Jump to content
Annons

Externt ljudkort för heminspelning


nickdist

Recommended Posts

Hej!

Jag är sugen på att spela in musik hemma på min bärbara dator. Främst el-gitarr.

Jag är ute efter ett hyfsat ljud och vill inte använda 3.5 mm telekablar. Skulle det fungera bra att koppla el-gitarr till externt ljudkort med firewire vidare till dator? Kan jag använda multieffekt mellan gitarr

och externt ljudkort och samtidigt slippa 3.5 mm kablar? Tacksam för svar och tips på vilka ljudkort och effekter som är bra för mitt ändamål.

/Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Halloj!

Har du ngt mer vi kan gå på?

Budget?

Dator?

etc...

Det kan bli svårt att bara kasta ut förslag när man inte vet vilka förutsättningar du har.

För att svara på dina frågor; gura -> (FW)ljudkort -> dator går alldeles utmärkt.

Någon sorts multieffekt mellan ljudkort och gura funkar (om du nu vill eliminera diverse gtr-pluggar helt och hållet)

MVH

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Halloj!

Har du ngt mer vi kan gå på?

Budget?

Dator?

etc...

Det kan bli svårt att bara kasta ut förslag när man inte vet vilka förutsättningar du har.

För att svara på dina frågor; gura -> (FW)ljudkort -> dator går alldeles utmärkt.

Någon sorts multieffekt mellan ljudkort och gura funkar (om du nu vill eliminera diverse gtr-pluggar helt och hållet)

MVH

CHAE

Hej!

Tack för svaret!

Min budget ligger runt 10 000 kanske. Jag har en bra bärbar dator med (Sony Vaio) 2.3 mhz duo core, 3 gb ram

Ljudkortet är väl inget vidare tror jag.

/Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur pass du är värd att gå, men RME Fireface 400 skulle jag nog rekomendera får du hög kvalite och du kan expandera lite sen om det skulle behövas utan att behöva byta kort. RME göra schyssta prylar och håller en konstant uppdaterad när det gäller drivrunter så det blir aldrig bekymmer på grund av otillräkliga drivare.

Går att få tag på för runt 8000:- ungefär. Så vill du ha kvalite och värd att satsa lite på kvalite så skulle jag rekomendera RME.

Finns annars billigare alternativ som E-MU exempelvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

FF400 är ett riktigt bra kort 😮

Ett alternativ skulle kunna vara något av Digidesign kort (de finns med lite olika funktioner i olika prisklasser). Då får du ett ljudkort med bra kvalité, Pro Tools LE som är ett väldigt bra program att jobba i, mycket plugin-effekter (också av väldigt bra kvalité) och ett antal mjukvaruinstrument (t.ex. en bantad version av Reason, d.v.s. väldigt bra kvalité även där).

Det billigaste kortet man kan spela in med kostar ca 2500:- (http://www.thomann.de/se/digidesign_mbox_2_mini.htm) och sen finns det i olika prisklasser upp till hur mycket som helst.

Snart kommer säkert gilbert eller nån annan spy sin galla över Digidesign och Pro Tools, det brukar dom göra när man föreslår det, men oavsett vad dom säger är det ett väldigt bra och prisvärt system.

Link to comment
Dela på andra sajter

FF400 är ett riktigt bra kort 😮

Ett alternativ skulle kunna vara något av Digidesign kort (de finns med lite olika funktioner i olika prisklasser). Då får du ett ljudkort med bra kvalité, Pro Tools LE som är ett väldigt bra program att jobba i, mycket plugin-effekter (också av väldigt bra kvalité) och ett antal mjukvaruinstrument (t.ex. en bantad version av Reason, d.v.s. väldigt bra kvalité även där).

Det billigaste kortet man kan spela in med kostar ca 2500:- (http://www.thomann.de/se/digidesign_mbox_2_mini.htm) och sen finns det i olika prisklasser upp till hur mycket som helst.

Snart kommer säkert gilbert eller nån annan spy sin galla över Digidesign och Pro Tools, det brukar dom göra när man föreslår det, men oavsett vad dom säger är det ett väldigt bra och prisvärt system.

Hehe, har aldrig varit användare av Digidesigns hårdvara, men om jag inte är helt ute och cyklar så är väl Digidesigns hårdvara ganska låst till just ProTools, eller har jag fel? Är väl en smaksak antar jag vad man tycker om för typ av mjukvara/sequenser att spela in i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, har aldrig varit användare av Digidesigns hårdvara, men om jag inte är helt ute och cyklar så är väl Digidesigns hårdvara ganska låst till just ProTools, eller har jag fel? Är väl en smaksak antar jag vad man tycker om för typ av mjukvara/sequenser att spela in i.

Hårdvaran är inte låst till mjukvaran, du kan använda i stort sett vilket daw som helst. Men mjukvaran är låst till hårdvaran, alltså du kan inte använda pro tools med vilket ljudkort som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Hehe, har aldrig varit användare av Digidesigns hårdvara, men om jag inte är helt ute och cyklar så är väl Digidesigns hårdvara ganska låst till just ProTools, eller har jag fel? Är väl en smaksak antar jag vad man tycker om för typ av mjukvara/sequenser att spela in i.

det är som Apep säger att man kan använda ljudkortet till vilken DAW som helst. Men oavsett om det vore låst till PT ser jag inte varför det skulle vara fel att tipsa om det... nickdist skrev ju inget om att han/hon redan använder (eller vill undvika att använda) nåt speciellt program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...