Jump to content
Annons

Få ett riktigt bra trumljud i studio, digitala eller analoga?


sLk

Recommended Posts

Tja.

Har haft "studio" ett tag nu och spelat in ganska mycket musik men aldrig lyckats få riktigt bra trumljud, provat trigga med drumagog som blev helt okej tills programmet slutade att fungera..

Har ett nytt Tama Hyperdrive set så trummorna är det inga fel på , inte mickarna heller.

Funderar på vad jag behöver göra för att få ett riktigt bra trumljud, är det kanske bättre att köra digitala trummor och akustiska cymbaler?

Trigga trummorna blir nog för dyrt om man ska köpa triggmickar och modul och grejer?

Är det någon som har någon bra ide hur jag ska göra?

Mvh Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om du lyssnar på låtarna i det här Studio Forum-projektet och du finner trummorna "riktigt bra" nog, så kan jag berätta att det är ett Roland TD-6 set "kört" genom Addictive Drums.

"drumagog (...) slutade att fungera" ... ?

Jag tycker det låter bra!

Jag har spelat in digital någon gång mest på skoj, ända negativa jag kan komma på med det är att man måste ställa in volymen perfekt på allt innan man börjar då det är svårt att ställa in tex pukorna efteråt då allt kommer på 1 spår?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter bra!

Jag har spelat in digital någon gång mest på skoj, ända negativa jag kan komma på med det är att man måste ställa in volymen perfekt på allt innan man börjar då det är svårt att ställa in tex pukorna efteråt då allt kommer på 1 spår?

Mvh

Då har du alltså inte använt dig av ett VST-instrument såsom AD eller motsvarande alls förut antar jag?

Alla inställningsmöjlighetert finns - före, under såväl som efter. Du triggar mjukvarupluggen med

befintliga digitaltrummor. Inga sunkiga modulljud öht således.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har du alltså inte använt dig av ett VST-instrument såsom AD eller motsvarande alls förut antar jag?

Alla inställningsmöjlighetert finns - före, under såväl som efter. Du triggar mjukvarupluggen med

befintliga digitaltrummor. Inga sunkiga modulljud öht således.

Fungerar som drumagog då om jag inte förstår fel nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar som drumagog då om jag inte förstår fel nu?

Precis.

Men jag förstår inte varför du inte spelat in MIDI-signalen från trummodulen förr när du spelat in med digitalset? Då kan du ju redigera MIDI-spåret och skicka tillbaks den till modulen tills du blir nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis.

Men jag förstår inte varför du inte spelat in MIDI-signalen från trummodulen förr när du spelat in med digitalset? Då kan du ju redigera MIDI-spåret och skicka tillbaks den till modulen tills du blir nöjd.

Då spelade jag in i ett sunkprogramm bara för det var kul.

Men då behöver jag egentligen inte ha digitala trummor om jag kör in och kör drumagog eller det andra programmet ?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Då spelade jag in i ett sunkprogramm bara för det var kul.

Men då behöver jag egentligen inte ha digitala trummor om jag kör in och kör drumagog eller det andra programmet ?

Mvh

Jo - om du vill kunna spela in dina trummor i t ex AD behöver du ha ett digitalset. Med detta miditriggar du de ljud som finns i trumprogrammet

(Addictive Drums, EZ-drummer, Superior Drummer BFD whathaveyou...). Sedan kan du redigera hur mkt du vill - det är ju midi.

Men i vanlig ordning har också dessa program midifiler med färdiga beats för användaren att importera i sitt projekt. Dock inte aktuellt om man kör kvasifunk i 13/8 kanhända.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.

Har haft "studio" ett tag nu och spelat in ganska mycket musik men aldrig lyckats få riktigt bra trumljud, provat trigga med drumagog som blev helt okej tills programmet slutade att fungera..

Har ett nytt Tama Hyperdrive set så trummorna är det inga fel på , inte mickarna heller.

Funderar på vad jag behöver göra för att få ett riktigt bra trumljud, är det kanske bättre att köra digitala trummor och akustiska cymbaler?

Trigga trummorna blir nog för dyrt om man ska köpa triggmickar och modul och grejer?

Är det någon som har någon bra ide hur jag ska göra?

Mvh Jimmy

Om du har bra trummor och mickar så är det väl synd om du inte använda dig av dem? Det går alldeles utmärkt att få till riktigt bra trumljud med de flesta trumpluggarna men det är någonting magiskt med att jobba med trummor som man har spelat in själv. Det tycker jag i alla fall. Hur ser rummet ut som du spelar in i? Det bör vara såpass stort att du kan sätta upp mikrofoner ett par meter från trummorna om du ska tjäna på att spela in dem själv istället för att trigga. Du kommer i 99,9% av fallen få flytta på en eller ett par mikrofoner eftersom det uppstår fasfel när man har med fler än en mikrofon i taget. Det bästa är om ni är minst 3 personer i studion. Trummisen som spelar samtidigt som någon flyttar runt mikrofonerna och en (du?) som sitter i kontrollrummet och säger till när det låter bra.

Det är ett bra alternativ att göra som du säger... spela in en midisignal med digitala trummor och ha riktiga cymbaler men det kan ibland låta lite märkligt om du mixar in mycket rum till trummorna från pluggen (AD, EZ, Superior, BFD eller vad du nu använder) och inte har samma rum på cymbalerna. Det är oftast inget problem, speciellt i låtar med många spår men ibland kan det låta som att trummorna inte står i samma rum, vilket skulle kunna motsvara vad en dåligt inställd autotune är för sången för den erfarne lyssnaren. Som sagt kommer man troligtvis undan med det men det kan vara värt att tänka på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har bra trummor och mickar så är det väl synd om du inte använda dig av dem? Det går alldeles utmärkt att få till riktigt bra trumljud med de flesta trumpluggarna men det är någonting magiskt med att jobba med trummor som man har spelat in själv. Det tycker jag i alla fall. Hur ser rummet ut som du spelar in i? Det bör vara såpass stort att du kan sätta upp mikrofoner ett par meter från trummorna om du ska tjäna på att spela in dem själv istället för att trigga. Du kommer i 99,9% av fallen få flytta på en eller ett par mikrofoner eftersom det uppstår fasfel när man har med fler än en mikrofon i taget. Det bästa är om ni är minst 3 personer i studion. Trummisen som spelar samtidigt som någon flyttar runt mikrofonerna och en (du?) som sitter i kontrollrummet och säger till när det låter bra.

Det är ett bra alternativ att göra som du säger... spela in en midisignal med digitala trummor och ha riktiga cymbaler men det kan ibland låta lite märkligt om du mixar in mycket rum till trummorna från pluggen (AD, EZ, Superior, BFD eller vad du nu använder) och inte har samma rum på cymbalerna. Det är oftast inget problem, speciellt i låtar med många spår men ibland kan det låta som att trummorna inte står i samma rum, vilket skulle kunna motsvara vad en dåligt inställd autotune är för sången för den erfarne lyssnaren. Som sagt kommer man troligtvis undan med det men det kan vara värt att tänka på.

Det bör vara såpass stort att du kan sätta upp mikrofoner ett par meter från trummorna om du ska tjäna på att spela in dem själv istället för att trigga.

Varför så långt bort, finns bra lösningar med en ambiencemick och resten nära...blir skillnad på det triggade ljudet mot för "livetrummor"...gillar inte när det blir kliniskt och stifft!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför så långt bort, finns bra lösningar med en ambiencemick och resten nära...blir skillnad på det triggade ljudet mot för "livetrummor"...gillar inte när det blir kliniskt och stifft!

Det finns bra lösningar med en ambiencemic och resten nära ja men den där ambiencemicken vill man ju få bort en bit från trummorna för att den ska bli så bra som möjligt till trummorna.

Trummor vinner oerhört mycket på att ha ett inspelat rum. Med ett par meter så menar jag nödvändigtvis inte 10 meter men kanske 2 meter från trummorna med utrymme bakom mickarna också. Om man inte har möjlighet till det så kommer man troligtvis vinna på att använda sig av en trummplugg med ett bra inspelat rum. Jag tycker inte riktigt att det blir samma sak om man enbart använder sig av reverb för att återskapa rummen även om det ger mer liv till trummor som är inspelade utan ambience mikrofoner.

Jag håller med om att det kan bli lite "kliniskt och stifft" med samplade trummor om man som många, inte riktigt går hela vägen i programmeringen och inte tänker trummis. Det går att göra det riktigt bra men då kan man glömma "copy - paste".

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns bra lösningar med en ambiencemic och resten nära ja men den där ambiencemicken vill man ju få bort en bit från trummorna för att den ska bli så bra som möjligt till trummorna.

Trummor vinner oerhört mycket på att ha ett inspelat rum. Med ett par meter så menar jag nödvändigtvis inte 10 meter men kanske 2 meter från trummorna med utrymme bakom mickarna också. Om man inte har möjlighet till det så kommer man troligtvis vinna på att använda sig av en trummplugg med ett bra inspelat rum. Jag tycker inte riktigt att det blir samma sak om man enbart använder sig av reverb för att återskapa rummen även om det ger mer liv till trummor som är inspelade utan ambience mikrofoner.

Jag håller med om att det kan bli lite "kliniskt och stifft" med samplade trummor om man som många, inte riktigt går hela vägen i programmeringen och inte tänker trummis. Det går att göra det riktigt bra men då kan man glömma "copy - paste".

Håller med..då förstod vi varandra precis!

Har den möjligheten hemma men det är på F-håret.

Har inte gjort den ultimata än för mitt förhållande...har nyss fått det ljudkortet med 8in så framöver hoppas jag kunna leverera nåt snyggt.

Så här lät en snabbpryl...där jag fick med "too much" av klang från pukor/kagge mm. Hade 8inte täckt över vissa delar som är hårda i mitt /Studio/datorrum!

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=9202

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som har någon bra ide hur jag ska göra?

lära dig micka är ju inte dumt

steg 1 a är att placera micken där du själv tycker det låter bra - många sitter vid sitt set å tycker det låter hur bra som helst men blir förvånade när det inte låter likadant 5cm snett ovanför varje skinn

1 b torde väl vara att välja rätt mick på rätt plats - där finns ingen enkel mall utan avgörande är vad du vill uppnå i förhållande till vad som levereras

1 c bör nog vara fasproblematiken som kan uppstå när man mickar med flera mickar - det finns mycket i det ämnet här på forumet men också på andra ställen där det kanske inte blir fullt lika svamligt

och förstås innan man öht börjar micka - instrumentet ska låta bra å vara välstämt i grunden

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...