Jump to content
Annons

Vilken Explorer modell?


Kaggdängarn

Recommended Posts

Tjena, ska byta upp mig från min nybörjar gitarr inom en snar framtid. De lär bli en Explorer, vilket märke vet jag inte än och de är där ni kommer in. Vill veta vilket märke som gör den bästa Explorer modellen i den billigare prisklassen som fortfarande är värd att satsa på. Metal är det som framför allt kommer spelas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hägglund (oregistrerad)

Vad tror du om Explorer.exe? 😄

Flåt.... kunde inte låta bli

Åter till allvaret... 😉

Epiphone har ett flertal modeller av Explorer... har du kollat dom?

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.edgaraudio.se/guitar/elgitarrer.htm

Kolla på Bach också. Billiga och vad som sägs ska dom vara bra, snyggare än epiphone. Finns mer info i andra trådar tror jag.

Edit: Ser att jag inte lyckades länka direkt till explorern men om du letar lite hittar du några olika modeller 🙂

Redigerat av therocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Var inne i butik och då var det tydligen LTD som gällde istället för Epiphone, är lekman på allt det här med gitarrer då jag dänger kagge egentligen.

Dom billigare LTD har jag fått lite dåliga vibbar av. 2 polare har haft samma problem med sina LTDs, och det är att halsen vridit sig. Har även provspelat en LTD på en musikaffär som inte heller var riktigt helt ok. Men det är ju klart, det är ju lite av ett lotteri när man köper budgetgrejer. Har hört folk som haft problem med Epiphone goth explorers också, men min har hållt i ur och skur(bokstavligt talat. Hade en gång ett utomhusgig vid spöregn). Har jämfört med polarns Gibson Goth explorer, och min Epi är mer lättspelad, låter bättre(har EMG's på min) och är LÄTTARE! Men... Det står ju tyvärr inte Gibson på min. =)

Att provspela innan köp är ju att föredra, men... 3000 pix hos tysken:

http://www.thomann.de/se/epiphone_gothic_explorer.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Bach och Epiphone går bort för min del jag har spelat på nya Epiphone SG 400 special och Lp juniorn och är inte alls imponerad av dess halsar som tydgligen fått en ny utformning på radie, form o infästning när kineserna fick ta över produktionen.

Däremot så har jag grunnat på denna post-20775-1271415903.gif

En Cruiser RE-900 Explorer

denna finns read ifrån 2 895 -1 895kr

hos Tyresö Musik

Inte helt i mitt stuk men som en hårdrockyxa så lär den ju platsa om den så att säga är vettig i övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, de tillverkas av numera koreanska Crafter i kinesiska fabriker [enligt ny källa Brinks Musik]. Crafter har jag fått för mig har varit ett bra märke. Används av flera etablerade artister och band. Crafter har flera akustiska modeller jag kan tänka mig. Brinks Musik var representant för Crafter på två gitarrmässor jag varit på. Ursprungligen undrar jag om inte Crafter är ett engelskt märke. Kanske är det så fortfarande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, de tillverkas av numera koreanska Crafter i kinesiska fabriker [enligt ny källa Brinks Musik]. Crafter har jag fått för mig har varit ett bra märke. Används av flera etablerade artister och band. Crafter har flera akustiska modeller jag kan tänka mig. Brinks Musik var representant för Crafter på två gitarrmässor jag varit på. Ursprungligen undrar jag om inte Crafter är ett engelskt märke. Kanske är det så fortfarande?

Samick o andra koreaner som Crafter har följt med in och etablerat sig i Kina vilket kan ge bra gitarrer, men ovissheten är fortsatt stor.

Epi har ju inte riktigt klarat hålla uppe sin standard men där verkar det som att de gick över ifrån Samick till en rent kinesisk producent ja man skall nog provspela och titta noga innan man hugger. Crafter kan idag vara bra eller så anus och jag vet inte jag utan jag bara visar på att den finns i bland alla andra som jag stött på under min odyssè ibland äckligt billiga gitarrer.

Jag tycker Crafter hittat ett lite eget stuk på¨Explorer, lite japansk sportbåge över den, ja jag kunde nog ha gillat den när jag var yngre.

Crafter började som det koreanska märket Sungeum i början av -70talet namnet Sungeum gäller i Asien Crafter för Us o Europa ja de är clever de där asiaterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena, ska byta upp mig från min nybörjar gitarr inom en snar framtid. De lär bli en Explorer,

Jag tycker du ska köpa en låda 70cl Explorer. Då kommer du gå upp i gasen i flera dagar och kommer kunna spela gitarr som en gud(enligt dig själv)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var på musikbörsen och testade både gibson och epiphone explorer och för att skilja nästan 7k så tycker jag epiphonen lät bättre än gibsonen. jag blev nästan besviken då jag tycker gibsonmodeller är snyggare och att jag trodde den skulle vara bättre. epiphonen var mer lättspelad och lät klarare i tonen, både distat och cleant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du istället bortser helt från priset, vilken lät bäst?

det var taskigt formulerat ifrån min sida. jag tycker att epiphonen lät bäst av dom två gitarrerna jag testade.

jag var mer sugen på att köpa den än gibsonen. även om jag tycker att gibsonen ser bättre ut.

och att få en gitarr för 4-5k som lät bättre än 'originalet' är väl bara en bonus.

Link to comment
Dela på andra sajter

det var taskigt formulerat ifrån min sida. jag tycker att epiphonen lät bäst av dom två gitarrerna jag testade.

jag var mer sugen på att köpa den än gibsonen. även om jag tycker att gibsonen ser bättre ut.

och att få en gitarr för 4-5k som lät bättre än 'originalet' är väl bara en bonus.

Definitivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

det var taskigt formulerat ifrån min sida. jag tycker att epiphonen lät bäst av dom två gitarrerna jag testade.

jag var mer sugen på att köpa den än gibsonen. även om jag tycker att gibsonen ser bättre ut.

och att få en gitarr för 4-5k som lät bättre än 'originalet' är väl bara en bonus.

Gibson äger ett eget exlusivt sound som är förknippat med märket, så att påstå att Epiphone låter bättre än originalet det ju lite fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gibson äger ett eget exlusivt sound som är förknippat med märket, så att påstå att Epiphone låter bättre än originalet det ju lite fel.

Åh, äntligen går det att svara, vad hände??

Vad menar du, kan inte en kopia låta bättre än ett original?? Typ: Volvo uppfann bilen, då kan inte en Toyota vara bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh, äntligen går det att svara, vad hände??

Vad menar du, kan inte en kopia låta bättre än ett original?? Typ: Volvo uppfann bilen, då kan inte en Toyota vara bättre?

Yes, det blev tydligen fel någonstans.

Vad jag menar är att det typfelet att många jämför sina billiga kopior med originalen de intalar sig att en gitarr för 4000 kr är jämförbart originalet för +10 000 och så funkar det inte i bilvärlden heller en Merca A150 (en Swatch) har inte mer än emblemet i rattnavet gemensamt med 650SEC vi snackar om passning och material val på två helt olika nivåer den ena är en bil för folket den andra för VIP kononsörer med krav på exlusivitet, det skall låta speciellt när man stänger dörren en kännare hör direkt så de har 300 pers anställda bara för att ordna detta, ok?

Alltså Epihone är ihopslagen på löpandeband i Kina, Gibson görs av selektivt virke med noga kontroller där passning känsla och ljud skall uppnå en Gibson standard.

Så en Lp som inte låter Gibson LP det är ingen Gibson och vad man sedan anser om gibsonsoundet och känslan det är en annan sak dock har den en spikad kultstatus så hur låter då bättre?

En bättre Gibson? Ja då måtte de vara dumma som inte sätter Epihonen över Gibson i pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes, det blev tydligen fel någonstans.

Vad jag menar är att det typfelet att många jämför sina billiga kopior med originalen de intalar sig att en gitarr för 4000 kr är jämförbart originalet för +10 000 och så funkar det inte i bilvärlden heller en Merca A150 (en Swatch) har inte mer än emblemet i rattnavet gemensamt med 650SEC vi snackar om passning och material val på två helt olika nivåer den ena är en bil för folket den andra för VIP kononsörer med krav på exlusivitet, det skall låta speciellt när man stänger dörren en kännare hör direkt så de har 300 pers anställda bara för att ordna detta, ok?

Alltså Epihone är ihopslagen på löpandeband i Kina, Gibson görs av selektivt virke med noga kontroller där passning känsla och ljud skall uppnå en Gibson standard.

Så en Lp som inte låter Gibson LP det är ingen Gibson och vad man sedan anser om gibsonsoundet och känslan det är en annan sak dock har den en spikad kultstatus så hur låter då bättre?

En bättre Gibson? Ja då måtte de vara dumma som inte sätter Epihonen över Gibson i pris.

Givetvis har du rätt i sak. MEN, man kan ju ha sina egna preferenser justerade så att man tycker ljudet/känslan whatever är bättre på kopian. Inte bättre SOM Gibson men bättre ÄN Gibson. I.e. den billigare micken kanske gav ett ljud som man tycker är bättre, den sämre halsen kanske upplevs (av en viss person) som "trevligare".

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis har du rätt i sak. MEN, man kan ju ha sina egna preferenser justerade så att man tycker ljudet/känslan whatever är bättre på kopian. Inte bättre SOM Gibson men bättre ÄN Gibson. I.e. den billigare micken kanske gav ett ljud som man tycker är bättre, den sämre halsen kanske upplevs (av en viss person) som "trevligare".

Cheers!

Jo tack som bevandrad i äckligt billiga gitarrer så kan jag detta och nu när jag är på ett obstinat humör så utvecklar jag vidare hehehehe... att den äckligt billiga guran kan bli riktigt skön men dock aldrig bra medans en Gibson kan bara bli bättre.

Scchhhkååål! På dek med.

Link to comment
Dela på andra sajter

killar lägg av. Fender? det ska vara Fender. Fender och Explorer vodka. ingenting mer... inte ens luft!

Ja Fender kräver mycker vodka för att harmonin skall bli bättre exakt precis som med en del kvinnor och precis som med en del kvinnors hjärkontor så är också halva fendern av unken luft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes, det blev tydligen fel någonstans.

Vad jag menar är att det typfelet att många jämför sina billiga kopior med originalen de intalar sig att en gitarr för 4000 kr är jämförbart originalet för +10 000 och så funkar det inte i bilvärlden heller en Merca A150 (en Swatch) har inte mer än emblemet i rattnavet gemensamt med 650SEC vi snackar om passning och material val på två helt olika nivåer den ena är en bil för folket den andra för VIP kononsörer med krav på exlusivitet, det skall låta speciellt när man stänger dörren en kännare hör direkt så de har 300 pers anställda bara för att ordna detta, ok?

Alltså Epihone är ihopslagen på löpandeband i Kina, Gibson görs av selektivt virke med noga kontroller där passning känsla och ljud skall uppnå en Gibson standard.

Så en Lp som inte låter Gibson LP det är ingen Gibson och vad man sedan anser om gibsonsoundet och känslan det är en annan sak dock har den en spikad kultstatus så hur låter då bättre?

En bättre Gibson? Ja då måtte de vara dumma som inte sätter Epihonen över Gibson i pris.

Håller med dig det ska gudarna veta, Gibson gör dom bästa gitarrerna utan tvekan!! Men upplevelsen av en gitarr är högst subjektiv vilket innebär att en en plastgitarr från coop Kan låta bättre i någons öron än en äkta Gibson! Skulle till och med kunna dra det så långt som att det kan finnas vissa som med bestämdhet hävdar att en fendergitarr skulle låta bättre än en gibson....... eller njae, det där sista kanske man ska ta med en nypa salt..... Sckååållll......hick 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg av, jag har spelat gibson i femton år nu, och provat typ de flesta sketna epafåner.

Spela på epafån om man vill men man får inte ljudet och inte rätt känslan. Gillar man

epafån så gillar man kanske syntgitarr högt under hakan också, sorry.

Jag var på musikbörsen och testade både gibson och epiphone explorer och för att skilja nästan 7k så tycker jag epiphonen lät bättre än gibsonen. jag blev nästan besviken då jag tycker gibsonmodeller är snyggare och att jag trodde den skulle vara bättre. epiphonen var mer lättspelad och lät klarare i tonen, både distat och cleant.
Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg av, jag har spelat gibson i femton år nu, och provat typ de flesta sketna epafåner.

Spela på epafån om man vill men man får inte ljudet och inte rätt känslan. Gillar man

epafån så gillar man kanske syntgitarr högt under hakan också, sorry.

Hell, jag älskar les paul standarden, så jag är med ett fan av gibson, så det är klart jag hellre vill ha en gibson än en epiphone,

men när jag testade så lät epiphonen bättre enligt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jävligt skumt, jag har ägt lp standard, classic, custom, jr. spelat sg, explorer, 335, och några till, även provat epa men aldrig

fått någon bra ton eller känsla. Sista epa jag kände på hade betongklumpshals på en goldtop. Aldrig mer.

Hell, jag älskar les paul standarden, så jag är med ett fan av gibson, så det är klart jag hellre vill ha en gibson än en epiphone,

men när jag testade så lät epiphonen bättre enligt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jävligt skumt, jag har ägt lp standard, classic, custom, jr. spelat sg, explorer, 335, och några till, även provat epa men aldrig

fått någon bra ton eller känsla. Sista epa jag kände på hade betongklumpshals på en goldtop. Aldrig mer.

Heh, mjo, jag har precis köpt ny gitarr och ville ha en les paulkropp men hade inte råd med en gibson så testade runt lite olika märken och testade 2-3 epiphones efter att ha sett lite youtubevideos, men yeah, håller med, ingen av dom var i närheten av standard 08'an som jag eg ville ha.

Däremot esp/ltd, passade mig som handen i handsken. Halsen är som skuren efter mina händer 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...