 2010 av Uozon
Claes Holmerup Postat 20 maj 2010 Postat 20 maj 2010 Tutorials för att spela covers? Det verkar väl ganska överflödigt, tycker jag... Det är ju bara att lyssna in sig på ett instrument i taget och lära sig spela det på gehör, så är det klart... En sak du skulle kunna göra, är att leta upp midifiler på de kända låtar du vill lära dig - och ha dem som utgångspunkt. De midifiler man hittar på diverse ställen är sällan särskilt dynamiskt spelade, utan låter ofta ganska fyrkantigt, men man slipper i alla fall ta ut alla delar själv, om man upplever den biten som svår.
Uozon Postat 20 maj 2010 Trådstartare Postat 20 maj 2010 (redigerat) Tutorials för att spela covers? Det verkar väl ganska överflödigt, tycker jag... Det är ju bara att lyssna in sig på ett instrument i taget och lära sig spela det på gehör, så är det klart... Jag har dåligt gehör. Redigerat 20 maj 2010 av Uozon
Joelbille Postat 20 maj 2010 Postat 20 maj 2010 (redigerat) Jag har dåligt gehör. Öva! Det enda som hjälper... Redigerat 20 maj 2010 av Joelbille
Uozon Postat 20 maj 2010 Trådstartare Postat 20 maj 2010 Öva! Det enda som hjälper... Övning ger färdgihet.
Uozon Postat 21 maj 2010 Trådstartare Postat 21 maj 2010 (redigerat) Har ni några länktips på hur jag skruvar fram Axel F ljudet.? Redigerat 21 maj 2010 av Uozon
danielssondesign Postat 21 maj 2010 Postat 21 maj 2010 (redigerat) På/I vad? Edit: Om du menar originalet (wiki)... "Faltermeyer recorded the song using three synthesizers: a Roland Jupiter-8, a Roland JX-3P, and a Yamaha DX7." Redigerat 21 maj 2010 av danielssondesign
Claes Holmerup Postat 21 maj 2010 Postat 21 maj 2010 Har ni några länktips på hur jag skruvar fram Axel F ljudet.? Man lär sig inget på att få färdiglagade recept. Även här är det övning som gäller. Gör helt enkelt som alla andra; lyssna och skruva, lyssna och skruva, lyssna och skruva... När du gör så, så kan du kanske rentav hitta något ljud som du gillar ännu bättre än originalljudet, så att du kan göra den med en lite egen touch istället för att bara försöka kopiera exakt likadant. 😄
Uozon Postat 21 maj 2010 Trådstartare Postat 21 maj 2010 Man lär sig inget på att få färdiglagade recept. Även här är det övning som gäller.Gör helt enkelt som alla andra; lyssna och skruva, lyssna och skruva, lyssna och skruva... När du gör så, så kan du kanske rentav hitta något ljud som du gillar ännu bättre än originalljudet, så att du kan göra den med en lite egen touch istället för att bara försöka kopiera exakt likadant. 😕 Jag vill ha en liten vägledning, ett ljus i tunnel som jag kan följa. När jag väl fått det kommer resten naturligt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.