Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag undrar om nÄgon kan förklara lite hur man arbetar nÀr man mixar via ett mixerbord och anvÀnder datorn mest för att spela upp och spela in spÄren, antingen separat eller som stereospÄr.

Jag tÀnker mig att man tar ett lÀmpligt ljudkort och routar varje spÄr till en separat output. Dessa kopplar man sedan in pÄ varsin kanal i ett analogt mixerbord. Sedan kan signalen antingen tappas frÄn varje kanal och in pÄ separata spÄr igen, alternativt att man ocksÄ summerar med mixern och bara spelar in stereo-mastern pÄ vÀg ut. Har jag förstÄtt det rÀtt?

Har en tanke pÄ att anvÀnda ett bord för att spela in flera kanaler samtidigt in pÄ en DAW och sedan köra ut det pÄ bordet igen nÀr det Àr mixdags. AnvÀnda bordets EQ osv. FÄ dra i riktiga reglar, skruva pÄ riktiga rattar.

FrÄgan blir dÄ hur man gör med effekter. SÀg att jag vill kompressa basen, trummor och all sÄng. Kommer jag dÄ behöva en separat outboardkompressor till varje spÄr eller arbetar man inte sÄ? TÀnker mig att man skulle kunna kompressa ett spÄr i taget och spela in pÄ DAW'en igen.

Sista frÄgan. Skulle det ens vara vÀrt att mixa OTB genom ett budgetbord som sÀg ett SoundCraft MFX 20 för typ 8000kr eller har man ingen glÀdje av det? Rent kvalitétsmÀssigt alltsÄ.

Hoppas ni har tÄlamod med en nybörjares frÄgor.

Tack

/Jimmy

Annons
Postat

Effekter fÄr du skaffa en burk för varje enskilt spÄr, eller processa i grupp, eller bounca dom fler gÄnger.

Hursom, rÀkna med höga kabelkostnader.

En del mixrar lÄter som vanliga pluggar i ett DAW, andra tillför annat. Det varierar lika mycket och pÄ samma sÀtt som pluggarna i DAWet gör, tycker jag. Och sÄ fÄr du rÀkna med att en del grejjer inte gÄr att göra, om man inte har en jÀvla massa burkar. Vissa uppskattar den begrÀnsningen.

Och sĂ„klart blir automation nĂ„t helt annat 😄 Man har ju bara tvĂ„ hĂ€nder, liksom.

• 3 mĂ„nader senare...
Postat (redigerat)

Mixa analogt gör jag dagligen. AnvÀnder bÄde pluggar (kompressorer, reverbs etc) och outboard (kompressorer, reverbs etc), anvÀnder Àven automationen i datorn, sÄklart! Kör 40 kanaler direkt in/ut.

Det Àr underbart att kunna anvÀnda det bÀsta frÄn dessa bÄda tvÄ vÀrldar. Den analoga och den digitala.

Inga begrÀnsningar faktiskt, mer Àn att jag mÄste lagra mixerinstÀllningarna om jag vill byta lÄt mitt i.

Att mixa analogt ger bÀttre ljud och bÀttre direkt kÀnsla enligt min lÄnga erfarenhet.

Mixarna lÄter djupare och varmare genom bordet jfr med datormixar.

Har A/B kollat en hel del unity gain mixar under Ären, alltid med samma resultat. Amekbordet vinner lÄng vÀg.

Vill inte starta nĂ„n diskussion om detta dĂ„ jag och andra i min studio verkligen HÖR skillnaden med egna öron. Testa sjĂ€lva Ă€r mitt bĂ€sta tips!

Mina kunder brukar reagera pÄ den stora skillnaden och det enorma lyftet efter att jag mixat deras mixar genom bordet. Det Àr en del av mitt varumÀrke idag.

Redigerat av Radiobrutta
Postat

Hej,

Jag undrar om nÄgon kan förklara lite hur man arbetar nÀr man mixar via ett mixerbord och anvÀnder datorn mest för att spela upp och spela in spÄren, antingen separat eller som stereospÄr.

Glöm inte att du kan anvÀnda i princip ALLA datorns fördelar tillsammans med det analoga bordets fördelar

Jag tÀnker mig att man tar ett lÀmpligt ljudkort och routar varje spÄr till en separat output. Dessa kopplar man sedan in pÄ varsin kanal i ett analogt mixerbord. Sedan kan signalen antingen tappas frÄn varje kanal och in pÄ separata spÄr igen, alternativt att man ocksÄ summerar med mixern och bara spelar in stereo-mastern pÄ vÀg ut. Har jag förstÄtt det rÀtt?

Korrekt.

Har en tanke pÄ att anvÀnda ett bord för att spela in flera kanaler samtidigt in pÄ en DAW och sedan köra ut det pÄ bordet igen nÀr det Àr mixdags. AnvÀnda bordets EQ osv. FÄ dra i riktiga reglar, skruva pÄ riktiga rattar.

FrÄgan blir dÄ hur man gör med effekter. SÀg att jag vill kompressa basen, trummor och all sÄng. Kommer jag dÄ behöva en separat outboardkompressor till varje spÄr eller arbetar man inte sÄ? TÀnker mig att man skulle kunna kompressa ett spÄr i taget och spela in pÄ DAW'en igen.

Man kan anvÀnda EQ/comp/ reverb etc pluggarna i DAWn eller outboardburkar. Valet Àr ditt.

Sista frÄgan. Skulle det ens vara vÀrt att mixa OTB genom ett budgetbord som sÀg ett SoundCraft MFX 20 för typ 8000kr eller har man ingen glÀdje av det? Rent kvalitétsmÀssigt alltsÄ.

Om du kan och har ambitioner, köp en bÀttre begagnad proffsmixer istÀllet som kostat mer frÄn början. Ljudkvaliteten Àr svÄr att tippa förrÀn man sitter dÀr men det blir ljudskillnad vilken analogmixer du Àn anvÀnder till ditt DAW.

Du fÄr en hel del analog insikt och erfarenheter pÄ köpet. Ett fint mixerbord i bra skick hittar du hÀr. TIPS: Kolla gÀrna pÄ www.gearslutz.com och frÄga om kvalitetsmixrar i budgetklass.

Hoppas ni har tÄlamod med en nybörjares frÄgor.

Tack

/Jimmy

Ur welcome 🙂

Postat

Ur welcome 🙂

I och med att TS ursÀktar sin trÄd som nybörjarfrÄgor sÄ kÀnns det kanske inte jÀtteaktuellt med ett begagnat bord för 45 papp ^^

Men vad vet jag ;D

Men absolut har du helt rÀtt.

Postat

I och med att TS ursÀktar sin trÄd som nybörjarfrÄgor sÄ kÀnns det kanske inte jÀtteaktuellt med ett begagnat bord för 45 papp ^^

Men vad vet jag ;D

Men absolut har du helt rÀtt.

Haha, ja jag förstÄr, men allt beror pÄ ambition och medel. Jag har vÀldigt goda erfarenheter av Amek, sÄ det rekommenderar jag.

Fast 45 papp för denna Amek Angela mixer Àr faktiskt vÀldigt billigt. Det Àr recappat och allt, sÄ det har mÄnga Är kvar att göra vÀlljudande vÀrldshits pÄ. I USA fÄr man snÀllt hosta upp med mer Àn 100 papp för samma bord i sÀmre skick.

Men ok dĂ„, jag letade lite till i annonsvĂ€rlden. HÄR finns det ett bra mixerbord inom rĂ€ckhĂ„ll för de flesta 🙂

Postat (redigerat)

Haha, ja jag förstÄr, men allt beror pÄ ambition och medel. Jag har vÀldigt goda erfarenheter av Amek, sÄ det rekommenderar jag.

Fast 45 papp för denna Amek Angela mixer Àr faktiskt vÀldigt billigt. Det Àr recappat och allt, sÄ det har mÄnga Är kvar att göra vÀlljudande vÀrldshits pÄ. I USA fÄr man snÀllt hosta upp med mer Àn 100 papp för samma bord i sÀmre skick.

Men ok dĂ„, jag letade lite till i annonsvĂ€rlden. HÄR finns det ett bra mixerbord inom rĂ€ckhĂ„ll för de flesta 🙂

Ja, nÀr jag haft möjlighet att sitta vid ett Amek-bord sÄ har det förgyllt min tillvaro, för att sedan slitas ut i den kalla verkligheten.

Jag menar inte att 45 papp Àr dyrt, men att det Àr vÀÀÀldigt mycket pengar för nÄgon som kanske inte hör skillnad (detta baserar jag endast pÄ att det nÀmndes nybörjare i originalinlÀgget) pÄ ett mixerbord för 8000 eller 15 000 eller 20 000 eller 45 000 för den delen.

Men sedan sitter jag med en digi001 utan nÄgot bord sÄ jag har inte sÄ mycket att sÀga till om ;D

Jag vet bara att jag mycket vÀl sitter och dreglar över det dÀr Amek-bordet, men som nybörjare sÄ tÀnker jag:

1. har man plats?

2. har man kunskapen?

3. har man vetskapen? (d.v.s. erfarenheten)

4. har man pengarna?

5. mÀrker jag sÄdan stor skillnad mellan ett bord för 10 som för 45 att det Àr ekonomiskt försvarsbart?

Men sedan utgĂ„r jag bara ifrĂ„n vad jag anser Ă€r "nybörjare". 🙂

Redigerat av alekks

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.