Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Àr pÄ jakt efter ett nytt USB-baserat ljudkort till min nya laptop (som bara har USB). Jag har kikat runt en hel del pÄ Thomann.de - och ja, det finns en hel drös med olika i den prisklass jag kan anvÀnda. Det finns lite krav pÄ inputs/outputs eftersom jag ska ivÀg pÄ en del spelningar i sommar och vill kunna koppla upp ljudkortet till deras större mixerbord.

De jag har kikat pÄ Àr:

Yamaha MW10C (lÀnk)

PreSonus AudioBox USB (lÀnk)

Lexicon Omega Studio (lÀnk)

Det var nÄgra. Yamaha MW10C har jag redan fÄtt bekrÀftat att den skulle fungera att koppla in i deras system - det jag skulle vilja veta om Yamaha'n Àr om det fungerar bra med latency, samt i Ableton live. De andra korten vet jag inte om de fungerar att koppla in i olika system, det kanske ni kan hjÀlpa mig med?

Budget: 2000:-

Krav: Enbart USB!

Tack!

Annons
Postat
Hej,

Àr pÄ jakt efter ett nytt USB-baserat ljudkort till min nya laptop (som bara har USB). Jag har kikat runt en hel del pÄ Thomann.de - och ja, det finns en hel drös med olika i den prisklass jag kan anvÀnda. Det finns lite krav pÄ inputs/outputs eftersom jag ska ivÀg pÄ en del spelningar i sommar och vill kunna koppla upp ljudkortet till deras större mixerbord.

De jag har kikat pÄ Àr:

Yamaha MW10C (lÀnk)

PreSonus AudioBox USB (lÀnk)

Lexicon Omega Studio (lÀnk)

Det var nÄgra. Yamaha MW10C har jag redan fÄtt bekrÀftat att den skulle fungera att koppla in i deras system - det jag skulle vilja veta om Yamaha'n Àr om det fungerar bra med latency, samt i Ableton live. De andra korten vet jag inte om de fungerar att koppla in i olika system, det kanske ni kan hjÀlpa mig med?

Budget: 2000:-

Krav: Enbart USB!

Tack!

M-audios Fast track?

Fast track MKII

http://musikborsen.se/itempg.aspx?id=19038&artno=238697

1295kr

Fast track PRO

http://musikborsen.se/itempg.aspx?id=14269&artno=164860

1995kr

Det sistnÀmnade har fÄtt rÀtt bra betyg

Postat

Kan jag koppla upp Fast track Pro mot större mixerbord sÄ man kan köra ett liveset?

Postat
Kan jag koppla upp Fast track Pro mot större mixerbord sÄ man kan köra ett liveset?

Jag fattar inte vad du menar.

Alla ljudkort har "audio out" och detta kan du koppla vart du vill.

?????

S

Postat
Jag fattar inte vad du menar.

Alla ljudkort har "audio out" och detta kan du koppla vart du vill.

?????

S

kanske inte Àr sÄ lÀtt att veta om man aldrig har hÄllit pÄ med sÄnt förut

????????

Postat

Det spelar ingen större roll vilket du vÀljer om du bara ska spela in i stereo direkt frÄn ett mixerbord.

I princip alla ljudkort har minst tvÄ kanaler in sÄ du kan spela in i stereo.

Om det enbart ska anvÀndas för insplening i livesammanhang sÄ spelar inte latency nÄgon större roll heller eftersom de som sjunger o spelar inte lyssnar pÄ sig sjÀlva genom ditt ljudkort utan genom förstÀrkarna och monitorer pÄ scenen.

Det kan ju vara irriterande för dig nÀr du lyssnar under konserten för att ljudet kommer med en liten fördröjning, men sjÀlva inspelningen blir det inget fel pÄ.

Postat
kanske inte Àr sÄ lÀtt att veta om man aldrig har hÄllit pÄ med sÄnt förut

????????

tyvÀrr Àr det inte sÄ lÀtt för oss heller nÀr du inte skriver vad det Àr du vill göra

om du endast vill spela upp ljud frÄn en dator Àr det hur enkelt som helst och alla ljudkort kan detta och latency Àr inte viktigt

men om vill spela via datorn och anvÀnda effekter inom datorn krÀvs lÄg latency

eller om du vill ha en cue-kanal för medhörning som inte publiken hör krÀvs annat

om du ska anvÀnda det live Àr det ju bra med riktiga reglar som yamahabordet men allt beror pÄ vad du vill göra

om du googlar kommer du nog ocksÄ fram till att lexicon inte Àr det bÀsta

Postat

Det finns inga som sjunger, spelar guror eller lirar trummor .. enbart ljud ifrÄn datorn (elektronisk musik). SÄ lÄg latency Àr ju ett krav isÄfall. Men om jag har uppfattat det rÀtt sÄ finns det möjlighet att koppla vilket jÀkla ljudkort som helst till de mixerborden de anvÀnder? (Tele>XLR)

Postat (redigerat)
Det finns inga som sjunger, spelar guror eller lirar trummor .. enbart ljud ifrÄn datorn (elektronisk musik). SÄ lÄg latency Àr ju ett krav isÄfall. Men om jag har uppfattat det rÀtt sÄ finns det möjlighet att koppla vilket jÀkla ljudkort som helst till de mixerborden de anvÀnder? (Tele>XLR)

ja om du spelar ett midiinstrument med datorn dÄ Àr latency viktig men inte om du endast spelar upp fÀrdiginspelat ljud dÄ kvittar det vad det Àr för latency

om du har en ljudutgÄng pÄ datorn/ljudkortet sÄ kan du koppla in det till ett mixerbord men det gÀller att ha rÀtt kontakt sÄ det kan vara bra att ha med olika adaptrar

men oftast pÄ scen sÄ kopplar man frÄn ljudkortet 2 telekablar till en di-box som sen gÄr till mixerbordet

men ibland pÄ smÄ scener kanske du mÄste koppla in med rca sÄ Àven det Àr svÄrt att sÀga

om tex ljudkortet endast har stereotelemini ut sÄ finns det kablar stereotelemini-2xrca

men om ljudkortet har teleutgÄngar elle sÄ krÀvs det andra kablar

Redigerat av spass
Postat (redigerat)

Tror att det blir M-Audio Fast Track Pro. Kan ju troligen koppla upp mig till deras mixerbord (RCA -> XLR - funkar det?)

Kom gÀrna med lite idéer kring kabelage!

116649_800.jpg

tack..

Redigerat av Lost
Postat
10m-xlr-plug-stero-jack-plug-trs.jpg

annars har du ju trs -> xlr dÀr...

oops, missade TRS totalt. SÄ TRS -> XLR-sladdarna rÀcker för att koppla upp sig? vad för andra alternativ har jag (vill ha med mig lite olika kablar).

1. TRS -> XLR

2. RCA -> XLR

3. ... ???

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.