Jump to content
Annons

Vart hittar jag absorberingsmaterial/akustikplattor?

Recommended Posts

CaddyLacMusic (oregistrerad)
Postat

Tjenare!

Jag håller för närvarande på att skissar på ett litet bygge. Hade tänkt tillverka en egen mikrofondämpnings-skärm (eller vad man nu skall kalla det), Ungefär som denna!

Jag har redan fixat själva formen, men vad jag behöver är att fylla den med riktigt bra absorberingsmaterial! Någon som har en aning om vart jag hittar sådant material?

Tack på förhand! Puss :*

Annons
Postat

en mickrofon tar upp minst ljud från baksidan(om det inte är en 8) altså är det mins tviktigt att dempa där ljudet med absorbenter där.

det som "stör" är ljudrefelexer srån närliggande väggar och tak, altså är det viktigare att ha absorbenter där.

exempel:

dampathorn.png

CaddyLacMusic (oregistrerad)
Postat

Jag gjorde en skiss på mitt rum där jag har min studio. Är det någon som efter en titt på denna bild kan se vart det skulle vara smartast att fästa absorberingsplattor för bästa möjliga kvalité. (Jag vet såklart att det kommer bli svårt eftersom jag har studion i ett helt vanligt rum, men jag är inte ute efter någon superkvalité, bara att få bort rumseko)

Bild.png

Postat
  CaddyLacMusic sa:
Jag har redan fixat själva formen, men vad jag behöver är att fylla den med riktigt bra absorberingsmaterial! Någon som har en aning om vart jag hittar sådant material?

Biltema har en del ljuddämpningsmaterial som kanske skulle kunna funka för en sån här skärm. Kolla t.ex art. 36-9220. Kanske kan vara ett billigt alternativ. Annars kan du kolla med olika säng- och madrassaffärer. De säljer ofta olika typer av skumplast. I bästa fall kan du få tag i någon spillbit.

Jag har funderat på att bygga nåt liknande, så berätta gärna hur resultatet blir när du är klar.

adrumdrum sa:
en mickrofon tar upp minst ljud från baksidan(om det inte är en 8) altså är det mins tviktigt att dempa där ljudet med absorbenter där.

det som "stör" är ljudrefelexer srån närliggande väggar och tak, altså är det viktigare att ha absorbenter där.

Jag tror poängen med en sån där skärm (som verkar ha blivit mycket populära på sista tiden) är att dämpa direktljudet innan det hinner studsa in bakom och komma tillbaka in i micken framifrån.

Postat

...och problemet med skärmarna, är delvis det som man försöker undvika; att ljudet som annars skulle ha tagit lång tid och varit ordentligt försvagat vid returen utifrån rummet, kommer i retur omedelbart i de frekvenser som skärmen inte klarar av att absorbera tillräckligt mycket...

Jag ser dem enbart som komplement - eller som en bärbar lösning om man ofta är ute och spelar in mobilt och inte kan göra andra behandlingar, där man får en liten förbättring under vissa förutsättningar. Adrumdrums beskrivning var bra. Se även HÄR. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.