Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har länge drömt om min egen hemmastudio. Men nu när jag väl ska slå slag i saken så inser jag att det är rena djungeln.

Jag är mest inne på electronica och har tusen frågor.

Jag hade tänkt mig en Akai MPK 49 som klaviatur och tänkte komplettera med en Behringer BCR 2000 för att lägga på effekter. Möjligtvis en BCF 2000 också.

Vad finns det för lämpliga ljudkort som passar mina ändamål? Är M-Audio Fast Track Pro ett bra val?

Behöver man mixer egentligen? Vad är fördelen?

Eftersom jag inte bor själv så tänkte jag köra på hörlurar. Vad finns det för bra alternativ till en hyfsad peng?

Är det något som jag missat eller är helt tokigt? Även andra förslag välkomnas också. Det är ju inte fel om man är rustad för en utbyggnad i framtiden heller.

Så där! Dumma frågor ska också ställas 😮

Annons
Postat

Hej Lnil

Jag föreslår att du läser på om midi, audio, daw, plugins och allmän hemstudio inspelning.

Jag tycker att du ska ställa en fråga till dig själv först: Vad vill du med musiken och hur vill du göra den.

När du har besvarat den så ska du gå vidare i din jakt.

Det du beskriver som midi-studio låter mer som en dator med reason eller FL samt några kontroller.

MVH/Erik

Postat (redigerat)

Enkelt.

Du behöver ett piano som du länkade till. Sedan ett ljudkort. Den behöver inte ha midi för du kan köra pianot genom usb. Någon mixer eller liknande har du ingen användning utav. Mixar i dator. Du kan göra allt i datorn med ett studioprogram nu mera 😉. Samma sak med etc Behringer BCR 2000, den finns som sampler. Virtuellt program. Ser likadan ut fast den är i datorn. 😄 KANON!

Så om du köper dig ett piano, ljudkort och har en hyfsad dator så har du en bra start 🙂.

Det går att mixa i hörlurar men det är inte så enkelt. Svårt att få en bild av hur det kommer att låta ur vanliga sedan. Men inget är möjligt.

Som Polder skrev, en dator med en daw (studio program).

Redigerat av Gäst
Postat
  onajj sa:
Samma sak med etc Behringer BCR 2000, den finns som sampler. Virtuellt program. Ser likadan ut fast den är i datorn. 🙂 KANON!

Nu blev det lite förvirrande, enligt Behringers hemsida så är BCR2000 en midi-controler,

märkligt om den finns som mjukvara... 😛

Postat
  JakobP sa:
Nu blev det lite förvirrande, enligt Behringers hemsida så är BCR2000 en midi-controler,

märkligt om den finns som mjukvara... 😛

Jo det stämmer. Jag vet inte vart jag tog det ifrån. Såg bara att det fanns en mjukvara som hade samma funktion men hade ett skal som var samma som BCR2000. Så egentligen samma fast ej från Behringer.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.