Jump to content
Annons

Kompressor före eller efter


coverman

Recommended Posts

Jag funderar bara lite på vad som egentligen gäller och varför.

Om man spelar in i datorn och lägger på kompressor innan inspelning eller efter att man spelat in. Vad är egentligen skillnaden?

Många säger ju att kompressor ska finnas innan man spelar in, men om man spelat in i sitt program, så har man ju en ren signal som man kan komprimera efteråt utan att komprimerat redan vid inspelningen. På så sätt kan man ju lättare ändra till galet mycket komprimering eller helt plocka bort den.

Jag undrar egentligen bara vad som är skillnaden och varför man ska lägga på kompressor redan innan. Jag får inte riktigt ihop vad som gör det bättre på detta sätt.

Om man skulle plocka upp en gammal inspelning där man kanske komprimerat vansinnigt mycket, för att det låg i tiden, då skulle man ju inte kunna snygga till en sådan inspelning. Men om det var en ren signal utan några effekter eller kompressorer, så skulle man lättare kunna fräscha till något gammalt. Därför får jag känslan av att man helst vill ha en ren signal i sin burk.

Eller handlar det helt enkelt om att externa kompressorer ger det där bättre analoga soundet?

Då skulle man väl kunna gå ut genom en sådan tillbaka till en kanal istället?

Nu blev det många funderingar, men kanske någon som funderat i samma banor eller som har ett bra svar?

Ibland vill man ju veta VARFÖR man gör något och inte bara därför man SKA göra så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns ingen oskriven regel som säger att man SKA göra si eller så, utan det är upp till var och en hur man vill jobba.

Man kan kanske säga generellt att den som har ganska lite erfarenhet oftast bör undvika kompressor vid inspelningstillfället, eftersom risken är större att han gör irreparabla fel, medan den som är mer erfaren och vet hur man skruvar för att få ett bra ljud, utan problem kan lägga kompressor vid inspelning.

En fördel att använda kompressor vid inspelning, är att man ju inte kommer att riskera överstyrning i omvandlaren och få den hemska dist som det innebär. En nackdel med det är att man, som du också är inne på, inte kan backa till hur det var före kompressorn, utan om man har gjort någon olämplig inställning så är det bara att göra om inspelningen helt.

Om man spelar in utan kompressor och väljer att lägga den vid mix istället, så är det bra om man backar lite i inspelningsvolym (sikta på typ -10dB istället för 0dB), eftersom man då skapar ett "headroom" för eventuella signaler som blir oväntat starka. Spelar man in i 24-bits upplösning så blir det förhållandevis något högre bruset ändå försumbart.

Ett mellanting kan vara att spela in med en mildare kompressor (som t ex Supernice"-läget i RNC från FMR Audio), för att sedan lägga en lite kraftigare kompression vid mix. Ofta kan det bli bättre att komprimera i två mindre steg, än i ett stort - men det är som sagt upp till var och en att ta beslut om hur man vill jobba - och man får prova sig fram till vilket arbetssätt och vilket sound man tvis med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gäller att komprimera väldig försiktigt. Jag brukar bara köra limit och spela in ganska starkt. Då blir det rätt lättjobbat. Då kan man kräma ur mer om man så vill.

Det finns ju inget värre när man får ett färdigt matreal som det redan är yberhårt komprimerat på. Då blir det oftast merjobb med att försöka dämpa flås, oväsen och ev hörlursläck och nasal sång och hårt dykande konsonanter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör alltid raka singaler in. Skulle det vara så att jag vill få lite mos på sången så kan man ju alltid dra på lite drive på preampen.

Om det är en snabb skrivar demo du ska göra så handlar det ju om att allt bara ska "Fungera". Inget efterjobb ska behövas göra.

....För vem fan renskriver noter? 😑

Så kasta på en kompressor på allt och börja tracka allt som du känner för.

MEN... om du nu ska börja tracka sång inför en lite mer seriös och längre produktion så bör du skita i allt mellan sladd och preamp.

Annars börjar mixningsteknikern säkert klagap å hur mycket "fel inspelat" det är.

ähh, vad ska man säga. Läget annars då? 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
MEN... om du nu ska börja tracka sång inför en lite mer seriös och längre produktion så bör du skita i allt mellan sladd och preamp.

Annars börjar mixningsteknikern säkert klagap å hur mycket "fel inspelat" det är.

??

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det är nog en gammal tradition. Man kan utnyttja det dynamiska omfånget bättre om man har kompressor/limiter innan inspelning/omvandlare. Det hade stor betydelse när man körde 16 bitar. Men idag är även billiga prylar så pass bra att det är mycket tveksamt om det inte gör mer skada än nytta. För har man kompressor vid

inspelningen så går den aldrig att ta bort. Men det är ganska lätt att lägga på en analog kompression i efterhand om man vill det. Och gör man det i efterhand så har man massor av fler möjligheter att prova olika inställningar och ändra. Men det är inte old school.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...