Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Kör nu och testar i tidigt stadium 6st gamla Intel P4 3,0ghz datorer av varierande karaktÀr + 1 st i7 dator ihopkopplade som ett gigantiskt gigalan för vst-plugins .

extra nostalgi-datorslav nr7 ska bli en emulerad Amiga med pro-tracker o lite annat.

Huvudmaskin vattenkyld Intel I7 920 med :

M-audio delta1010LT ljudkort

6gb ram 1600ddr3

2xssd extreme 32gb i raid 0 systemdisk windows 7\64

( skulle kunna köra xp 32bitars, men Windows 7\32\64 har bÀttre hantering av crossfire och 7\64 kan hantera 6gb internminne som jag har+ snyggt )

3st HD i raid 0, 2st black dualcore + 1st samsung F1

4870x2 grafikkort

dubbla nÀtverkskort

1000w Antec nÀtdel

----------------------------------

Alla slav-datorer har XP som Àr helt strippat frÄn tjÀnster,internet, inga program mm förrutom det nödvÀndigaste.

Slavarna har Àven olika mÀngd internminne frÄn 512mb - 4000mb för vilka vstplugins dom ska driva.

allt Àr helt visuellt kontrollerat frÄn huvudmaskinen och en av slavmaskinerna.

Huvudmaskinen har Àven dubbla lan, 1st med fast ip mot en av slav-datorerna som visualiserar gruppen i huvuddatorns monitor.

1st 100mbit lan mot internet routern.

Allt kopplat via en D-link DGS-1008D, 8 portars 1000mbit switch

Inga virusprogram i slavarna dÄ det ej behövs.

MÀngden internminne för samplingar mm blir ointressant dÄ alla i gruppen jobbar ihop.

klagar nÄgon slav pÄ för mycket att göra sÄ hoppar man till nÀsta.

Allt ljud frÄn alla slavar Àr helt digitalt och gÄr igenom mitt DELTA 1010LT = 0 brus

Borde kunna lÀgga upp nÄgra riktigt mÀktiga körer sÄ man fÄr gÄshud om en vecka eller 2 !

Cloning av Hd nr 6 Àr klar sÄ

Datorparken Àr klar för test och systemering. ( kommer att ta 1 vecka eller 10 innan allt fungerar ihop )

Ska provspela systemet i morgon kvÀll nÀr jag kommer hem.

Kan Àven lÀgga upp lite bilder senare om ni Àr intresserade

Robban

PS, bilden frÄn cubase Àr bara för att se om det fungerar i praktiken, ska köra allt frÄn min stora monitor i morgon

post-25059-1270940398_thumb.jpg

post-25059-1270940781_thumb.jpg

Redigerat av RobBan turbogröt
Annons
Postat

hur har du kopplat ihop allt?😼 lĂ„ter som ett roligt (onödigt iof men skit i det) projekt, vill gĂ€rna veta mer!

UrsÀkta att jag tog lite tid att svara, har massor att göra ute.

Anledningen till projektet Àr att jag alltid ska in och justera nÄgon parameter i bios eller dyligt i min brontosnabba i7à kan helt enkelt inte lÄta bli, typ ADHD.

Dessa gamla p4 3.0mhz kommer aldrig att uppgraderas bara samla damm men alltid redo för att bara spela musik, dĂ„ kommer jag att spela mer 😄

Kopplat ihop allt ?

Har inte hunnit spela Ă€nnu och testat systemet sĂ„ jag vet inte sjĂ€lv om det funkar som det Ă€r tĂ€nkt 😛

Har iaf flyttat datorerna till sin plats i musikrummet men inte kopplat ihop dom, ska kanske göra det imorgon kvÀll, mÄste byta dÀck pÄ tjejens bil o mÄla i köket o svetsa lite först. sÄ kanske runt 20-22

Fungerar det riktigt bra sĂ„ ska du fĂ„ en grym detaljbeskrivning nĂ€r projektet Ă€r klart, ok 😄

Ska uppdatera sÄ ofta jag kan. ska fota lite imorgon om jag monterar allt, annars blir det en annan dag

Robban

Postat

Ok ! systemet provkört. blir 6 slavar +1 huvuddator. 7 burkar fÄr ej plats under stativet.

Satt o spelade i fredags, upptÀckte en del problem som ska lösas.

vindows 7 + xp Àr ju trendigt och snyggt men fungerar inte sÄ bra ihop i mitt projekt.

En vstplugin fungerade inte och en annan plugg klagade pÄ licensen. ( som Àr installerad i slavdatorn )

Körde ocksÄ systemet frÄn en av slavdatorerna ( i fönster pÄ i7 datorn ) monterade Àven ljudkortet i slaven dÄ fungerade det bÀttre.

TyvÀrr sÄ Àr inte p4 desktop sÄ kraftiga prylar sÄ det blev problem med latency mm, processorkraften rÀcker helt enkelt inte till för att köra mina gamla lÄtar.

skulle med stor sannolikhet kunna fungera om jag gjorde om alla mina saves frÄn 1900talet men det Àr för mycket jobb.

Ska bygga om systemet frÄn 0

Man ska inte kunna köra systemet frÄn nÄgon slav ( för att frigöra cpukraft ).

Samt köra dubbla OS pÄ masterdatorn XP\32 och win7\64.

Jag Äterkommer !

post-25059-1271622845_thumb.jpg

Postat

Detta lÄter ju sjukt kul. Jag hoppas verkligen att vi fÄr höra mer. VÀntar med spÀnning pÄ nÀsta inlÀgg, ja, och hur det nu kommer att gÄ. Mycket lycka till.

Postat

SÄ du har 7 stycken cubaselicenser och donglar dÄ.....

Nej ! kör bara cubase i huvuddatorn eller i 1st slavdator, inte samtidigt, det fungerar ej 😄

Det Àr inte heller det primÀra mÄlet att köra 7 cubase samtidigt !

Jag vill fĂ„ P4 desktoparna att fungera som ett gĂ€ng hĂ„rdvarusyntar fast styra dom via Lan đŸ˜±

HyvÀÀSaxofonista (oregistrerad)
Postat

Funderar pÄ vilket program du anvÀnder för att ditt Cubase ska hitta dina VST-instrument via LAN frÄn slav-datorerna?

Det enda program jag kÀnner till Àr FX Teleport som jag anvÀnder till 5 gamla datorer plus cubase-dator. Men det kanske finns fler lösningar?

Postat

StÀmmer bra, FX Teleport och Radmin server\viewer. för att se alla instrument grafiskt i cubase.

BÀsta med gigalan och en sÄdan lösning Àr att mus\tangentbord\skÀrm fungerar klockrent pÄ alla slavar.

Som sagt lite pillande kvar innan jag Ă€r med i matchen 😳

Postat

NĂ€r jag anvĂ€nder FX Teleport har jag hittills haft VNC-server/viewer för att styra slave-datorerna men Radmin som du nĂ€mnde var nĂ„t nytt för mig. Är det ocksĂ„ gratis som VNC? Det verkar ju Ă€nnu smidigare att se instrumenten direkt i Cubase.

MÄste testa detta!

Har man behov av att anvÀnda mÄnga tunga VST-instruments och Plugins samtidigt Àr FX Teleport helt suverÀnt.

SjÀlv har jag en grundsetup av de ljud jag vill anvÀnda frÄn de olika datorerna som jag sparat som en Cubasesong.

NÀr man sedan startar alla datorer och öppnar den sparade Cubasesongen sÄ öppnas alla instrument frÄn respektive slavdator automatiskt precis pÄ samma sÀtt som om man har sparat en Cubasesong lokalt pÄ en dator.

Postat

Radmin Àr en typ av vnc lösning ,man har inte direkt automatiskt vst pluggen i cubase fönstret.

Utan man mĂ„ste klicka 1 gĂ„ng pĂ„ taskbar,, Ă€r ju iof inte jobbigare Ă€n att klicka pĂ„ instrumentknappen 😄

Nu nÀr vi pratar om hantering av fönster !

Finns ett tillÀggs-program för fönsterhantering som automatiskt lÀgger fönster pÄ vald plats och storlek, ska kolla upp det i morgon !

Jag kör bara 1 skĂ€rm 😛 skulle minst behöva minst 2 nĂ€r det hĂ€r Ă€r klart 😄

Postat

Det hÀr Àr sÄÄÄ nördigt och sÄÄÄ jÀkla coolt. Right up my ally! Ska bli kul att lÀsa om hur det gÄr.

Postat
Det hÀr Àr sÄÄÄ nördigt och sÄÄÄ jÀkla coolt. Right up my ally! Ska bli kul att lÀsa om hur det gÄr.

JĂ€pp ! nördigt Ă€r det hehe, Coolt blir det ju den dagen nĂ€r man visar upp systemet för nĂ„gon, med en jĂ€vla massa datores och allt fungerar 😑

Postat

Funkar ! 😄😄😄 med Win 7 och XP sĂ„ jĂ€kla snyggt !

LÀgger upp bilder och nÄgon större gigalan-test produktion i morgon

Ska fixa fönsterhanteraren i veckan sÄ man kan ha fasta fönster för dom olika slavarna

Sen ska jag lĂ€gga upp en manual hĂ€r pĂ„ Studioforum : hur man gör och alla instĂ€llningar mm, om det finns intresse 😄

vst performance rör sig inte 😄

post-25059-1271716074_thumb.jpg

Postat (redigerat)

Nu har jag kommit igÄng iaf o gjort UREMYGIRL !

Ligger i översta lĂ„dan elektromusik dans tror jag 😉 inga trummor o rocktema hehe

Kan inte Ànnu justera reverb o eko frÄn lanet men det ska jag nog fÄ till

Fy fan vad alla datorerna vĂ€rmer mitt musikrum det Ă€r helt sjukt,kan ju inte ha dörren öppen heller nĂ€r man sitter o skriker i micken 😛

Kan inte fĂ„ performance att röra sig 😛

Ljudkortet lÀgger av om man laddar vissa ljudeffekter frÄn slavarna, men det kommer nog att ge med sig

Systemet börjar bli varmt och stabilt = kÀrlek

En liten grej bara, jag har hela kvÀllen bara kört frÄn gigalanet.

fÄr fortsÀtta i morgon !

post-25059-1271881121_thumb.jpg

post-25059-1271885243_thumb.jpg

Postat
Du pratade om en manual, och det vore super. Hoppas fortsÀttningen gÄr bra

Hej mrpimmy !

Skrek sÄ jag blev hes igÄr haha !

Jag har redan börjat pĂ„ manualen 🙂

Det tar dock en stund, mycket att skriva om !

Det Ă€r ju inte direkt nĂ„got mc vĂ€der ute iaf 🙂

Blir ju ganska ingÄende med bilder pÄ instÀllningar mm

Kanske lite koolt med video oxÄ om jag fÄr tid.

Postat (redigerat)

Datorer som intel i5\i7 quadcore har enorm processorkraft och Cubase hanterar detta otroligt bra !

Man behöver helt enkelt inte ha fler datorer sammankopplade ( om man inte gör det för skojs skull 🙂 )

Skillnaden blir enormt mycket större om man har tex en 3ghz dator

Vilket testet nedan visar

test 1. 4400mhz quadcore, 1 % cpu usage pÄ 17st instanser av nexus pÄ GIGALAN,

test 2. 4400mhz quadcore, 15% cpu usage pÄ 17st av nexus STD, kan inte ladda upp nÄgon bild

test 3. 2940mhz 1 processorkÀrna, 100% cpu usage pÄ 10 instanser nexus Standard , (( hÀr behöver man byta dator eller köra med ett flerdator-system ))

test 4. 1800mhz 1 processorkÀrna 22,7% cpu usage pÄ 10 instanser nexus GIGALAN, (( helt otrolig lÄga 1800mhz och allt bara flyter pÄ, hÀr visar systemet sin styrka ))

Har man en Àldre dator upp till dualcore sÄ Àr fördelarna med systemet enorma.

test 1:

post-25059-1271956395_thumb.jpg

test 3:

post-25059-1271956351_thumb.jpg

test 4:

post-25059-1271956367_thumb.jpg

Postat

Hej igen,

Kul att ditt projekt funkar. Jag kom pÄ ett bra tips med Teleport som Àr anvÀndbart om du

t ex kör samma vst-instrument frÄn flera slavdatorer.

NÀr man pÄ Hostdatorn vÀljer vilka

VST-instruments/Plugins som Cubase ska söka efter(i FX teleport>install effects)dÄ brukar

default vara t ex Namnet pÄ instrumentet, IP-adressen följt av LAN. Om man i detta lÀge

trycker ner alt-tangenten medan du trycker "install" sÄ kommer detta instrument att visa

datornamnet istÀllet för "LAN" som ju skulle kunna vara vilken som helst av slavedatorerna

om man inte minns IP-adresserna.

NÀr man sen öppnar Cubase och ska vÀlja detta VST-instrument som ligger pÄ flera datorer

sÄ ser man klart o tydligt frÄn vilken eller vilka Slavar man kan anvÀnda eftersom datornamnen nu

visas i listan..

Postat

Hej igen,

Kul att ditt projekt funkar.

O tack !

Kul att fĂ„ lite input đŸ˜±

Jag har gĂ„tt pĂ„ IP-nr nĂ€r man laddat 5-6 plugins x 6 datorer , det blir ju instrument över hela 24" bildskĂ€rmen 🙂

Postat

Har tyvÀrr inte haft tid att meka med mitt projekt !

Alla datorslavarna mÄste installeras om för att kunna fungera super.

03-06 Àr identiska hÄrdvarumÀssigt = installera pÄ en dator och klona resten

Dom snabba Slavarna 01 0ch 02 ska vara identiska, men nÄgot knas Àr det med pci drivers sedan jag bytte plats pÄ hÄrddiskarna.

slav 01,02 har 4000mb respektive 2600mb ddr2 minnen, sÄ dom kan köra fler instanser Àn 03-06.

Ska göra 2 separata XP-installationer pÄ dom

Systemet Àr idag okontrollerat installerat pÄ grund av nyfikenhet och lite adhd.

Ska rycka upp mig och göra en militÀrisk installation ((alla samma data))

SÄ man lÀttare kan rÀtta till fel i systemet

PS Har suttit o författat manual och videofilmat lite men det Àr sÄ skittrÄkigt och svÄrt , kanske blir klar i nÀsta vecka !

BurninSven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

JĂ€kla coolt projekt hoppas det löser sig till 100%. Är sjĂ€lv lite meckar tokig leker med att köra osx pĂ„ PC och det funkar bra. PĂ„ mac sidan sĂ„ kan man ju i Logic köra med nodes dvs avlasta huvud datorn lite ungefĂ€r vad du gör hĂ€r. Man kan alltsĂ„ dra nytta av sina gamla avdankade PC burkar dra igĂ„ng dom med osx (dvs om dom klarar det) och köra nĂ€tverk, det blir inte riktigt samma effektivitet dĂ„ det verkar som att oset sjĂ€lv vĂ€ljer var lasten lĂ€ggs ut och hur mycket. Pluggar och sĂ„nt verkar dock vara tvunget att dom ligger kvar pĂ„ huvuddatorn i alla fall vad jag har förstĂ„tt.

Kör allt med Àkta köpt programvara kanske bÀst att tillÀgga.

Snubblade in pÄ web casting och mina gamla datorer kom till nytta Àven pÄ det hÀr omrÄdet sÄ det Àr skoj att kunna anvÀnda dom gamla fina grejorna igen.

Redigerat av BurninSven
Postat
JĂ€kla coolt projekt hoppas det löser sig till 100%. Är sjĂ€lv lite meckar tokig leker med att köra osx pĂ„ PC och det funkar bra. PĂ„ mac sidan sĂ„ kan man ju i Logic köra med nodes dvs avlasta huvud datorn lite ungefĂ€r vad du gör hĂ€r. Man kan alltsĂ„ dra nytta av sina gamla avdankade PC burkar dra igĂ„ng dom med osx (dvs om dom klarar det) och köra nĂ€tverk, det blir inte riktigt samma effektivitet dĂ„ det verkar som att oset sjĂ€lv vĂ€ljer var lasten lĂ€ggs ut och hur mycket. Pluggar och sĂ„nt verkar dock vara tvunget att dom ligger kvar pĂ„ huvuddatorn i alla fall vad jag har förstĂ„tt.

Kör allt med Àkta köpt programvara kanske bÀst att tillÀgga.

Snubblade in pÄ web casting och mina gamla datorer kom till nytta Àven pÄ det hÀr omrÄdet sÄ det Àr skoj att kunna anvÀnda dom gamla fina grejorna igen.

Jo projektet Ă€r störtskönt 😄

Och riktigt najs att man kan ÄteranvÀnda gamla prylar !

OSX pÄ vanlig pc, det Àr ju hÀftigt att man kan fÄ det att fungera med ljudkort,program,midi,latency mm !

BurninSven (oregistrerad)
Postat

jepp det gÄr

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.