Jump to content
Annons

Recommended Posts

Marimba (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har länge varit sugen på att införskaffa någon form av enklare inspelningsutrustning för att spela in min egen musik på. Jag har tänkt använda ett fåtal instrument (kan tänka mig att varje låt uppgår till 4-5 instrumentspår) och ifall ljudkvaliteten är lite lätt brusig och lo-fi gör det inte så mycket.

Nu är det så att jag spanat in en digital 8-track vid namn Fostex D-80 som säljs för ett hyggligt pris begagnat. I och med att maskinen är 14 år gammal och jag är novis när det gäller inspelningsteknik (har tidigare endast spelat in musik tillsammans med mitt band, och då i betald studio med ljudtekniker) är jag mest nyfiken på hur lättanvänd den är och huvuvida hårddisken är kompatibel med dagens datorer eller ej? Dessutom undrar jag om man kan spela in på alla åtta spår även om mixerbordet inte har fler än två ingångar (självklart förutsatt att spåren inte ska spelas in samtidigt).

Ifall någon har erfarenhet av en Fostex D-80 eller en liknande modell, alternativt är haj nog på studiolingon för att kunna läsa till sig informationen, är jag tacksam för hjälp!

Annons
Postat (redigerat)
  Marimba sa:
Hej!

Jag har länge varit sugen på att införskaffa någon form av enklare inspelningsutrustning för att spela in min egen musik på. Jag har tänkt använda ett fåtal instrument (kan tänka mig att varje låt uppgår till 4-5 instrumentspår) och ifall ljudkvaliteten är lite lätt brusig och lo-fi gör det inte så mycket.

Nu är det så att jag spanat in en digital 8-track vid namn Fostex D-80 som säljs för ett hyggligt pris begagnat. I och med att maskinen är 14 år gammal och jag är novis när det gäller inspelningsteknik (har tidigare endast spelat in musik tillsammans med mitt band, och då i betald studio med ljudtekniker) är jag mest nyfiken på hur lättanvänd den är och huvuvida hårddisken är kompatibel med dagens datorer eller ej? Dessutom undrar jag om man kan spela in på alla åtta spår även om mixerbordet inte har fler än två ingångar (självklart förutsatt att spåren inte ska spelas in samtidigt).

Ifall någon har erfarenhet av en Fostex D-80 eller en liknande modell, alternativt är haj nog på studiolingon för att kunna läsa till sig informationen, är jag tacksam för hjälp!

Jag har använt D-80 en hel del och AD/DA-omvandlingen är faktiskt riktigt bra för sin tid, och räcker långt även idag. Mjukt och skön diskant med ett helt OK djup i ljudet. Dom är absolut inte brusiga eller lofi, utan låter utan vidare bättre än t. ex. majoriteten av ljudkort i prisklassen under 3-4 tusen. Brus och lofi förknippas snarare med band-inspelning, vilket är en helt annan teknologi.

Angående lättanvändbarheten:

De fungerar precis som en 8-kanals bandspelare, fast inspelningen sker på en hårddisk istället vilket såklart tillåter snabbare spoltider och förlustfritt lagrande. Så den är inte speciellt svår att komma överens med, med andra ord.

När du spelar in väljer du vilka spår som ska vara i inspelningsläge och vilka inte. Så du kan spela in på de olika spåren omlott och därmed skapa de olika spåren i omgångar. Det finns även en punch in-funktion som kan vara väldigt användbar när man tabbat sig på en viss sektion och inte vill lägga om hela tagningen.

Hårddiskarna formateras i D-80:n till ett format som inte är kompatibelt med datorer, tyvärr. Detta är den stora nackdelen. Dataöverföring från D-80 till dator blir därmed ett litet helvete. Enklare blir det inte i och med faktumet att de inte stödjer ADAT digitalt ut/in, utan enbart S/PDIF. Detta innebär att du blir tvungen att föra över två spår i taget i realtid till din DAW. Om du då har 8 spår på 5 minuter vardera kommer detta ta ca 45 minuter inkl. allt fipplande.

D-80 stödjer inte heller nyare diskar utan är lite kräsen (det var en rätt så ny teknologi på konsumentmarknaden på den tiden). Vissa diskar funkar inte, andra funkar. Har för mig att max diskstorlek var 8 Gb. Diskar du ska leta efter är alltså gamla 5400-varvare som sitter i pentium I:or och II:or. De kan ju vara lite svåra att få tag på då de flesta gammelburkarna hamnade på skroten redan för länge sen, men håller man ögonen öppna så. Har för mig att 6,4 Gb disk tillät runt 2 timmar inspelningstid på 8 spår (dvs. 16h).

Om du är intresserad finns två stycken D-80 med en hel hög diskar som jag kan tänka mig sälja. De har uppdaterade EPROM:ar vilket gör att de går att synka med varandra. Har dock ingen aning om vad dom ligger i för pris. Får man löjligt lite för dom behålls dom hellre. Blir även gärna av med båda samtidigt isf.

Redigerat av desvaenger
Marimba (oregistrerad)
Postat

desvaenger:

Tack så mycket för hjälpen!

Hur bör man då gå till väga för att föra över musiken till dator/skiva på det här viset? Tror att den medföljande hårddisken har ganska litet utrymme (det jag har läst tyder på att 18 minuter är maximal inspelningstid på den som medföljer, men det duger för min del) så förutsatt att jag inte köper en ny kommer nog överföringsproceduren ske ganska ofta. Tyvärr har jag ju redan hittat en Fostex till ett bra pris (1000 kronor, men kanske till och med kan pruta lite), annars hade erbjudandet helt klart varit intressant 😳

Postat
  Marimba sa:
desvaenger:

Tack så mycket för hjälpen!

Hur bör man då gå till väga för att föra över musiken till dator/skiva på det här viset? Tror att den medföljande hårddisken har ganska litet utrymme (det jag har läst tyder på att 18 minuter är maximal inspelningstid på den som medföljer, men det duger för min del) så förutsatt att jag inte köper en ny kommer nog överföringsproceduren ske ganska ofta. Tyvärr har jag ju redan hittat en Fostex till ett bra pris (1000 kronor, men kanske till och med kan pruta lite), annars hade erbjudandet helt klart varit intressant 😳

Oj va lågt dom står. Kostade ju hiskeliga summor när de kom ut. Inte för att det är konstigt på någont vis, men ändå!

Det smidigaste sättet att föra över inspelningarna till dator är nog att använda ett program som t. ex. Cubase.

Du sätter du två monospår på inspelning i cubase, och sedan spelar du upp två kanaler från D-80:n via den optiska utgången (S/PDIF). Man kan välja i D-80:ns inställningar vilka två kanaler som ska sändas digitalt, så man får således ändra kanaler för varje nytt kanalpar man vill överföra.

Upprepa tills alla 8 spåren finns i ditt projekt.

Kruxet med metoden är att spåren på datorn inte kommer att bli synkroniserade mot varandra eftersom du överför dom i olika omgångar. Det löser du genom att göra ett "nollmärke" på alla 8 spåren på D-80:n. T. ex. genom att sätta alla D-80:ans spår på inspelning samtidigt och spela in t. ex. ett virvelslag (ett transientrikt ljud, åt minståne) på samtliga spår, förslagsvis under de första sekunderna på låten där inga andra ljud spelar. När du sedan har fört över spåren till datorn kan du kolla på virvelslaget hos de 8 spåren i cubase och lätt zooma in rejält, och flytta spåren så att virvelslaget hamnar på exakt samma ställe tidsmässigt, på samtliga spår. Då ligger spåren i synk.

Postat (redigerat)
  Citat
Kruxet med metoden är att spåren på datorn inte kommer att bli synkroniserade mot varandra eftersom du överför dom i olika omgångar. Det löser du genom att göra ett "nollmärke" på alla 8 spåren på D-80:n. T. ex. genom att sätta alla D-80:ans spår på inspelning samtidigt och spela in t. ex. ett virvelslag (ett transientrikt ljud, åt minståne) på samtliga spår, förslagsvis under de första sekunderna på låten där inga andra ljud spelar. När du sedan har fört över spåren till datorn kan du kolla på virvelslaget hos de 8 spåren i cubase och lätt zooma in rejält, och flytta spåren så att virvelslaget hamnar på exakt samma ställe tidsmässigt, på samtliga spår. Då ligger spåren i synk.

Den har ju Midi In/Out/Through så det är ju bara att synka med ett midi-interface i datorn,

så hamnar alla spår i synk. Synka via MTC. Och kör över spåren analogt.

http://www.sweetwater.com/publications/swe...lidaySN_04.html

Mvh/

Redigerat av Sleap
Marimba (oregistrerad)
Postat

Får tacka er båda för hjälpen! Stället som säljer apparaten genomgår just nu en konkurs, så för min del gäller det att bestämma mig för om jag ska köpa eller ej inom någon vecka eller så. Av era svar att döma verkar det ju dock se ljust ut.

Är absolut novis inom inspelningsteknik, så risken är ju att jag inte förstår mig på utrustningen om jag väl köper den. Antar att väl man får försöka sig på lite trial & error, alternativt läsa sig till svaret vart och vartannat steg 😉

Postat

Det är grejer från förra årtusendet vi talar om.

Innan datorerna i princip.

Du måste också ha mixer för att få till nåt -- d80 har linjeingång så det går inte att koppla in mikrofoner direkt.

Har du ändå dator -- mitt tips, satsa på ett ljudkort med mickstärkare i stället. Jag hade länge en Digidesign MBox, den första modellen, som kom med programvara som funkade alldeles ok. Två kanaler samtidig inspelning, många kanaler samtidig för uppspelning och mix räcker långt. Borde du kunna få för en tusenlapp idag.

// Gunnar

Postat
  Sleap sa:
Den har ju Midi In/Out/Through så det är ju bara att synka med ett midi-interface i datorn,

så hamnar alla spår i synk. Synka via MTC. Och kör över spåren analogt.

http://www.sweetwater.com/publications/swe...lidaySN_04.html

Mvh/

Okej. Den tekniken har jag inte orkat fördjupa mig, har aldrig haft behov av det. Mycket möjligt att det blir en hel del smidigare men blir verkligen spåren så nogrant synkade. Midi fluktuerar väl en del?

trombonisten sa:
Det är grejer från förra årtusendet vi talar om.

Innan datorerna i princip.

Du måste också ha mixer för att få till nåt -- d80 har linjeingång så det går inte att koppla in mikrofoner direkt.

Har du ändå dator -- mitt tips, satsa på ett ljudkort med mickstärkare i stället. Jag hade länge en Digidesign MBox, den första modellen, som kom med programvara som funkade alldeles ok. Två kanaler samtidig inspelning, många kanaler samtidig för uppspelning och mix räcker långt. Borde du kunna få för en tusenlapp idag.

// Gunnar

Jag är böjd att hålla med. Det är mycket smidigare att gå den linjen direkt. Man kommer in i datorernas värld relativt fort om det mest är basic inspelning man ska hålla på med, och då finns ju utvecklingspotentialen också i samma program.

Postat (redigerat)
  Citat
Okej. Den tekniken har jag inte orkat fördjupa mig, har aldrig haft behov av det. Mycket möjligt att det blir en hel del smidigare men blir verkligen spåren så nogrant synkade. Midi fluktuerar väl en del?

Nej, det blir tight om man synkar med datorn. För övrigt (som trombonisten sa):

detta är ju en ren bandspelare; man behöver ju liksom en mixer till för att det ska funka.

Det finns dock alla redigeringsmöjligheter i den också precis som i en dator, fast handhavandet för att

göra det är tusen gånger krångligare.

Mvh/

Redigerat av Sleap

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.