Jump to content
Annons

Den ultimata multieffekten?


mattsster

Recommended Posts

Har efter långt övervägande bestämt mig för att göra mig av med lösa pedaler och Marshall-stacken och istället köra digitalt + slutsteg och låda.

Tror att jag har sökt igenom hela nätet efter info om alla multieffekter, men skulle behöva lite feedback, främst från er som har erfarenhet av att lira på dessa.

Var först inne på POD x3 live, men nu har jag även börjat snegla på Boss GT-10, TC electronics Nova system, Digitech gsp1101. Fick till och med för mig att Vox tonelab var bra, är dock lite gammal och ska tydligen inte fixa hårdrockssound så bra=( Har även tittat lite på Rocktrons prylar...

Nu när jag ljudmessigt kanske kommer att byta ner mig lite till förmån för flexibilitet och enkelhet vill jag ha det absolut bästa. Dock känns eleven rack och tex Axe FX Ultra lite för dyra.

Så ge mig nu lite feedback, är det någon jag har missat?

Ska tilläggas att jag lirar främst hårdrock...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)

jag har en Boss GT8 som jag haft i drygt tre år. Hade egentligen spanat in Tonelab SE (LE fanns inte då) men blev ruskigt imponerad av funktionaliteten i GT8. Dessutom fick jag ett bra pris på den. Det är möjligt att Tonelab låter bättre men jag har hittills aldrig känt mig begränsad av GT8:ans ljud. Däremot kan den vara lite svårrattad.

GT8 säljs ju inte ny längre men GT10 ska ju inte vara sämre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slår ett slag för nova system från TC.

Tycker danskarna kan sina grejer.

Tycker både tonelab och gt8:an har alldeles för mycket saker... Jag tänker lite såhär.. Bättre få saker med kvalitet än massa halvdant.

Novan har dessutom analog OD och Dist. Tycker det låter fruktansvärt bra..

Både Gt8:an och tonelab har ju högtalar och förstärkarsimulering vilket du inte behöver när du kör steg och låda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slår ett slag för nova system från TC.

Tycker danskarna kan sina grejer.

Tycker både tonelab och gt8:an har alldeles för mycket saker... Jag tänker lite såhär.. Bättre få saker med kvalitet än massa halvdant.

Novan har dessutom analog OD och Dist. Tycker det låter fruktansvärt bra..

Både Gt8:an och tonelab har ju högtalar och förstärkarsimulering vilket du inte behöver när du kör steg och låda.

Ang Nova system, fattar inte riktigt hur det hänger ihop, finns det inte förstärkarsimulering? då blir det ju bli som att köra en distpedal rakt in i slutsteget... Jag vill ju ha lite olika förstärkare=) Då är väl tanken med Nova att man ska köra den tillsammans med en bra förstärkare och använda den som effektenhet och inte som preamp... eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har efter långt övervägande bestämt mig för att göra mig av med lösa pedaler och Marshall-stacken och istället köra digitalt + slutsteg och låda.

Tror att jag har sökt igenom hela nätet efter info om alla multieffekter, men skulle behöva lite feedback, främst från er som har erfarenhet av att lira på dessa.

Var först inne på POD x3 live, men nu har jag även börjat snegla på Boss GT-10, TC electronics Nova system, Digitech gsp1101. Fick till och med för mig att Vox tonelab var bra, är dock lite gammal och ska tydligen inte fixa hårdrockssound så bra=( Har även tittat lite på Rocktrons prylar...

Nu när jag ljudmessigt kanske kommer att byta ner mig lite till förmån för flexibilitet och enkelhet vill jag ha det absolut bästa. Dock känns eleven rack och tex Axe FX Ultra lite för dyra.

Så ge mig nu lite feedback, är det någon jag har missat?

Ska tilläggas att jag lirar främst hårdrock...

Hej.

Såg att du skrev att Eleven Rack och AXE FX Ultra är för dyra, och vad gäller Ultran håller jag

med dig, tror den ligger runt 20000 hos den enda grossisten i Europa. Men Eleven Rack är

så otroligt bra så jag kan inte låta bli att rekommendera den, trots priset. Det ligger ett gäng ute

för runt 8000 på nätet, så du kan nog få en bra deal. Ett enligt mig otroligt (och jag är svårflirtad)

bra ljud, med en otäckt bra spelkänsla tack vare det analoga, variabla true-z-ingången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Såg att du skrev att Eleven Rack och AXE FX Ultra är för dyra, och vad gäller Ultran håller jag

med dig, tror den ligger runt 20000 hos den enda grossisten i Europa. Men Eleven Rack är

så otroligt bra så jag kan inte låta bli att rekommendera den, trots priset. Det ligger ett gäng ute

för runt 8000 på nätet, så du kan nog få en bra deal. Ett enligt mig otroligt (och jag är svårflirtad)

bra ljud, med en otäckt bra spelkänsla tack vare det analoga, variabla true-z-ingången.

Jo, jag vet att Eleven är svinbra, men då ska man ändå köpa till pedalbort... En multi som jag är jäkligt nyfiken på att höra om någon testat är Digitech GSP1101. ingen som har något att tycka om den?

Link to comment
Dela på andra sajter

finns en hel drös med videor om gsp:n på tuben. Kolla där.

Vet inte riktigt. I vissa videor låter den faktiskt riktigt bra. Den känns oroväckande billig bara 🙁

Något som också är rätt märkligt är att den är "Made in the USA" - zooma in bilder på bakdelen av den så ser du det... Rätt ovanligt idag när alla sådana här prylar görs i sydostasien.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag hade köpt en Axe FX för de pengarna. Verkar vara hur bra som helst.

Jo, verkar riktigt bra, men som nämnts tidigare så ligger den på nästan 20 000 och finns bara att köpa på ett ställe i hela Europa.

Tro mig, har kollat på youtube en hel del, men det säger inte så mycket om hur den låter och framför allt inte hur den känns att lira på.

Rocktron Utopia G300 verkar intressant den med. ingen som testat dessa? är det bara Poddar och Boss GT som folk verkligen har erfarenhet av???

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, verkar riktigt bra, men som nämnts tidigare så ligger den på nästan 20 000 och finns bara att köpa på ett ställe i hela Europa.

Tro mig, har kollat på youtube en hel del, men det säger inte så mycket om hur den låter och framför allt inte hur den känns att lira på.

Rocktron Utopia G300 verkar intressant den med. ingen som testat dessa? är det bara Poddar och Boss GT som folk verkligen har erfarenhet av???

Jag har testat den, och hört en del klipp. Den låter helt klart bäst av de alternativ som finns idag. Dock låter Digidesign Eleven bättre än många tror. Jag hade satsat

på den om du har en tajtare budget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den ultimata multieffekten, speciellt om man har en budget med fast tak, existerar nog inte.

Vox Tonelab LE kan du nog kolla in även om du spelar modern metal, det är bara på den första versionen av Tonelab som det inte fanns några modernare förstärkarmodeller.

Själv har jag en Boss GT-8, som jag är alldeles utmärkt nöjd med. Den låter inte lika bra som någon bra rörtopp, men med rätt låda och slutsteg så blir det ändå såpass bra att det nog är ens egna tillkortakommanden som gitarrist som sätter begränsningarna. Bästa kombinationen var på en festivalen, när jag pluggade in den i slutsteget på en Engl Powerball, och vidare till en vanlig Marshall 1960 högtalarlåda. Utgår från att det satt originalelement i den, eftersom den påminde mycket i karaktären om min egen 1960 som jag dock inte spelat på så mycket på ganska många år och numera sålt, men tittade dumt nog aldrig efter.

Vill du ha något riktigt lättroddat skaffar du två stycken Tech21 Power Enginee, kombinerad 60W slutsteg och 1*12"-låda, byggt för att användas just som förstärkning för multieffekter med högtalarsimulering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan meddela att jag testade en Vox tonelab i musikaffär nu i veckan. dock körde jag bara genom en liten 15 wattare och genom ett litet PA. Tyckte den lät ok, så köpte den för att jag fick så extremt bra pris. Men sen blev jag lite besviken när jag testade den i en riktig stärkare på lite högre volym. topparna jag körde genom var en JCM 800, en Classic 50 och ett marshal valvestateslutsteg och genom 3 olika 4x12or. Fick inte alls till något bra ljud, det lät hårt, vasst och gnälligt. Jag har testat polarens pod xt live och tycker att den låter fan så mkt bättre. Jag vet hur jag ställer in tonelaben med output inställningar och allt men tycker att den låter mycket sämre när man gasar på volymen lite. rena och halvdistate stärkare lät bäst, men Hi gain-stärkarna lät skit. Det blir till att leta vidare. Mest sugen är jag nu på att testa digitech GSP1101, Eleven och GT-10...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan meddela att jag testade en Vox tonelab i musikaffär nu i veckan. dock körde jag bara genom en liten 15 wattare och genom ett litet PA. Tyckte den lät ok, så köpte den för att jag fick så extremt bra pris. Men sen blev jag lite besviken när jag testade den i en riktig stärkare på lite högre volym. topparna jag körde genom var en JCM 800, en Classic 50 och ett marshal valvestateslutsteg och genom 3 olika 4x12or. Fick inte alls till något bra ljud, det lät hårt, vasst och gnälligt. Jag har testat polarens pod xt live och tycker att den låter fan så mkt bättre. Jag vet hur jag ställer in tonelaben med output inställningar och allt men tycker att den låter mycket sämre när man gasar på volymen lite. rena och halvdistate stärkare lät bäst, men Hi gain-stärkarna lät skit. Det blir till att leta vidare. Mest sugen är jag nu på att testa digitech GSP1101, Eleven och GT-10...

Vilken Tonelab var det? LE-modellen har ju fler higain-modeller som inte finns på table top-och och SE-varianten.

Annars skulle jag nog våga säga att det måste vara något tokigt med hur den var inställd. Det är klart, är det supermoderna metal-ljud man vill ha och man inte har LE-modellen, så kanske det inte är rätt pryl. Men i övrigt är det omöjligt att inte få in bra ljud med den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken Tonelab var det? LE-modellen har ju fler higain-modeller som inte finns på table top-och och SE-varianten.

Annars skulle jag nog våga säga att det måste vara något tokigt med hur den var inställd. Det är klart, är det supermoderna metal-ljud man vill ha och man inte har LE-modellen, så kanske det inte är rätt pryl. Men i övrigt är det omöjligt att inte få in bra ljud med den.

det är en LE. Får väl testa igen då, men satt i timmar och det blev inte bra alls t 2 av topparna. genom peaveyn blev det bäst, men ändå mycket sämre än pod xt... kör inget megadistat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...