Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Sitter med ett litet problem hÀr. Har nyss fÄtt hem min Virus B och ska nu fÄ den att fungera i Logic. Har lÀst lite om External Instrument men fÄr inte igÄng det. Hur ska jag dra MIDI-sladdarna?

Jag sitter med ett Alesis IO2-ljudkort med 2 audioingĂ„ngar och med midi in och ut. Har ett USB keyboard ocksĂ„ (upptĂ€ckte nu att det inte har nĂ„gon midi-utgĂ„ng, men enligt mina berĂ€kningar sĂ„ ska det funka Ă€ndĂ„). SnĂ€lla ni, hjĂ€lp mig 😕

edit: Kollade runt lite pÄ forum och man ska tydligen skapa ett nytt multi instrument i enviroment pÄ nÄgot sÀtt.

Redigerat av Munkie
Annons
Deew (oregistrerad)
Postat
Sitter med ett litet problem hÀr. Har nyss fÄtt hem min Virus B och ska nu fÄ den att fungera i Logic. Har lÀst lite om External Instrument men fÄr inte igÄng det. Hur ska jag dra MIDI-sladdarna?

Jag sitter med ett Alesis IO2-ljudkort med 2 audioingĂ„ngar och med midi in och ut. Har ett USB keyboard ocksĂ„ (upptĂ€ckte nu att det inte har nĂ„gon midi-utgĂ„ng, men enligt mina berĂ€kningar sĂ„ ska det funka Ă€ndĂ„). SnĂ€lla ni, hjĂ€lp mig 🙂

edit: Kollade runt lite pÄ forum och man ska tydligen skapa ett nytt multi instrument i enviroment pÄ nÄgot sÀtt.

Hej

Är det inte bara att plugga in midi sladdarna frĂ„n virusen till ljudkortets midi in och ut.

sedan finns vÀl ingen anledning att anvÀnda USB (masterkeyboard)keyboardet lÀngre utan du avÀnder virusen till att styra vst eller vad det nu gÀller.

En install av virusen gör du vÀl med medföljande cd/dvd.

Leta sedan upp virusen i det sekvenserprogram du anvÀnder typ( verktyg)markera virusen som den du skall anvÀnda.

Sen kan du nog resten sjÀlv hoppas jag.

Bra lÄtar du gör förresten.

Lycka till.

Postat

It's simple.

USB key Àr ju USB

Virus koppplar du in via MIDI. in/out out till in och in till out.

I logic gör du midi spÄr, anger i "media->library" vilken kanal som ska ta emot dina "signaler" alltsÄ mididata...

Sedan sÄ kopplar du in frÄn virus audio-out in till ljud-in pÄ ljudkortet för att spela in ljudsignalen frÄn virusen.

Logic kÀnner av USB key'n automatiskt...

Postat (redigerat)
Hej

Är det inte bara att plugga in midi sladdarna frĂ„n virusen till ljudkortets midi in och ut.

sedan finns vÀl ingen anledning att anvÀnda USB (masterkeyboard)keyboardet lÀngre utan du avÀnder virusen till att styra vst eller vad det nu gÀller.

En install av virusen gör du vÀl med medföljande cd/dvd.

Leta sedan upp virusen i det sekvenserprogram du anvÀnder typ( verktyg)markera virusen som den du skall anvÀnda.

Sen kan du nog resten sjÀlv hoppas jag.

Bra lÄtar du gör förresten.

Lycka till.

Det Ă€r en Virus utan tangenter, sĂ„ keyboarden mĂ„ste jag ha kvar 🙂 Kör pĂ„ Mac, behövs det en installation? Fick inte med nĂ„gon skiva nĂ€mligen.

Tackar! 🙂

Redigerat av Munkie
Postat
It's simple.

USB key Àr ju USB

Virus koppplar du in via MIDI. in/out out till in och in till out.

I logic gör du midi spÄr, anger i "media->library" vilken kanal som ska ta emot dina "signaler" alltsÄ mididata...

Sedan sÄ kopplar du in frÄn virus audio-out in till ljud-in pÄ ljudkortet för att spela in ljudsignalen frÄn virusen.

Logic kÀnner av USB key'n automatiskt...

Men kan man "skriva" melodierna i midi i datorn utan att spela in audiospĂ„r dĂ„? LĂ€ste runt lite pĂ„ internet om external instrument och lite. Annars verkar det som en enkel lösning 🙂!

Postat
Men kan man "skriva" melodierna i midi i datorn utan att spela in audiospĂ„r dĂ„? LĂ€ste runt lite pĂ„ internet om external instrument och lite. Annars verkar det som en enkel lösning 😏!

Jo, man spelar in midi't först sÄ man kan leka fram grejer och melodier. Sedan nÀr du Àr nöjd sÄ spelar du upp midi't samtidigt som du spelar in Audio't.

Har sjÀlv en Virus KB som jag Àr riktigt nöjd med.

Postat

Nu funkar midin, det blinkar till pÄ Virusen, en not. Men fÄr inget ljud. Skapade en ny multi instrument i Enviroment som jag kopplade till ljudkortets midi. Skapade en "External Instrument" nu. FÄr inget ljud.

Postat

Wohooo! Nu Àr det bara att ratta pÄ! Finns massa niciga presets till virusen att ladda ner!

Postat (redigerat)

Nu hÀnde det nÄgot. Det funkade innan idag, men nu nÀr jag skulle testa igen sÄ funkar ingenting, rate pÄ LFO stÄr pÄ samma hela tiden hur mycket jag Àn drar. NÀr jag drar ut MIDI-sladdarna och startar om den sÄ funkar allt igen. Vad Àr problemet?

edit: det löste sig. gjorde en reset pÄ all midi eller nÄgot.

Redigerat av Munkie

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.