Jump to content
Annons

REW + Fireface vill INTE fungera!


ErikP120

Recommended Posts

Har installerat Room EQ Wizard och valt default inputs & outputs i rew. I OSX settings är det fireface som default på både in och ut. Jag har kört fast redan på ljudkortkalibreringen. När rew spelar upp sinustonen så går den ut i ff och in på kanal 1 i ff's egna mixer så där ser allt ut att stämma. Dessvärre kommer det inte in ett skit i rew's inputmätare.

Har nu en kabel från out 1 till in 1 på firefacet. Detta borde väl vara LEFT?

Någon som fått REW att fungera med FF?

Tacksam för all hjälp.

/Erik

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Förvirrad: I REW's settings så finns det till höger en "out" mätare och en "left" + "right". När jag spelar upp sinusen så åker de röda små strecken i L+R till rätt position, de följer utgångsvolymen helt rätt när jag höjer och sänker utgångsvolymen i firefacets mixer. Det märkliga är att det bara är de små röda strecken som återges, den färgade signalstapeln syns inte alls i l+r som i out. När jag trycker på measure så säger rew att signalen är för svag.

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu lyckades jag göra en mätning utan att skylten om för låg nivå kom fram. Dock fick jag fram denna istället: "Impult peak is not where it should be, the measurement may have be corrupted. Check the impuls respons and the captured data plots".

Vad betyder detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Fick rew att fungera skapligt i parallels, tyvärr knastrar det lite spontant så man får köra ett par mätningar innan man får ett sprakfritt. Förutsatt att båda programmen fungerar som de ska, vilket tycker ni lämpar sig bäst? ang. fuzz/rew.

En sak jag undrar: Kan man inte mäta på fler sätt än ett sinussvep? Det enda jag kan välja på när jag trycker "measure" är start och stopp frekvens samt hur många upprepningar.

/Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

sp0ven (oregistrerad)
Har du fått Fuzzeasure att fungera korrekt nu?

Ja, det tycker jag allt. Det utgår jag ifrån iaf 😄

Till skillnad från REW så ger det mig ju mätningar att gå efter.

Men fuzzmeasure är ju väldigt basic, inte samma liga som REW. Dock ger det en bra bild av vad man ska jobba med, tycker jag.

/V

Link to comment
Dela på andra sajter

FM fungerade ju från första uppstart som en dröm. Väldigt trevligt program!

Orkar ni svara eller länka till svaret på följande frågor:

1. Hur lång utklingsningstid (vattenfall) är optimalt i ett mixrum?

2. Kan man fixa en "dip" på något annat sätt än att flytta högtalaren?

Link to comment
Dela på andra sajter

Orkar ni svara eller länka till svaret på följande frågor:

1. Hur lång utklingsningstid (vattenfall) är optimalt i ett mixrum?

2. Kan man fixa en "dip" på något annat sätt än att flytta högtalaren?

1. ca 300ms (-5 till -65dB d v s RT60).

2. Ja; man bygger absorbenter stämda till problemfrekvensen och placerar dessa där de gör någon nytta.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

1. ca 300ms (-5 till -65dB d v s RT60).

2. Ja; man bygger absorbenter stämda till problemfrekvensen och placerar dessa där de gör någon nytta.

Det är det jag inte förstår, hur kan man absorbera bort en dip?

Kan du länka till information om "RT60" är du snäll:-)

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du länka till information om "RT60" är du snäll:-)

RT60 är ett mått på den tid (i sekunder om man ska vara korrekt) det tar för ljudet att ”falla” 60dB (mäts oftast från -5 till -65dB eller om dåliga förhållanden -5 till -35 (T30) och sen räknar man ut RT60.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...