Jump to content
Annons

Det vill sig inte riktigt med baskaggen, tips?


JJRockford

Recommended Posts

Hur jag än bär mig åt, lyckas jag inte balansera baskagge-kanalen och överhängskanalerna så att baskaggen låter bra. När det är lagom balans rent volymmässigt, så låter baskaggen för "smäckigt" (typ dåligt spänt skinn). Behöver lite nya tankar att prova!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jadu.. Min erfarenhet är att det bästa sättet att "mixa" på är att låta trummisen spela och att flytta mickarna istället för att eq'a. visst det tar tid men resultatet blir alltid så sjukt mycket bättre än att sitta och fiffla i efterhand.

Sedan i mix kan man använda eq för att förbättra den redan goa trumljudet, ev lyfta fram något speciellt lr skära onödiga frekvenser.

(Metoden förutsätter dock att du har en go trummis med tålamod och ett trumset som låter bra och passar den mix som är ämnat)

Link to comment
Dela på andra sajter

Lek med högpassfiltret tills du hör att kaggen börjar låta bra.

Testa också att komprimera överhänget med snabb attack, skär vid 800hz-1khz med lagomt Q, sam stryp lite vid 5k (där låter överhänger lätt ganska vasst).

Sedan får du kompromissa OH och Kagge emellan. En boost vid viss frekvens på baskaggen kan bli alldeles för mycket med överhängskanalerna igång samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Är dem i fas? Testa att vända polaritet på OH-mickarna.

Jag brukar göra en dipp i överhänget där baskaggen blir överrepresenterad, hos mig är det ofta runt 130 Hz, men det varierar såklart med set, mickar och rum. Med högt ställt högpassfilter förlorar man lite enhetlighet i setet och djupet i stereobilden, plus fläsk från virvel och pukor.

Sedan är det ju lite svårt att förstå vad du menar med "smäckigt"... (?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är dem i fas? Testa att vända polaritet på OH-mickarna.

Jag brukar göra en dipp i överhänget där baskaggen blir överrepresenterad, hos mig är det ofta runt 130 Hz, men det varierar såklart med set, mickar och rum. Med högt ställt högpassfilter förlorar man lite enhetlighet i setet och djupet i stereobilden, plus fläsk från virvel och pukor.

Sedan är det ju lite svårt att förstå vad du menar med "smäckigt"... (?)

"Smäckigt", typ som om skinnet är löst, trots att närmicken ger ett fast och fint ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...