Jump to content
Annons

Hur bra funkar en SSD i en studiodator?


Jait (oregistrerad)

Recommended Posts

Jait (oregistrerad)

Funderar på att byta ut min 5400varvs SATA originalhårddisk i min Macbook Pro till en SSD men ställer mig lite frågande till hur kompatibiliteten är med inspelning osv,

bättre att vara på det klara med sånt innan man köper så man inte står där med problem sen.

Det är tänkt att jag ska köra operativ, DAW och lagring på samma SSD disk så det lär ju minst bli en 128GB kan jag tänka mig.

Är en SSDs egenskaper desamma i skrivning/läsning som en vanlig skivhårddisk? Reaktionstider/åtkomst mm lär ju inte vara problem, eller?

Har 4GB inbyggt DDR3 minne nu och kom att tänka på att ifall datorn skulle lida brist på ram minne och börjar använda hårddisken som lagringsmedia

så borde ju en SSD disk också snabba på den processen (det är ju känt att page outs till den vanliga hårddisken som extra lagringsutrymme segar ner otroligt jämfört

med ram minnets hastighet) det här sista är bara en hypotes eftersom jag inte brukar lida brist på minne, men kan vara värt att få svar på frågan.

Några frågor, hoppas på många bra svar!

Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har precis samma fundering. Har hittat en för under 1000:-

http://img.misco.se/mailmarketing/foretag_w15_10.html

Det som kan vara lite trixigt är att de inte defragmenteras som en vanlig disk, utan det ska finnas en funktion som heter "trim" för att återställa snabbheten.

Själv hade jag nog tänkt ha kvar operativsystem samt färdiga audiofiler på vanliga hårddisken och använda ssd bara för själva inspelning och mixning...

Men vi får väl se om vi får några svar från någon som har testat.

R

Link to comment
Dela på andra sajter

Jait (oregistrerad)
Det är bara att slå till . Även en slö SSD trumfar i princip alltid en vanlig HD. Fast köp helst någon av Intels eller OCZs senaste som tillhör de bästa och mest prisvärda SSD:erna. Kingston har en del riktigt bra fast den du nämnde är inte en av dom.

Kingstons SSDnow V serie eller? Dem du syftar på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jait (oregistrerad)
Har precis samma fundering. Har hittat en för under 1000:-

http://img.misco.se/mailmarketing/foretag_w15_10.html

Det som kan vara lite trixigt är att de inte defragmenteras som en vanlig disk, utan det ska finnas en funktion som heter "trim" för att återställa snabbheten.

Själv hade jag nog tänkt ha kvar operativsystem samt färdiga audiofiler på vanliga hårddisken och använda ssd bara för själva inspelning och mixning...

Men vi får väl se om vi får några svar från någon som har testat.

R

Okej, det var helt klart bra att veta. Egentligen vill man nog ha ett operativ som stödjer den funktionen isf, har läst att OS X inte ska ha stöd får det ännu.

Mig veterligen inte hittat något sådant i mitt snow leopard heller.

Frågan annars är ju hur pass ofta defragmentation behövs, om det behövs lika ofta som på en vanlig hårddisk. Jag är inte spec påläst över hur lagringen går till på en SSD så hoppas nån kan svara vidare på det 🙂

Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jait (oregistrerad)
V+ isåfall som är vassare,

Kingston har lite förvirrande beteckningar finns flera varianter med V-beteckningen. Kolla att de har snabb l's & skrivhastighet & Intels chipset.

Okej, vad ska läs/skriv hastighet vara för att vara snabb på SSD? sorry, lite mkt frågor men man lär göra sig så rik man kan när man har kunskap att tillgå 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, vad ska läs/skriv hastighet vara för att vara snabb på SSD? sorry, lite mkt frågor men man lär göra sig så rik man kan när man har kunskap att tillgå 🙂

Läs ska ligga på runt 200 MB/s eller mer. Skrivhastighet är lite knepigare att rekommendera eftersom vissa skriver väldigt fort men klarar inte lika många samtidiga skrivningar som en som skriver långsammare på grund av olika chipset så bäst äe att kolla på oberoende tester på den SSD du överväger att köpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jait (oregistrerad)
Intel tycker väl att man ska defragmentera ssd´n en gång i veckan!, på en SSD går det typ på 10 - 20 sekunder att göra en fullständig defragmentering! "Trim"

Men fortfarande bara i windows, och ej i OS X som jag kör? så vitt jag vet. Hoppas på motbevisning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men fortfarande bara i windows, och ej i OS X som jag kör? så vitt jag vet. Hoppas på motbevisning.

SSD:er funkar bra i OSX utan TRIM alla SSD har automatiska optimeringsfunktioner inbyggda i sitt chipset. Apple säljer Macar med SSD:er vilket de inte skulle göra om det inte funkade. Jag har själv några Intel SSD diskar som jag kör OSX på och de funkar kanon.

Redigerat av James Blansing
Link to comment
Dela på andra sajter

Jait (oregistrerad)
I senaste nr av PC-tidningen (nr 6) är det flera sidor med frågor och svar om ssd. Olika fabrikat, trim, hur man installerar och överför..etc

Orkar inte läsa artikeln nu, måste sova...

hittade inte när jag sökte på det, länk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jait (oregistrerad)
He he, länken är via närmaste pressbyrå. 🙂 ..sorry, tror den endast finns som tidning.

ahhh 😑 hehe. får se om man kommer över en där vid nästa tillfälle. tack för tipset hursomhelst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har någon testat att plocka bort DVD-läsaren i en Macbook och köra Logic på en SSD-systemdisk med inspelning på SATA-HDD?

Jag har fått för mig att SSD's lite hårddraget är sämre på att spela in än att läsa.

De blir också precis som HDD's långsammare på att skriva data efter ett tag.

Är det inte uteslutet för verklighetens folk att skaffa något annat än Intels X25-M serie?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jait (oregistrerad)
Har någon testat att plocka bort DVD-läsaren i en Macbook och köra Logic på en SSD-systemdisk med inspelning på SATA-HDD?

Jag har fått för mig att SSD's lite hårddraget är sämre på att spela in än att läsa.

De blir också precis som HDD's långsammare på att skriva data efter ett tag.

Är det inte uteslutet för verklighetens folk att skaffa något annat än Intels X25-M serie?

Aningen rörigt, menar du Optibay eller? med att ta bort superdriven.

Varför inte köra både daw och lagrinsutrymme på samma disk? SSD är att föredra i bägge fallen.

SSD verkar behöva "defragmentation" efter ett tag också och symptomet är att dem läser/skriver slöare, det finns för mig veterligen bara funktioner för det i Windows än, "TRIM".

Inte mac os x.

Tror inte jag har fel, men rätta mig gärna nån om så är fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jait (oregistrerad)
Något som vore intressant att veta är om det blir mycket mer effektivt när man hanterar ett stort anatal regions som t.ex vid trummeditering. Där jag kan vara uppe i så många som 5-8000 olika regions med crossfades etc. Någon som vet??

Vad menas med regions? Låter lite som ett Logic uttryck för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menas med regions? Låter lite som ett Logic uttryck för mig.

Klipper du t.ex en wav fil i PT så delas den ju upp, då sparar PT informationen som Regions. Detta blir väldigt påfrestande för hårddisken efter du klippt upp en låt och gjort crossfade på alla regionerna vilket tillför ännu mer information för hårddisken/datorn att hålla reda på 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte köra både daw och lagrinsutrymme på samma disk? SSD är att föredra i bägge fallen.

Hur mycket tar egentligen Logic Studio 9, jag ser bara att DAW'et ligger på 800 MB. Sedan kanske man klarar sig utan vissa grejer såsom samplingsbiblioteken. Men jag fyllde snabb min 160 GB 5400RPM som var standarddisk så jag tror inte jag skulle klara mig på en SSD på 160 GB. Jag vill helst bli nedsövd o vakna upp till en värld där 500 GB SSD's är standard.

Men enligt min förra länk så sägs endast "skrivandet" försämras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, då har jag beställt en. Har fortfarande inte haft tid att läsa testen i PC-tidningen....(måste komma ihåg att lägga in tidningen på toan, enda stället där man kan läsa ifred)

Beställde en ocz för 1400:-.

http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P...kkCjCMYLByfjcvx

Kanske kan upplevas liten, men jag tänkte bara ha den som "mellanlagring" när jag gör musik. Den vanliga hd får köra operativsystem, färdiga filer, och förmodligen sparar jag över protoolsprojekten dit istället när jag är klar..

Ja vi får väl se först om jag öht får det att fungera 😏

Jag återkommer.

R

edit: glömde lägga in länken...

Redigerat av ®offe
Link to comment
Dela på andra sajter

SSD-disk ger en riktigt skön prestanda-förbättring. Speciellt om man sitter på en laptop där läshastigheten ofta ligger runt 40-50 megabyte/s. Med en bra SSD-disk får man en hårddisk som läser och skriver runt fyra gånger så snabbt och som dessutom inte har några söktider. En lite större disk kostar visserligen runt 3000-4000 kronor, men ska man sikta på att uppgradera något för bättre prestanda så finns det nog få områden där det gör så uppenbar skillnad. Jag planerar att trycka in en SSD i min lilla Mac Mini nån gång de kommande månaderna. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Nu blev jag så trött på o spela in på den externa skördetröskan till extern HDD att jag beställde en Optical Bay från Newmodeus

Tänkte vänta med SSD o köra dubbla 7200 RPM HDDs tills vidare. Borde väl inte bli så varmt om den ena endast används till inspelningar om man har bockat för

alternativet om att låta hårddiskar gå i vila? Då vilar den resten av tiden och sägs dra lika lite som en 5400 RPM'are.

...Eller så kör jag OS på en tyst 5400 och spelar in på 7200 men det kanske blir skevt då när hastigheten är olika?

SSD är inte tillräckligt bra om man jämför med en Seagate Momentus 7200 RPM HDD som enligt något sekventiellt skrivtest

klådde Intel X-25 G2 (Tom's Hardware, hittar inte länken nu). Däremot är ju SSD über när det kommer till att starta program men när man spelar in

undrar jag om HDD'n kanske ändå är bättre på att "leverera en jämn mängd data"?

Redigerat av peite
Link to comment
Dela på andra sajter

SSD är inte tillräckligt bra om man jämför med en Seagate Momentus 7200 RPM HDD som enligt något sekventiellt skrivtest

klådde Intel X-25 G2 (Tom's Hardware, hittar inte länken nu). Däremot är ju SSD über när det kommer till att starta program men när man spelar in

undrar jag om HDD'n kanske ändå är bättre på att "leverera en jämn mängd data"?

Snarare så är SSD:er är bättre på att lämna och skriva en jämn mängd data eftersom vanliga hårddiskars överföringshastighet påverkas av en mängd faktorer som fragmentering cacheminne och var på disken som informationen ligger m.m.. Bra SSD:er slår generellt vanliga hårdiskar på allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Snarare så är SSD:er är bättre på att lämna och skriva en jämn mängd data eftersom vanliga hårddiskars överföringshastighet påverkas av en mängd faktorer som fragmentering cacheminne och var på disken som informationen ligger m.m.. Bra SSD:er slår generellt vanliga hårdiskar på allt.

Som läget är just nu verkar SSD-diskar som är baserade på styrkretsen "Sandforce SF-1200" vara det mest prisvärda. Man få ge ungefär 2000 för en 50-60 GB. Några exempel på modeller: OCZ Vertex 2 och Vertex 2 E), OZC Agility 2 (E), Corsair Force F60, Mushkin Callisto.

Se länk till Prisjakt: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=893#...ams=k=s53570475

Dom klår faktiskt Intel X-25 G2 i det allra mesta. Sandforcediskarna har både läs- och skrivhatigheter runt 275 MB/sek. Ganska näsra gränsen för SATA II. Inom allt för lång tid kommer det att dyka upp billigare SATA III-diskar också och då kommer man upp i runt 400 MB/sek som det verkar nu iaf....

Själv har jag betställt en Corsair Force F60 som ska levereras runt den 10/6. En del av modellerna ovan har inte kommit till Sverige ännu.

Redigerat av Johannor
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Glaskatten (oregistrerad)
Ni som funderar på att byta hårddisk så är det hybriddiskarna som gäller nu!

Inte riktigt eftersom hybriddiskarna saknar vissa av SSD:ernas stora fördelar som lägre ljudnivå, extremt lång driftstid och betydligt effektivare läs och skrivning av många filer samtidigt.

Hybriddiskarna verkar mest utnyttja flashmine som cache vilket ger bra prestanda men knappast i klass med SSD allround.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Kan bara säga att jag bytte ut min hdd till SSD i min MacBook Pro (13-inch, Mid 2009) 2.26Ghz.

Absolut bästa uppgradering man kan göra i mitt tycke.

Köpte

http://www.dustin.se/pd_5010329070.aspx

och 8 Gig ram..

Provade först bara med 8 gig ram, gjorde ingen speciell skillnad i kvickhet tycker jag.

Efter jag drog i SSD disken så blev det en helt ny dator.. Allt blev sjukt mycket kvickare..

TRIM funktionalitet skall väll komma snart till OSX förhoppningsvis.

// Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...