Jump to content
Annons

Ang Ohm Studio


BurninSven (oregistrerad)

Recommended Posts

BurninSven (oregistrerad)

Det låter iofs spännande men det känns lite som att uppfinna hjulet på nytt så det kanske vore mer på sin plats att informera om redan befintlig teknik för collabs över nätet. Web TV är helt gratis, ljudet är det bästa i Mp3 väg som finns på nätet om man gör rätt och som då duger gott under själva skapandet. Bilden/videon blir så bra som din utrustning klarar men bra bild behöver inte betyda dyrt. Fördelen är att det är gratis och man får in ett nytt element i samarbetandet dvs video/bild.

Oavsett hur upplägget är i produkter som Ohm Studio så sätter den kapacitet man har på bredbandet gränsen för hur bra det kommer att fungera. Man får räkna med fördröjningar från runt 5 sekunder och uppåt beroende på uppkopplings hastigheten och belastningen på servrar etc för tillfället.

Ett arbetssätt när det gäller web tv kan gå till på följande vis - alla parter har samma arr och kan omedelbart live spela upp för sina medkompositörer de förändringar eller tillägg man vill göra. Det fungerar ypperligt bra att även spela plugins som Guitar Rig etc och till och med att sjunga live online dvs inte bara syntbaserade plugins. Jag har gjort det i Logic massor av gånger och det låter bra nog i andra änden för att det ska fungera under själva skapandet. När det gäller tex texter så kan man omdelbart ge förslag i chatten som finns på varje kanal.

Söker man instrumentalister/sångare för pålägg så kan man göra en audition online direkt på kanalen. Dvs musikern kan lira/sjunga till låten (som man då spelar upp på kanalen) och själv spela in sitt pålägg och mejla över Mp3an. För en "normal" 3-5 min låt ska det iofs beroende på om man sätter det i första tagningen ju inte behöva ta mer en en kvart tjugo minuter eller så innan man har det hemma och kan dra in det i låten för att lyssna.

När låten är klar så skickar man waven till den som ska mixa och man kan ju även kommunicera live under det arbetet iom att ljudet är tillräckligt bra, som jag ser det i alla fall.

Det går att göra kanalerna privata så att bara dom som har där att göra kommer in på kanalen. Dvs om man vill att det ska vara privat, jag personligen kan inte inse varför man inte ska släppa in fansen i skapande processen. Gör man det så är ju chansen rimligt stor att artisten/bandet i fråga skapar ett ännu större intresse för sin musik.

Nåja detta är mitt bidrag till att ta oss ur stenålder och komma med i matchen igen.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
BurninSven (oregistrerad)

För den som vill släppa hörnflaggan och ta ett steg in i framtiden nu istället för att vänta. Det som rullar nu är låtar som jag gjort online och jag kan garantera att det låter lika illa här hemma som på min kanal 😄 men om just du hade gjort så hade det ju låtit bra både hemma hos dig och din kanal. Dvs skit bakom ratten kan man inte göra nåt åt i det här fallet.

Det är Logic som lirar rakt ut i rymden.

http://www.justin.tv/burninsven#r=w5COfwY~

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...