Jump to content
Annons

Mono/Stereo

Recommended Posts

harju (oregistrerad)
Postat

Jag vet inte om det skapats någon tidigare tråd om detta. Det har det säkerligen men jag har inte lyckats hitta infon jag undrar över. Om det redan finns så hänvisa mig gärna dit. 😄

Jag undrar lite kring vad ni har för erfarenhet och tillvägagångssätt när ni spelar in analoga instrument. När spelar ni in i Mono? När kör ni Stereo?

Säg att ni riggar upp mikrofoner kring ett trumset. Överhänget kör ni ett stereopar. Spelar ni då in överhänget på ett stereospår eller väljer ni att bunkra upp med två separata monospår?

Oavsett vilket ni kör, varför kör ni det och inte det andra?

Hoppas ni förstår min något mögliga förklaring 😉

Annons
Postat (redigerat)

de flesta analoga instrument och sång kör man i mono

gitarr och främst piano kan man spela in i stereo men måste inte

det kvittar om man spelar in på ett stereospår eller 2 mono men glöm inte panorera om du spelar in på monospår

edit: däremot blir det jobbigt att lägga på effekter på 2 olika monospår då man enklast får skicka det till en separat grupp

Redigerat av spass
Postat

Jag använder i princip aldrig stereospår, man får mer kontroll med två separata mono. Enda undantaget är om jag lajnar från någonting med stereooutput, som en sampler eller så.

harju (oregistrerad)
Postat
  spass sa:
de flesta analoga instrument och sång kör man i mono

gitarr och främst piano kan man spela in i stereo men måste inte

det kvittar om man spelar in på ett stereospår eller 2 mono men glöm inte panorera om du spelar in på monospår

edit: däremot blir det jobbigt att lägga på effekter på 2 olika monospår då man enklast får skicka det till en separat grupp

Okej, nej precis. Jag kör nästan aldrig stereospår själv nämligen utan kör mestadels 2 separata monospår och jobbar utefter det. Har slagit mig några gånger när man frågar sig själv: "varför gör jag så?", så har man haft sina småanledningar till det, då det blir lättare i vissa moment, men inget sådär självklart.

Då är mina metoder inte helt ute och cyklar iaf. Det var ju skönt att höra. Tack för inputsen. 😉

harju (oregistrerad)
Postat (redigerat)
  Dingbats sa:
Jag använder i princip aldrig stereospår, man får mer kontroll med två separata mono. Enda undantaget är om jag lajnar från någonting med stereooutput, som en sampler eller så.

Okej, då är det som här då. Blir nästintill aldrig att jag slänger upp stereospår heller utan det blir två separata monospår då det, som du säger, fås bättre kontroll på grejerna. Jag har bara känt att jag emellanåt inte riktigt kunnat svara konkret på frågan, när jag frågat mig själv, varför jag aldrig kör stereospår. Tänkte jag kollar runt lite här och det kändes ju gött att fler tänker och gör som en annan. Då är man ju inte helt ute och cyklar enhjuling - off-road. 😉 Tack för feedbacken.

Redigerat av harju

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.