Jump to content
Annons

Hi-fi vs. Studio


Ken Kängström

Recommended Posts

Halloj allesammans!

Sitter och tar några kalla ikväll, och bläddrar igenom diverse hi-fi forum.

Jag hittar en hel del roliga ämnen och trådar att läsa igenom som är helt obegripliga.

Har ni tagit er en stund att kolla igenom några hi-fi forum?

Det är riktigt intressant hur vi verkar befinna oss i två helt olika världar, med helt olika faktum.

Vad tycker ni? Upplever ni att det är mycket felaktig fakta i hi-fi-världen?

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 162
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Sitter och tar några kalla ikväll,

Jaså duuu? Najs för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten sak. Stämmer det att tonhöjden (frekvens) upplevs lägre när man höjer volymen i stereon? 😉

Jag har för mig att det var tvärt om men jag kan minnas fel. Jag är däremot ganska säker på att jag läste om detta i "seriös" litteratur.

Link to comment
Dela på andra sajter

"The pitch of lower tones gets lower as sound pressure increases. For instance, a tone of 200 Hz that is very loud will seem to be one semitone lower in pitch than if it is just barely audible. The pitch of higher tones gets higher as the sound gets louder.[2]"

http://en.wikipedia.org/wiki/Pitch_(music)...ef-Olson248_1-0

Där ser man, vi hade rätt båda två.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

"The pitch of lower tones gets lower as sound pressure increases. For instance, a tone of 200 Hz that is very loud will seem to be one semitone lower in pitch than if it is just barely audible. The pitch of higher tones gets higher as the sound gets louder.[2]"

http://en.wikipedia.org/wiki/Pitch_(music)...ef-Olson248_1-0

Där ser man, vi hade rätt båda två.

Det där är verkligen en smäll på käften för mig.

Vad innebär då ett gig på globen med låt säga 110dB? Skulle läck från scenen vara felpitchad i förhållande till PA-systemets utljud?

Jag tror att jag precis har gjort bort mig i en hi.fi diskussion, haha.

Så blockflöjt-exemplet stämmer verkligen? Blåser man hårt, så ökar pitchen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, det är väl lätt tycker jag i både studio och hifi-världen att snöa in på vissa saker och glömma helheten.

Det gör jag själv också från gång till annan! 😉

En av de sakerna som fascinerar mig mest dock är att jag upplever tempot högre när tar av mig hörlurarna än när jag har dem på! Vad är det egentligen?

(hmm, jag vill också ha öl ....)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men detta är också förundransvärt. Övertoner är alltid övertoner oavsett amplitud, men att de förändrar tonhöjd har jag ingen förståelse för.

Om du blåser för hårt så ger du ingen energi åt grundtonen och övertonerna tar över (som kanske inte är relaterade till grundtonen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, det är väl lätt tycker jag i både studio och hifi-världen att snöa in på vissa saker och glömma helheten.

Det gör jag själv också från gång till annan! 😉

En av de sakerna som fascinerar mig mest dock är att jag upplever tempot högre när tar av mig hörlurarna än när jag har dem på! Vad är det egentligen?

(hmm, jag vill också ha öl ....)

Intressant!

Nu kommer säkerligen jag smittas av dig.

Jag har även upptäckt att det låter bättre när man dricker öl.

*bjuder* Skål!

Link to comment
Dela på andra sajter

En av de sakerna som fascinerar mig mest dock är att jag upplever tempot högre när tar av mig hörlurarna än när jag har dem på! Vad är det egentligen?

Beror antagligen på en kombination av reflexer och på att du känner rytmen i kroppen på ett helt annat sätt än med lurar på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är en kille som kallar sig för Svante på faktiskt.se, där han blåser i olika hårdhet i en blockflöjt.

Om någon kan förklara varför detta sker så blir jag evigt tacksam.

Kan det inte bero på kompression av luften i instrumentet vilket leder till högre lufthastighet?

Fast ljudhastigheten sjunker väl när trycket ökar?

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det inte bero på kompression av luften i instrumentet vilket leder till högre lufthastighet?

Jag hade någon liknande teori. När flöjten vibrerar (materialet) så kan man likna att det blir en mindre diameter i röret, vilket ger ljudvågorna mindre utrymme att resonera i (= + Pitch).

Dock förklarar det inte varför tonerna sjunker i pitch när man blåser svagare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade någon liknande teori. När flöjten vibrerar (materialet) så kan man likna att det blir en mindre diameter i röret, vilket ger ljudvågorna mindre utrymme att resonera i (= + Pitch).

Dock förklarar det inte varför tonerna sjunker i pitch när man blåser svagare.

Samma sak händer ju med avstämningen i en basreflexlåda när man pressar konstruktionen. Avstämningsfrekvensen stiger och Q-värdet ökar.

Edt: Och även med en puka/trumma, när man slår hårdare.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Samma sak händer ju med avstämningen i en basreflexlåda när man pressar konstruktionen. Avstämningsfrekvensen stiger och Q-värdet ökar.

Edt: Och även med en puka/trumma, när man slår hårdare.

Så flexibiliteten i materialet avgör detta, eller tolkar jag det fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så flexibiliteten i materialet avgör detta, eller tolkar jag det fel?

Men en blockflöjt har ju inga flexibla delar. Det måste ha med luften att göra. Eller snarare att alla konstruktioner som är avstämda med resonans påverkas på detta sätt. Avstämningen flyttas helt enkelt uppåt när man applicerar mer tryck. Luftkompression?

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Men en blockflöjt har ju inga flexibla delar. Det måste ha med luften att göra.

Nej visserligen, men sätt vibration i flöjten, och diametern blir mindre tack vare snabba förflyttningar, vilket ger en ökad pitch (teori). Så både flexibilitet och hur mycket vibration materialet sätts i?

Detta är än en gång spekulation från min sida.

Jag förstår inte riktigt hur lufttryckets (amplitud) påverkan kan påverka pitchen?

Om någon kan förklara så vore det guld i vardagen min.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.phys.unsw.edu.au/jw/fluteacoustics.html#airjet

You can play C4 on the flute with this fingering, but you can also play other notes by blowing harder, or by narrowing the lip aperture (either gives a faster jet). These other notes correspond to the shorter wavelength standing waves that are possible, subject to the condition that the sound pressure be zero at both ends. The first several of these are shown in the diagram below.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Kan det inte bero på kompression av luften i instrumentet vilket leder till högre lufthastighet?

Fast ljudhastigheten sjunker väl när trycket ökar?

Tvärt om.... Ljudhastigheten ökar med tätare massa...

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.phys.unsw.edu.au/jw/fluteacoustics.html#airjet

You can play C4 on the flute with this fingering, but you can also play other notes by blowing harder, or by narrowing the lip aperture (either gives a faster jet). These other notes correspond to the shorter wavelength standing waves that are possible, subject to the condition that the sound pressure be zero at both ends. The first several of these are shown in the diagram below.

Okej, nu kanske jag är ute och cyklar. Men "krockar" vågorna med varandra vilket tvingar dem in i högre pitch?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej visserligen, men sätt vibration i flöjten, och diametern blir mindre tack vare snabba förflyttningar, vilket ger en ökad pitch (teori). Så både flexibilitet och hur mycket vibration materialet sätts i?

Detta är än en gång spekulation från min sida.

Jag förstår inte riktigt hur lufttryckets (amplitud) påverkan kan påverka pitchen?

Om någon kan förklara så vore det guld i vardagen min.

Jag tror inte på vibrationer och därmed minskad diameter. Den effekten borde vara försumbar om någon.

Varför ökas pitchen om man andas helium? Helium är en lättare gas än luft och ljudet färdas fortare i helium. Ljudet transformeras helt enkelt i övergången mellan olika gastyper, varför vet jag inte. Det samma borde gälla mellan in och utsidan av flöjten fast pga. tryckskillnad istället. Ju lägre tryck, desto högre ljudhastighet. Det är här det skär sig i min logik, för i motsats till exemplet med helium är ju trycket högre på insidan av flöjten än på utsidan, vilket borde ge motsatt effekt med en pitchsänkning som följd. Slutsats: effekten måste bero på något annat än just tryckskillnaden in/utvändigt?

En sak är iaf 98% säker. Resonanta konstruktioner ökar sin pitch vid belastning. Det sambandet ser man i flöjtar, högtalare, trummor, båthorn, osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om trycket påverkar pitchen, så handlar det nog åtminstone delvis om Doppler-effekten (samma effekt som gör att ambulansens sirén ändrar pitch när den passerar dig).

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är en kille som kallar sig för Svante på faktiskt.se, där han blåser i olika hårdhet i en blockflöjt.

Om någon kan förklara varför detta sker så blir jag evigt tacksam.

blockflojtblasning.gif

Genom att blåsa olika hårt (alt. forma munnen annorlunda) så kan du ge energi åt olika stående vågor som matchar instrumentet. På samma sätt som du kan få en "rund" ton genom att slå an en gitarrsträng på mitten av strängen istället för nära stallet då mitten kommer att ge maximal energi till grundtonen och inte så mycket till övertonerna hos strängen.

Tonhöjdsförändring som beror på ljudtryck handlar om några cent, inte oktaver.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...