Jump to content
Annons

Mixa En Tung Metal gitarr?


Sockerbeat

Recommended Posts

Hej!

Har hållt på nu ett tag med att mixa mina gitarrer men de låter alldeles för krassligt tkr jag :/ spelade in gitarren genom min "Peavey Valve King" topp!

Så jag undrar hur får man den där goa mixen på ett par tunga metal gitarrer man kan säga gitarrer som:

Dead By April

As I Lay Dying

The Devil Wears Prada

A Day To Remember

Väldigt tacksam för hjälp! 😳

HÄR ÄR NYTT TEST! =D

NYA MIXEN PÅ LÅTEN!

Redigerat av Sockerbeat
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Det är inte enbart gitarrerna det hänger på. Även trummorna ska låta bra för att gitarrerna ska låta bra. Sen dra ned på disten rejält . På tok för mycket. Det går aldrig att mixa gitarrer med för mycket dist. Det blir bara mannagrynsgröt av det hela. På det hela låter det bara som en oorganiserat kaos det du har lagt upp. Precis vad man behöver när sitter så här sent på natten och nästan håller på att slockna. 😳 Nä men det du behöver lära dig är att förstå hur man mixar för att få ett bra ljud. Det finns allt från Internal mixing I-II om man vill ha videos. Sen har du RSO: http://recordingschool.biz/homerecording/index.php De har ju även en ny om att mixa gitarrer. Och om man vill ha nåt billigare så går det att köpa mixologin här som pdf.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte enbart gitarrerna det hänger på. Även trummorna ska låta bra för att gitarrerna ska låta bra. Sen dra ned på disten rejält . På tok för mycket. Det går aldrig att mixa gitarrer med för mycket dist. Det blir bara mannagrynsgröt av det hela. På det hela låter det bara som en oorganiserat kaos det du har lagt upp. Precis vad man behöver när sitter så här sent på natten och nästan håller på att slockna. 😳 Nä men det du behöver lära dig är att förstå hur man mixar för att få ett bra ljud. Det finns allt från Internal mixing I-II om man vill ha videos. Sen har du RSO: http://recordingschool.biz/homerecording/index.php De har ju även en ny om att mixa gitarrer. Och om man vill ha nåt billigare så går det att köpa mixologin här som pdf.

Ok tack för hjälpen, håller med låter åt Hvete men får sänka disten och spela in på nytt imorrn!

Go natt"

Link to comment
Dela på andra sajter

Mindre dist (gain) och mer mellanregister än vad man tror brukar vara grundkonceptet. Ofta när man rattar in ett ljud själv så lägger man till en hel del för mycket botten som får gitarren att låta fetare när man spelar för sig själv. Så lägger man till trummor o bas och helt plötsligt att de också ha en bit av baskakan... det är inte alltid så lätt, men det är bara att testa sig fram tills det börjar låta bra (vilket brukar ske ungefär när man börjar bli flintskallig av frustration över att det låter skit! 😳).

Link to comment
Dela på andra sajter

Mindre dist (gain) och mer mellanregister än vad man tror brukar vara grundkonceptet. Ofta när man rattar in ett ljud själv så lägger man till en hel del för mycket botten som får gitarren att låta fetare när man spelar för sig själv. Så lägger man till trummor o bas och helt plötsligt att de också ha en bit av baskakan... det är inte alltid så lätt, men det är bara att testa sig fram tills det börjar låta bra (vilket brukar ske ungefär när man börjar bli flintskallig av frustration över att det låter skit! 🙂).

haha okok 😆 ahh ska försöka ordna detta 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
HAHAHAA.. det är alltid så kul att läsa ett sådant inlägg. Vad sägs om flera års erfarenhet t.ex.

As i lay dying är Mesa/Boggie 4x12 med Randall top.

Dead by april är POD

Devil wears prada är också POD tror jag.

Sen krävs det övning, övning, övning, övning, övning..

Känns det bättre nu när du har fått spy ut din överlägsenhet i kunskap? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns det bättre nu när du har fått spy ut din överlägsenhet i kunskap? 😆

Jo men seriös, blir ni inte trötta på att folk söker någon snabb väg till det perfekta ljudet. Men jag ska vara seriös.

Först bör du ha en riktigt bra rör stärkare + en bra 4x12:a (typ Engl med vintage 30 element eller Mesa boogie)

Sen använder du 1 alt. 2 Sm 57 riktar rakt mot konen eventuellt lite snett.

Finns en jätte bra artikell med Studio Fredman i någon studio tidning, angående upp mickning.

Sen kan du köpa en av dessa stärkare:

Peavey 5150

Peavey JSX

PEavey XXX

MEsa boogie Dual/Triple rectifier

Sen kan du testa en overdrive pedal typ Maxon OD808, Tubescreamer

Som Farbror Barbro sa " Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet"

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har hållt på nu ett tag med att mixa mina gitarrer men de låter alldeles för krassligt tkr jag :/ spelade in gitarren genom min "Peavey Valve King" topp!

Har du lajnat in din top? HAr du använt cabsimulator sedan då eller hur har du gjort med din top?

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jo men seriös, blir ni inte trötta på att folk söker någon snabb väg till det perfekta ljudet. Men jag ska vara seriös.

Det är inte så vanlig fråga här i alla fall att man blir trött på det. Men kanske du har hört det till leda och det kan jag förstå då. Finns mer tröttande frågor som ställs här allför ofta såsom "vilket ljudkort ska jag köpa, vilka monitorer ska jag köpa"? Minst ett par gånger i veckan. År ut och år in. Men självklart kan man inte förvänta sig ett riktigt bra ljud på en gång. Men kanske frågeställaren bara ville ha ett ljud som liknar så pass mycket det är möjligt med det han har? Så har ju alla gitarrister börjat. Även du, eller hur? 😆 Och självklart tar det sin lilla tid att hitta fram till sitt ljud. Men det brukar komma med tiden när man vill utveckla sitt eget ljud och spelteknik. Allt inom sin tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...