Jump to content
Annons

Spela in rap i mono eller stereo?


Jonizots

Recommended Posts

Hej! Satt igår med mina ny inköpta grejer, röde NT2-A och ett saffire PRO 24 ljudkort.

När jag satt och kollade runt och testade grejerna, och ställde in stereo, registrerades de bara på högra kanalen.. Man kan säkert få stereo, när jag väl trixar och lärt mig.

Men som frågan lyder, när man spelar in rapp kör ni mono eller stereo? Har alltid kört stereo, men nu slog tanken mig!?

Joniz

Joniz

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du har en mikrofon, så det är meningslöst att spela in i annat än mono. Den enda effekten du får om du spelar in en mono-ljudkälla i stereo, är att det tar dubbelt så mycket utrymme på hårddisken.

Du skapar en stereobild genom effekter när du mixar istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Valle, "Rapp eller rap (av engelska rap, Rap kommer ursprungligen från det grekiska "Rapsoder""

är du med? 😕

Du har en mikrofon, så det är meningslöst att spela in i annat än mono. Den enda effekten du får om du spelar in en mono-ljudkälla i stereo, är att det tar dubbelt så mycket utrymme på hårddisken.

Du skapar en stereobild genom effekter när du mixar istället.

okej, där ser man, några fler rappare som spelar mono?, eller hur gör ni?

joniz

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, där ser man, några fler rappare som spelar mono?, eller hur gör ni?

joniz

Alla (som vet vad de sysslar med) spelar in sång i mono (med undantag för kör etc.) då en röst är "mono" och man bara använder en mikrofon till detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

woohw, så bara för att man inte vet det, vet man inte vad man sysslar med? nja nu är du lite väl hård tror jag, de flesta jag känner gör det inte, och jag har aldrig direkt ifrågasatt de förens nu..

Alla (som vet vad de sysslar med) spelar in sång i mono (med undantag för kör etc.) då en röst är "mono" och man bara använder en mikrofon till detta.
Link to comment
Dela på andra sajter

woohw, så bara för att man inte vet det, vet man inte vad man sysslar med? nja nu är du lite väl hård tror jag, de flesta jag känner gör det inte, och jag har aldrig direkt ifrågasatt de förens nu..

Ge mig en enda anledning till varför man skulle spela in sång (i normal studiomiljö, en sångare ... och bara en mick dessutom … än mer korkat) i stereo. Jag tycker absolut inte att det är för hårt att säga att de som spelar in sång i stereo (förutsatt normala omständigheter) inte vet vad de pysslar med då detta uppenbarligen är fallet. 🤪

Att det finns en massa rapare som spelar in i stereo helt i onödan för att de inte vet bättre betyder inte att det är korrekt inspelningsteknik …

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ett enkelt svar är just, att mono och mixning inte är lika lätt som stereo och mixning. De är väl snarare så att man inte är proffs, för då hade jag ju jobbat med detta på heltid, där emot har jag en egen firma inom IT, skulle nog kunna dumförklara dig på många områden där, där jag ser allt som en självklarhet om man har en PC.... 🤪

Jag menar ju att med min förra mic och de grejer jag hade, då spelade jag bara in för skoj skull, nu när jag läser på lär man ju sig mer och "pluggar" hårdare, så de jag menar är väl att man tog de som lätt bäst på ren inspelning.

Ge mig en enda anledning till varför man skulle spela in sång (i normal studiomiljö, en sångare) i stereo. Jag tycker absolut inte att det är för hårt att säga att de som spelar in sång i stereo (förutsatt normala omständigheter) inte vet vad de pysslar med då detta uppenbarligen är fallet. 😉
Redigerat av Jonizots
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett enkelt svar är just, att mono och mixning inte är lika lätt som stereo och mixning.

?

där emot har jag en egen firma inom IT, skulle nog kunna dumförklara dig på många områden där, där jag ser allt som en självklarhet om man har en PC.... 🤪

?

Link to comment
Dela på andra sajter

?

?

Ja för dig som är insatt och säkert PRO på ämnet är de ju självklart, har men en stor studio är de inte så konstigt och självklart för dig men samma sak med mig inom IT, Alltså självklart för dig, men mig som varken har utbildning eller känner någon som är PRO på området är de ju kanske därför jag ställde frågan från början för jag vill lära mig?

han som lärde dig? dumförklarade han dig med?

Link to comment
Dela på andra sajter

woohw, så bara för att man inte vet det, vet man inte vad man sysslar med? nja nu är du lite väl hård tror jag, de flesta jag känner gör det inte, och jag har aldrig direkt ifrågasatt de förens nu..

tyvärr är det så att man inte vet vad man gör om du spelar in en mic i stereo

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja för dig som är insatt och säkert PRO på ämnet är de ju självklart, har men en stor studio är de inte så konstigt och självklart för dig men samma sak med mig inom IT, Alltså självklart för dig, men mig som varken har utbildning eller känner någon som är PRO på området är de ju kanske därför jag ställde frågan från början för jag vill lära mig?

han som lärde dig? dumförklarade han dig med?

I denna tråd gav du skenet av att inte vara nybörjare:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=76304

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror dessutom att du väljer att ta åt dig. Det jag menade med denna formulering var att det vore fel att skriva "Alla spelar in sång i mono" då det tyvärr inte är så ... 🤪

Alla (som vet vad de sysslar med) spelar in sång i mono (med undantag för kör etc.) då en röst är "mono" och man bara använder en mikrofon till detta.
Link to comment
Dela på andra sajter

I denna tråd gav du skenet av att inte vara nybörjare:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=76304

Med tanke på att jag kan spela in och få de att låta bra, nu säkert bättre, så ser jag mig inte som en nybörjare heller, som du själv sa, är samma sak som mono med en mic men tar mer utrymme vad spelar de då för roll om jag tar stereo?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror dessutom att du väljer att ta åt dig. Det jag menade med denna formulering var att det vore fel att skriva "Alla spelar in sång i mono" då det tyvärr inte är så ... 🤪

okej jag kanske missuppfattar, men som sagt Teach me 😉 har du bra tips om hur de blir bättre är jag super nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att jag kan spela in och få de att låta bra, nu säkert bättre, så ser jag mig inte som en nybörjare heller, som du själv sa, är samma sak som mono med en mic men tar mer utrymme vad spelar de då för roll om jag tar stereo?

Om jag frågar dig något om IT (som du kanske kan bra) så skulle jag följa ditt råd men du behöver inte följa mina om du inte vill ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att jag kan spela in och få de att låta bra, nu säkert bättre, så ser jag mig inte som en nybörjare heller, som du själv sa, är samma sak som mono med en mic men tar mer utrymme vad spelar de då för roll om jag tar stereo?

Det gör ingen skada - förutom då att ljudet bara hamnar i ena kanalen, medan den andra är tyst, men vad finns det för anledning att spela in på fel sätt? Det blir inte "mer stereo" bara för att man spelar in monoljudkällan i stereo, utan det blir mono hur man än vänder på det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det gör ingen skada - förutom då att ljudet bara hamnar i ena kanalen, medan den andra är tyst, men vad finns det för anledning att spela in på fel sätt? Det blir inte "mer stereo" bara för att man spelar in monoljudkällan i stereo, utan det blir mono hur man än vänder på det...

på min ADK 51E så fick jag på båda en kanal med 2 ljudkällor därför blev jag fundersam när jag nu bara fick en!

men när man mixar gilbert, hur gör man då för att få de att lira? med Dubbs och så?

(är jätte tacksam för hjälpen)

joniz

Redigerat av Jonizots
Link to comment
Dela på andra sajter

woohw, så bara för att man inte vet det, vet man inte vad man sysslar med? nja nu är du lite väl hård tror jag, de flesta jag känner gör det inte, och jag har aldrig direkt ifrågasatt de förens nu..

Vad är det för poäng att spela in i stereo om du inte har en mikrofon anpassad för det?

Link to comment
Dela på andra sajter

på min ADK 51E så fick jag på båda en kanal med 2 ljudkällor därför blev jag fundersam när jag nu bara fick en!

Den micken är inte heller någon stereomick, utan om det är så att du har hört ljudet i båda kanalerna då, så har du troligen spelat in på ett monospår - och som default är monospåren panorerade till mitten, så att de hörs lika mycket i både höger och vänster kanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

på min ADK 51E så fick jag på båda en kanal med 2 ljudkällor därför blev jag fundersam när jag nu bara fick en!

men när man mixar gilbert, hur gör man då för att få de att lira? med Dubbs och så?

(är jätte tacksam för hjälpen)

joniz

Spela in en ”lead” ( i mono och centerpanorera denna). Om du vill ha en ”maffigare” och ”bredare” känsla så spelar du in ett gäng dubbar och panorerar ut dessa. Det gäller att sjunga jäkligt tight och för att undvika att konsonanter grötar ihop sig mellan lead och dubbarna så kan du ta ned attacken i detta register ca 2-5 kHz på dubbarna med t ex en multibandskompressor (eller en kompressor med EQ i sidechain). Ett trick är att pitcha dubbarna några cent åt olika håll och detta görs bäst genom att tillfälligt pitcha medhörningen så du sjunger pitchat. På så vis får du optimal kvalité då du inte behöver processa en ljudfil (som innebär en lägre kvalité även om skillnaden är liten). Lek med olika reverb, framförallt kortare rum (helst impulsreverb då dessa brukar låta bäst på mindre rum beroende på impuls givetvis). Det går att manuellt stereobredda genom att skapa en kopia av ett stereospår (i detta fall alla dubbar nedmixade till ett stereospår (då du panorerat dessa L & R)) och vända på fasen på en av kanalerna ( L eller R) och fördröja hela spåret (L & R) ca 20-30 ms och sedan mixa in detta med originalspåret (några procent räcker, lätt att gå över styr i början …). Denna teknik är totalt monokompatibel då effekten försvinner (släcker ut sig själv) i mono men den fungerar bäst om det inte finns så mycket transienter i materialet (som kan bli störande om man drar på för mycket). Att lyssna sig fram är som vanligt bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spela in en ”lead” ( i mono och centerpanorera denna). Om du vill ha en ”maffigare” och ”bredare” känsla så spelar du in ett gäng dubbar och panorerar ut dessa. Det gäller att sjunga jäkligt tight och för att undvika att konsonanter grötar ihop sig mellan lead och dubbarna så kan du ta ned attacken i detta register ca 2-5 kHz på dubbarna med t ex en multibandskompressor (eller en kompressor med EQ i sidechain). Ett trick är att pitcha dubbarna några cent åt olika håll och detta görs bäst genom att tillfälligt pitcha medhörningen så du sjunger pitchat. På så vis får du optimal kvalité då du inte behöver processa en ljudfil (som innebär en lägre kvalité även om skillnaden är liten). Lek med olika reverb, framförallt kortare rum (helst impulsreverb då dessa brukar låta bäst på mindre rum beroende på impuls givetvis). Det går att manuellt stereobredda genom att skapa en kopia av ett stereospår (i detta fall alla dubbar nedmixade till ett stereospår (då du panorerat dessa L & R)) och vända på fasen på en av kanalerna ( L eller R) och fördröja hela spåret (L & R) ca 20-30 ms och sedan mixa in detta med originalspåret (några procent räcker, lätt att gå över styr i början …). Denna teknik är totalt monokompatibel då effekten försvinner (släcker ut sig själv) i mono men den fungerar bäst om det inte finns så mycket transienter i materialet (som kan bli störande om man drar på för mycket). Att lyssna sig fram är som vanligt bäst.

Skulle personligen gå på Doubledelay direkt...eller lite ADT

Link to comment
Dela på andra sajter

Den micken är inte heller någon stereomick, utan om det är så att du har hört ljudet i båda kanalerna då, så har du troligen spelat in på ett monospår - och som default är monospåren panorerade till mitten, så att de hörs lika mycket i både höger och vänster kanal.

nej ärligt nu så är den inställbar och står på stereo inte mono, kan välja de med. kan dra en print screen om du inte tror mig, men visst kanske blir så endå 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

nej ärligt nu så är den inställbar och står på stereo inte mono, kan välja de med. kan dra en print screen om du inte tror mig, men visst kanske blir så endå 🤪

Lyssna nu på Claes, din mick är en monomikrofon. Det finns ingen som helst anledning att spela in i stereo. Även om det vore en stereomick så skulle du ändå bara vilja spela in en av sidorna (i mono) i detta fall då det är sånginspelning vi talar om.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

nej ärligt nu så är den inställbar och står på stereo inte mono, kan välja de med. kan dra en print screen om du inte tror mig, men visst kanske blir så endå 😉

Ok - har du bytt program eller kanske ljudkort nyligen också? I så fall kan det kanske förklara en del av förvirringen... 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna nu på Claes, din mick är en monomikrofon. Det finns ingen som helst anledning att spela in i stereo. Även om det vore en stereomick så skulle du ändå bara vilja spela in en av sidorna (i mono) i detta fall då det är sånginspelning vi talar om.

ja de är jag med på dew är bara mono i fortsättningen, men de jag meande var ju att den spelade in i stereo och gav L/R, och tog man mono fick man bara en hel liksom, de är mer att de blev så när jag körde innan och de har jag aldrig funderat på... 😛

jag bytte ljudkot och då gick de inte göra som tidigare och då ville jag veta om mono var rätt 😎 nu vet jag 🙂

tack för mixningstipset, vad mixar ni i för program?

joniz!

Link to comment
Dela på andra sajter

ja de är jag med på dew är bara mono i fortsättningen, men de jag meande var ju att den spelade in i stereo och gav L/R, och tog man mono fick man bara en hel liksom, de är mer att de blev så när jag körde innan och de har jag aldrig funderat på... 😎

jag bytte ljudkot och då gick de inte göra som tidigare och då ville jag veta om mono var rätt 🙂 nu vet jag 🙂

Där är förklaringen. Det nya ljudkortet har en korrekt hantering av det, helt enkelt. Irriterande att det inte är likadant på alla. Det gör ju att det är lätt att missuppfatta och tro att det alltid fungerar på annat sätt än det egentligen borde göra... 😛

Mono är i alla fall det man använder för att spela in när man har en mikrofon - så hädanefter kommer du att göra rätt. 🙂

tack för mixningstipset, vad mixar ni i för program?

Jag kör med Cubase5.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...