Jump to content
Annons

Språkförbistring, behöver hjälp


Nexus7

Recommended Posts

Annons

Detta är ju aplätt att googla, hett tips.

Latency betyder fördröjning och syftar på den tid det tar för ljudkortets drivrutiner att spela upp det ljud som kommer in i ingångarna på ljudkortet. Ju lägre latency desto bättre eftersom du får mindre fördröjning.

ADAT är förkortningen för Alesis Digital Audio Tape. Det är ett digitalt format som oftast används till att skicka 8 kanaler ljud via en optisk kabel. För att höra ljudet behöver du en DA omvandlare som läser ljuset och gör om det till frekvenser. En AD omvandlare gör samma sak åt andra hållet.

Fantommatning är benämningen på de 48 volten som många kondensatormikrofoner behöver för att fungera. Fantommatningen skickas ut genom mikrofonkabeln och driver en förförstärkare som finns i mikrofonen för att du ska få en bra nivå på signalen.

VSTi är de virtuella instrumenten du kör i Cubase.

Preamp -> pre amplifier = före förstärkaren. I de flesta sammanhang används en preamp till att förstärka en mikrofonsignal till linjenivå. Du kopplar in micken i preampen och sedan från preampen till ljudkortet. Vissa ljudkort har inbyggda preamps.

Mixerbord är enkelt uttryckt en låda med massor av ingångar och ett par utgångar där du mixar signaler hej vilt 😄

Ett mixerbord har ett antal kanaler som du matar med ljud av olika slag. Bastrumma på kanal 1, Virvel på kanal 2 etc...sedan kan du använda dig av bordets EQ för att forma ljudets ton, sänka eller höja bas och diskant exempelvis. Skillnaden mellan ett simpelt mixerbord och ett hypermodernt flermiljonsbord är enorma så det finns inget tydligt svar på vad ett mixerbord gör.

Behöver du mer info så får du googla, det är så enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till ErikP120 och andra som kör med samma stil...

Kan ni lägga av med att ständigt påpeka hur banala och lättgooglade ni tycker att många frågor är? Sjukt drygt... Tycker ni att det är så fasligt med frågor som, för er, ligger på en sådan elementär nivå får ni väl helt enkelt skita i att läsa och svara på dem... Vilket är problemet? Ni borde väl vara jävligt nöjda över att ni har kunskap om sånt som andra vill ta del av! Hur kul är det med ett forum där folk hela tiden får upptryckt i ansiktet att de ställer fel typ av frågor? Googla "ödmjukhet". Puss och kram!

Link to comment
Dela på andra sajter

Till ErikP120 och andra som kör med samma stil...

Kan ni lägga av med att ständigt påpeka hur banala och lättgooglade ni tycker att många frågor är? Sjukt drygt... Tycker ni att det är så fasligt med frågor som, för er, ligger på en sådan elementär nivå får ni väl helt enkelt skita i att läsa och svara på dem... Vilket är problemet? Ni borde väl vara jävligt nöjda över att ni har kunskap om sånt som andra vill ta del av! Hur kul är det med ett forum där folk hela tiden får upptryckt i ansiktet att de ställer fel typ av frågor? Googla "ödmjukhet". Puss och kram!

Visst har du en poäng, men som du ser så finns det många luckor i mina svar som skulle ta flera sidor att fylla i komplett och det är där jag tycker att en googling kan hjälpa som komplement. Frågeställaren kanske inte har tänkt på att det är så enkelt att hitta svaren på google så jag gav honom både det förslaget samt en kortare förklaring för vad han ville veta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad betyder följande ord och begrepp:

1. "latency" och vad innebär hög respektive låg latency?

2. "ADAT"

3. "fantommatning"

Mvh och tack för hjälpen!

Nexus, frågorna är absolut relevanta och det var inte meningen att håna dig på något sätt, även om andra uppfattade det så. 😕

HesaDamen, jag tycker att det är lite förutfattat av dig att påstå att jag "kör med en stil" efter att ha läst ett inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst har du en poäng, men som du ser så finns det många luckor i mina svar som skulle ta flera sidor att fylla i komplett och det är där jag tycker att en googling kan hjälpa som komplement. Frågeställaren kanske inte har tänkt på att det är så enkelt att hitta svaren på google så jag gav honom både det förslaget samt en kortare förklaring för vad han ville veta.

Hej igen! Tycker att du gav ett superbra svar och jag håller definitivt med om att det är ett bra, och nödvändigt komplement att t.ex. googla... Kan tillägga att jag suttit och byggt upp irritationen på jargongen långt innan jag läste just Eriks inlägg, men du råkade få dig en släng av sleven bara för att jag var lite extra irritabel och på bettet just för tillfället, haha! Ingen kritik som är riktad till just dig specifikt, utan snarare en kritik till en viss jargong som jag tycker mig se i alltför många inlägg. Må väl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Till ErikP120 och andra som kör med samma stil...

Kan ni lägga av med att ständigt påpeka hur banala och lättgooglade ni tycker att många frågor är? Sjukt drygt... Tycker ni att det är så fasligt med frågor som, för er, ligger på en sådan elementär nivå får ni väl helt enkelt skita i att läsa och svara på dem... Vilket är problemet? Ni borde väl vara jävligt nöjda över att ni har kunskap om sånt som andra vill ta del av! Hur kul är det med ett forum där folk hela tiden får upptryckt i ansiktet att de ställer fel typ av frågor? Googla "ödmjukhet". Puss och kram!

Sådana inlägg som du just krämade ur dig är ju åtminstone ett problem.

Att "googla" måste ses som ett bra tips i sig eftersom det i många fall ger ett bättre underlag för frågeställaren (särskilt om han eller hon är nybörjare) att sätta sig in i grunderna.

Ditt inlägg, däremot, hjälpte ju faktiskt inte frågeställaren ett jävla dugg.

Bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådana inlägg som du just krämade ur dig är ju åtminstone ett problem.

Att "googla" måste ses som ett bra tips i sig eftersom det i många fall ger ett bättre underlag för frågeställaren (särskilt om han eller hon är nybörjare) att sätta sig in i grunderna.

Ditt inlägg, däremot, hjälpte ju faktiskt inte frågeställaren ett jävla dugg.

Bra jobbat!

Halloj Valle! Så du menar att ditt inlägg är späckat med upplysning? Ville bara vara lite allmänt konstruktiv men det verkade inte ha gått fram... Det känns meningslöst att harva vidare på detta tema... Förutsätter att de flesta förstod vad jag menade...

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj Valle! Så du menar att ditt inlägg är späckat med upplysning?

Tjena, auntie!

Mitt inlägg var inte "späckat" med upplysning, däremot innehöll det tips (läs igen, jag lovar) om hur man får tillgång till källor "späckade" med upplysning.

Jag tycker att "googling" är bra för att t.ex. ta reda på vad om något — varför, när och/eller hur är däremot kanske mer OK att diskutera om på ett Forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen! Tycker att du gav ett superbra svar och jag håller definitivt med om att det är ett bra, och nödvändigt komplement att t.ex. googla... Kan tillägga att jag suttit och byggt upp irritationen på jargongen långt innan jag läste just Eriks inlägg, men du råkade få dig en släng av sleven bara för att jag var lite extra irritabel och på bettet just för tillfället, haha! Ingen kritik som är riktad till just dig specifikt, utan snarare en kritik till en viss jargong som jag tycker mig se i alltför många inlägg. Må väl!

Jag förstår precis vad du menar, det händer mig själv och många andra ibland, no harm done 🙂

Skippa snacket nu pojkar, frågeställaren verkar nöja sig. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena, auntie!

Mitt inlägg var inte "späckat" med upplysning, däremot innehöll det tips (läs igen, jag lovar) om hur man får tillgång till källor "späckade" med upplysning.

Jag tycker att "googling" är bra för att t.ex. ta reda på vad om något — varför, när och/eller hur är däremot kanske mer OK att diskutera om på ett Forum.

'Ait! Vad bra! Då är vi överens! Förutom att jag personligen får ut jättemycket av forumsvaren på enklare frågor om "vad", eftersom svaren ofta är väldigt sammanfattande och tycker jag att de är en bra igång innan jag fördjupar mig vidare... Har full förståelse för att "vad-frågorna" är intetsägande om man redan har koll... Det är väl helt enkelt en fråga om både smak och kunskapnivå. Adjöken! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom att jag personligen får ut jättemycket av forumsvaren på enklare frågor om "vad", eftersom svaren ofta är väldigt sammanfattande och tycker jag att de är en bra igång innan jag fördjupar mig vidare...

Så du tycker att svaret "VSTi är de virtuella instrumenten du kör i Cubase" är ett bra svar?

(Inget personligt mot ErikP120)

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du tycker att svaret "VSTi är de virtuella instrumenten du kör i Cubase" är ett bra svar?

(Inget personligt mot ErikP120)

Valle... Jag vet inte vad ditt problem är... Du verkar ha fått nån form av hang-up på den här tråden... Hur som haver har ju detta blivit totalt ointressant på alldeles för många nivåer. Tycker att vi dödar temat nu. Frid!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur som haver har ju detta blivit totalt ointressant på alldeles för många nivåer.

Ointressant för dig, kanske.

Jag tycker det är intressant — och i allra högsta borde det vara intressant för frågeställaren — att du anser att ett svar där användning av VSTi:s begränsas till en 'host' (Cubase) är sammanfattande nog. För givetvis kan VST(i) användas på alla hostar som stödjer VST(i).

Link to comment
Dela på andra sajter

Till ErikP120 och andra som kör med samma stil...

Kan ni lägga av med att ständigt påpeka hur banala och lättgooglade ni tycker att många frågor är? Sjukt drygt...

Nja, det behöverväl inte alltid vara drygt? Som skillnaden mellan att ge nån en fisk och lära nån fiska. Att lära folk bli oberoende.

Hej Valle...

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Nexus, frågorna är absolut relevanta och det var inte meningen att håna dig på något sätt, även om andra uppfattade det så. :rolleyes:

HesaDamen, jag tycker att det är lite förutfattat av dig att påstå att jag "kör med en stil" efter att ha läst ett inlägg.

Ingen fara alls. Det är rimligt att låta få googla och söka i forumet för att få svar. I det här fallet hade jag svårt att förstå de ofta komlicerade förklaringar på engelska som finns för termerna i google-sökningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Preamp -> pre amplifier = före förstärkaren. I de flesta sammanhang används en preamp till att förstärka en mikrofonsignal till linjenivå. Du kopplar in micken i preampen och sedan från preampen till ljudkortet. Vissa ljudkort har inbyggda preamps.

Vad innebär linjenivå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad innebär linjenivå?

Linjenivå/line level är enkelt sagt den signalstyrka som en del utrustning arbetar med. Många synthar har line out och den utgången kopplar du till line in på mixerbordet för att signalnivån ska vara matchad. En linjenivå behöver du sällan förstärka utan den har den styrka som krävs för de flesta ändamål. Linjenivå är starkare än mikrofonnivå, det är därför du måste förstärka mikrofonsignalen genom en preamp så att resten av apparaterna i signalkedjan kan hantera signalen på ett bra sätt. T.ex. kopplar du in micken i preampen för att få linjenivå på signalen, sedan kopplar du in preampen i ljudkortets linjeingånar = line in.

Finns fler definitioner på vad linjenivå är, så det är up for grabs för er andra att fylla på🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Linjenivå/line level är enkelt sagt den signalstyrka som en del utrustning arbetar med. Många synthar har line out och den utgången kopplar du till line in på mixerbordet för att signalnivån ska vara matchad. En linjenivå behöver du sällan förstärka utan den har den styrka som krävs för de flesta ändamål. Linjenivå är starkare än mikrofonnivå, det är därför du måste förstärka mikrofonsignalen genom en preamp så att resten av apparaterna i signalkedjan kan hantera signalen på ett bra sätt. T.ex. kopplar du in micken i preampen för att få linjenivå på signalen, sedan kopplar du in preampen i ljudkortets linjeingånar = line in.

Finns fler definitioner på vad linjenivå är, så det är up for grabs för er andra att fylla på😄

Fänx!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...