Jump to content
Annons

Design av kontrollrum


the_avatar

Recommended Posts

Annons

Mitt kontrollrum är något större (3,9x6m) och där har jag en ljudsluss som leder in till studiorummet. Ljudslussen kan man samtidigt använda som ett extra sångbås.

enkel ritning:

ctrlroom.gif

Kontrollrummet är enligt Live-end dead-end principen. Dvs halva rummet framför mixern är dämpat. I mitt fall är det minerallull med tyg och stående glespanel ovanpå. Väggen bakom mig skall vara diffuserande, dvs hård men ojämn för att bryta upp ljudvågorna så det inte skapas några elaka stående vågor. Man kan ju också sätta in en bokhylla där med böcker och annat skräp i oorganiserad ordning. Den funkar bra som diffusor. I tomrummet som skapas med den sneda väggen mitt emot ljudslussen/sångbåset kan man med fördel bygga in basfällor.

Bild på kontrollrummet

kontrollrum.jpg

Lycka till

Mattias

(Ljudingenör som klarade den svåra Akustiktentan med ett nödrop)

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

hmm...beror på hur seriös du vill vara med rumsdimensioneringen och grejjer. Takhöjden är ett stort problem. Tidiga reflexer får du svårt att få bort men man kan ju göra sitt bästa.... Sedan kommer nästa pilsner... Vad är det för utrymmen runt omkring? Det är ganska viktigt så man inte stör allt för mycket om det är sådant placerat.....Finns det då höga krav på ljudisolering så kommer en värre pilsner lågfrekvent ljud och väggar. Betongen gör det hela enklare och jag förmodar att truminspelningar inte skall göras då klarar du dig med 20 cm vägg avstånd från betongen för at få ner lägsta frekvensen i väggen osv. Men nu kanske det inte är så seriöst iofs... men en bättre förklaring på skissen så är dimensioneringen inga bekymmer tex kan du använd något av ytan bortom dessa 2.9 m? Går stråket hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Tänk över dörrens öppning. Man brukar inte öppna dörrar åt det hållet, förutom i engelska hus, men där ligger å andra sidan avloppsrören på utsidan för att´man skall kunna reparera dem lätt när de fryser sönder...

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm...beror på hur seriös du vill vara med rumsdimensioneringen och grejjer. Takhöjden är ett stort problem. Tidiga reflexer får du svårt att få bort men man kan ju göra sitt bästa.... Sedan kommer nästa pilsner... Vad är det för utrymmen runt omkring? Det är ganska viktigt så man inte stör allt för mycket om det är sådant placerat.....Finns det då höga krav på ljudisolering så kommer en värre pilsner lågfrekvent ljud och väggar. Betongen gör det hela enklare och jag förmodar att truminspelningar inte skall göras då klarar du dig med 20 cm vägg avstånd från betongen för at få ner lägsta frekvensen i väggen osv. Men nu kanske det inte är så seriöst iofs... men en bättre förklaring på skissen så är dimensioneringen inga bekymmer tex kan du använd något av ytan bortom dessa 2.9 m? Går stråket hur?

Rummet ligger i en villa som vi äger och det är iallfall 20-30 meter till granhusen så det är inget problem så. Rören som går utanför de 2.9 metrarna går ner 25 centimeter från taket. det skulle gå att ha ett lågt utrymme där. med det lär inte bli högt till tak

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk över dörrens öppning. Man brukar inte öppna dörrar åt det hållet, förutom i engelska hus, men där ligger å andra sidan avloppsrören på utsidan för att´man skall kunna reparera dem lätt när de fryser sönder...

//nemo

Hmm det är är en innedörr, kanske jag skulle förklarat. vänster och övre vägg är utåt trädgården de andra 2 går innåt i källaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...