Jump to content
Annons

Sånganläggning för 5000..?


kenjoswe

Recommended Posts

Hej alla,

Sånganläggning till replokal/kareoke/stereo/små gig.

Billebro:

12' aktiv högtalare, 250w för 2000 kr/st.

Högtalarställ 500 kr/st.

Totalt 5000 spänn + ev mixer.

FourSounds:

Behringer 12' aktiv högtalare

Totalt 8000 spänn + ev mixer.

Lutar åt Billebro.

Dock har jag inte lyssnat på någon av ovan högtalare.

Kent J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en Billebro TNT115. det finns i 12" också. den som jag har låter skitbra.. Distar typ ingenting enligt mig på högsta nivå på gain å master volym

så det är ett ganska bra val.. Vad är det för högtalare? Vilken billebro och vilken Behringer..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Billebro TNT115. det finns i 12" också. den som jag har låter skitbra.. Distar typ ingenting enligt mig på högsta nivå på gain å master volym

så det är ett ganska bra val.. Vad är det för högtalare? Vilken billebro och vilken Behringer..

Behringer EUROLIVE B212D

Tror den heter Billebro TNT112

Kent J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Båda är bra va jag hört... så ta Billebron... Det är en PRECIS samma som Cerwin Wega gör...

Med tanke på att Cerwin Vega aldrig lyckats tillverka en enda välljudande högtalare så bör man snarare se det som en varning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att Cerwin Vega aldrig lyckats tillverka en enda välljudande högtalare så bör man snarare se det som en varning.

Cerwin Vegas högtalare är bättre än sitt rykte. Tycker nog att de flesta av deras hifihögtalare är välljudande även om de inte är i audiofilklass vilket man knappast kan förvänta sig till de priserna heller, de ger dock mer bas än de flesta audiofilhögtalare. Så det är ju roligare att lyssna på rock i CV på höga volymer än vad det är att lyssna på små dyra audiofilhögtalare tappa luften innan de ens kommit i närheten av CV's volym. När det gäller PA och Disco så är det inget snack om att deras proffslådor är riktigt bra. Billebros lådor verkar vara rena ripoffs av dessa, har svårt att tro att det är samma element som sitter i. Men Billebros kopior är säkert inte dåliga och kostar inte mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

enligt dom så är det EXAKT samma fabrik som bygger deras högtalare, både lådorna, elektroniken å elementen..

den jag har TNT115 är precis lik en utav Vegas högtalare... minns inte va den hette..

Den har jävligt bra bas, Fullrange är den då.. Den distar nog knappt nånting enligt mig på högsta gain å volym,

det är ett litet kraftpaket enligt mig ^^

hade den (aktiv) å en passiv på en fest där jag va ljudsnubbe.. den blev ganska "populär" 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

enligt dom så är det EXAKT samma fabrik som bygger deras högtalare, både lådorna, elektroniken å elementen..

den jag har TNT115 är precis lik en utav Vegas högtalare

Jo de är säkert lika i utseende och bra men jag tror inte att det är exakt samma, det skulle knappast Cerwin Vega tillåta. Sen tro jag inte att lådor elektronik och element är tillverkade i samma fabrik, finns knappt någon tillverkare som gör allt utan delarna köps oftast in från olika tillverkare. I Kina finns det dock en stor stad där det mesta inom Elektronik PA och Studioteknik tillverkas i fabriker som ligger inom några kvadratkilometers radie. Där tillverkas säkert en stor del av all PA utrustning som säljs över världen, antagligen tillverkas även dessa i den staden.

Redigerat av James Blansing
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Cerwin Vegas högtalare är bättre än sitt rykte. Tycker nog att de flesta av deras hifihögtalare är välljudande även om de inte är i audiofilklass vilket man knappast kan förvänta sig till de priserna heller, de ger dock mer bas än de flesta audiofilhögtalare. Så det är ju roligare att lyssna på rock i CV på höga volymer än vad det är att lyssna på små dyra audiofilhögtalare tappa luften innan de ens kommit i närheten av CV's volym. När det gäller PA och Disco så är det inget snack om att deras proffslådor är riktigt bra. Billebros lådor verkar vara rena ripoffs av dessa, har svårt att tro att det är samma element som sitter i. Men Billebros kopior är säkert inte dåliga och kostar inte mycket.

Det är inte svårt att bygga en högtalare som kan spela bas. Det är bara att snickra ihop en låda och trycka in en 15" och ett rör. Men sen om den kommer spela linjärt är en helt annan sak. Mycket bas betyder inte att det är en bra konstruktion. Om lådan har en för hög avstämning så går elementen sönder om dom får för låga frekvenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte svårt att bygga en högtalare som kan spela bas. Det är bara att snickra ihop en låda och trycka in en 15" och ett rör. Men sen om den kommer spela linjärt är en helt annan sak. Mycket bas betyder inte att det är en bra konstruktion. Om lådan har en för hög avstämning så går elementen sönder om dom får för låga frekvenser.

Med tanke på att Cerwin Vega var bland de första som lanserade prisvärda tåliga högtalare med bra basåtergivning upp till väldigt höga nivåer så har de nog rätt bra koll på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Med tanke på att Cerwin Vega var bland de första som lanserade prisvärda tåliga högtalare med bra basåtergivning upp till väldigt höga nivåer så har de nog rätt bra koll på det.

Jag har aldrig hört en välljudande högtalare från Cerwin Vega. Kalle-Anka högtalare kan vem som helst sätta ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...