Jump to content
Annons

Lurigt missljud från monitor.


wicked_s

Recommended Posts

Hmm... har fått ett konstigt missljud i min ena högtalare. Har ett par Phonic P8A, som för övrigt har fungerat klockrent. Men nu har det dykt upp ett skumt ljud i den vänstra av dem. Det spelar ingen roll hur hög/låg volym man har... ljudet ligger kvar i samma nivå. Det brusar lite samtidigt som det hörs något digitalt gnisslande... ni kommer ihåg hur kassettbanden lät, till Commodore 64 ? Så låter det... i takt med hårdisken.. alltså när hårdisken arbetar.. så "gnisslar" högtalaren i takt. Öhh... fan så vill jag inte ha det. Rätt störande. Någon tekniskt begåvad som vet vad detta beror på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

som sagt jag har också problem med att min en monitor låter skumt i diskanten. Men jag tror att det beror på att den är trasig. Har ingen aning om vad ditt problem kan vara för något. Jag skall lämna in min där jag köpte dem och se om jag får nya på garantin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog i första hand kolla om det hjälper att köra jordat. Det är mycket större risk att sådana underligheter dyker upp om man kör ojordat.

Har du inga jordade kontakter i studiorummet, så dra en förlängningskabel från köket (för där är det alltid jordat) och testa. Det duger dock inte som en permanent lösning (det är nog t o m emot elsäkerhetsnormen att permanenta en sådan lösning), men du får reda på om det är där problemet ligger, så att du kan avgöra om det är lönt att ta dit en elektriker som drar in jord...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört att Behringer har haft problem med att deras Truths tar upp ljud från "jymden" (i brist på rätt term), kan det kanske va nåt liknande här? Fast jag har iofs för mig att lösningen på det problemet var att köra enligt Claes rekommendationer, så vi kanske pratar om samma sak...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skumt...det kanske kan vara jordbrum som sagt, eller att du har monitorn stående nära nån annan elektronik som stör och att monitorns skärmning inte pallar så mycket störningar...om du kör med obalanserade kablar kanske det ha med det att göra...

Hoppas det löser sig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...