Jump to content
Annons

Latency på både midi och audio i Logic 9.0.2


lonewind

Recommended Posts

Tja!

Ett rätt irriterande problem har plötsligt dykt upp.

När jag slår på record enable på ett audiospår för att kunna ha lyssning så får jag plötsligt rätt mycket latency. Låter som kanske 50 eller mer ms. Har testat att köra olika buffer-rates men det gör ingen som helst skillnad.

Vad som är ännu mer irriterande är att på midi så är det inte bara lyssningsljudet som blir sent utan även det inspelade kommer in för sent.

Har testat att stänga ned varenda plugg i projektet men det gör ingen nytta.

Det enda som verkar hjälpa är att köra low latency mode men med de specen jag har så ska jag väl inte behöva använda det som utväg?

Jag har en iMac 27" i7. Logic pro 9.0.2. Apogee duet.

Tacksam för hjälp

/Chris

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
LOL

(om du skämtar förstås)

Annars, är svaret... Ja!

:-D

Inget skämt, även macar kan behöva startas om ibland. Men då ligger väl problemet antagligen i ditt logic-projekt, har du provat att starta ett nytt projekt? Hur mycket minne har du förresten?

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Inget skämt, även macar kan behöva startas om ibland. Men då ligger väl problemet antagligen i ditt logic-projekt, har du provat att starta ett nytt projekt? Hur mycket minne har du förresten?

Ok, sorry.

Jo, har förstås provat de mer uppenbara lösningarna, dvs starta om, nytt projekt, stänga precis allt annat än inspelningsprogrammet.

Jag har 4GB ram. Tänkte dubbla upp det men det ska väl knappast ha med saken att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ett problem som har uppstått nyligen? Eller har din uppsättning fungerat tidigare?

Slängt pref-filer?

Senaste uppdatering för Duet från Apogee?

Reparerat Behörigheter?

Provat en FSCK?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Tjenare!

Jag har själv grova problem med min iMac 27" i7 med 8GB RAM.

Håller just ni i skrivande stund på med det djupgående hårdvarutestet som finns med i OSX.

Kvittar i vilket OS jag arbetar i, så reagerar datorn oerhört slött.

Jag hade en PC med i7 920, med 8GB RAM innan, som funkade hur underbart som helst.

Testade på att köra Hackintosh, men var lite småbuggar som jag inte klarade av att meka med, så jag införskaffade mig en iMac istället.

Min nuvarande iMac klarar inte av att multi-taska, startar program oerhört slött och hänger sig gärna!

Min förra PC med likvärdiga prestandan, klarade alla mina tunga projekt helt otroligt bra och bättre därtill!

Är inte meningen att man lägger ut 26 000kr på en dator som inte fungerar bättre än en dator som kostade hälften så mycket!

Dessutom var jag en av dem som fick vänta i 3 veckor på att min dator skulle komma...

Jag kommer att ta kontakt med Apple snarast möjligt och kanske skälla ut dem?

Hade sett fram emot att kunna göra klart mina tyngre Logic-projekt(som jag har deadline på till skivbolag) då min MacBook Pro inte hänger med längre.

Har läst att det är fler och fler som har problem med dessa maskiner... Funderar nu stenhårt på att gå tillbaka till PC-världen tack vare detta!

Ska inte behöva gå och må dåligt för att min dator inte fungerar som den ska!

Hör gärna av er ifall ni vet något mer om detta!

Skönt att veta att man inte är ensam i alla fall! (Fick skriva av mig lite också.)

/Nicolas

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Jag har själv grova problem med min iMac 27" i7 med 8GB RAM.

Håller just ni i skrivande stund på med det djupgående hårdvarutestet som finns med i OSX.

Kvittar i vilket OS jag arbetar i, så reagerar datorn oerhört slött.

Låter som om det är fel på hårddisken eller minnet eller så kanske du har för många program/processer igång samtidigt. För slö ska inte en iMac vara. Hur många och vilka program har du igång? Kan du inte ta och lägga upp en skärmdump på Aktivitetskontrollfönstret?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Har EXAKT samma problem! Jag köppte en preamp mixer med 2 hörlursutgångar med separat volym, så slipper du spela upp ljudet samtidigt som du spelar in det, nackdelen kan vara sämre ljud. men då kan man köpa bättre preamp 😉

Jag bytte också från min hopplockade PC till mac, fetbesviken men den är fin att titta på 😉

Fick höra att MAc har haft problem med just 27"

Redigerat av SHARPo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det låter riktigt knäppt.

Först och främst, uppdatera ditt system och framförallt DITT LOGIC (till v9.1.1)

Som dr.loop sa, testa köra på det interna ljudkortet.

Kontrollera din hårddisk via skivverktyg.

Radera pref-filerna till logic, eventuellt ominstallera hela programmet.

det är inte så att du försöker köra ett 100-spårs projekt från någon slö usb-disk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det låter riktigt knäppt.

Först och främst, uppdatera ditt system och framförallt DITT LOGIC (till v9.1.1)

Som dr.loop sa, testa köra på det interna ljudkortet.

Kontrollera din hårddisk via skivverktyg.

Radera pref-filerna till logic, eventuellt ominstallera hela programmet.

det är inte så att du försöker köra ett 100-spårs projekt från någon slö usb-disk?

Hur raderar man pref-filerna till logic ? steg för steg och på vilket vis har det nytta ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur raderar man pref-filerna till logic ? steg för steg och på vilket vis har det nytta ?

Man återställer logics inställningar helt enkelt.

1. In the Finder, go to ~/Library/Preferences. Note: The tilde (~) represents your Home folder.

2. Remove the com.apple.logic.pro.plist file from the Preferences folder. Note that if you have programmed any custom key commands, this will reset them to the defaults. You may wish to export your custom key command as a preset before performing this step. See the Logic Pro User Manual for details on how to do this. If you are having trouble with a control surface in Logic Pro, then you may also wish to delete the com.apple.logic.pro.cs file from the preferences folder.

3. If you have upgraded from Logic Pro 7, you may also need to remove ~/Library/Preferences/Logic/com.apple.logic.pro.

http://support.apple.com/kb/HT2375

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som Apple inte bryr sig om sina nya produkter det verkar vara många som haft problem med sina nya i Macar och även i Pads.

Dom låter folket vara test piloter och jag tror att det slår tillbaka på dom i längden.

Delar inte samma uppfattning då jag haft ett 10tal olika macar (samt ipods/iphones) genom åren och aldrig haft något hårdvarufel bortsett från ett MPB-batteri som la av efter 2 år.. Men såklart är det inte otänkbart att man får en dator med hårdvarufel. bara att lämna in på garantin ju..

Oftast är det fel av typen "user malfunction" som är boven i dramat.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det finns inte en chans på jorden att den ska uppföra sig sådär bortsett allt mac vs pc trams, en maskin med den prestandan i7 8 gig minne oavsett pc eller mac ska funka riktigt bra. Kort sagt det är fel på maskinen ring till dom och klaga det är dyra grejor klart det ska funka. För hellskotta min pc rullar hur bra som helst på osx 10.6.2 så en riktig ska det ju inte vara nåt problem med överhuvudtaget, dvs om den är hel. Det ska inte behövas att mecka med den den ska bara gå, mecka och fixa behörigheter och deleta hit och dit det kanske man behöver när den har en tid på nacken som det kan vara med alla maskiner och os.

Det finns nog måndags ex av macar oxå. Delay kan jag iofs få på min PC när jag leker med osx och Logic om jag ska spela in audio och glömmer att jag har typ nån mastering preset med en limiter (adlimiter) igång på mastern. Men jag kan inte tänka mig att det ska behöva bli så med en i7 maskin iom att den är ganska mycket snabbare och modernare än min som bygger på Q6600 2,4 ghz processorn och ett gammalt GA EP45-DS3 moderkort med 8 gig slöa ddr2 667 minnen.

Hoppas det löser sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter mycket konstigt det där. Kör Logic Express på min 13" MBP och det rullar fin fint med mitt TC Electronics Impact Twin.

Vet att det varit lite små meck med just 27":arna. Ring Apple Support och hör med dem vad de tycker, sedan får du väl stega ner med den till närmaste Apple-verkstad (om du inte har Apple Care förstås, då kommer UPS och hämtar den vid din dörr!).

Om du får iordning på det, skriv gärna vad du gjorde!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...