Jump to content
Annons

Sampling av trummor.


ralleman

Recommended Posts

Tjena!

Håller på och samplar trummor i skolan för tillfället. Ska göra ett Dance-set och ett Rock-set. Jag vet inte riktigt hur min färdiga produkt ska se ut än.

Har svårt att bestämma mig om jag vill ha ett neutralt ljud som man lätt kan arbeta med efteråt eller ett färdigmixat ljud som låter skitbra för sig självt.

Kanske ska göra två olika set? Ett processat och ett med bara lite finslip?

Dancekitet borde iofs vara ganska processat för att få ett riktigt dance-sound, men man vill ju inte göra något som är så stor så man måste skära massor när man ska få ljuden att passa i en mix.

Har ni några förslag på hur jag ska göra?

Mvh Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena!

Håller på och samplar trummor i skolan för tillfället. Ska göra ett Dance-set och ett Rock-set. Jag vet inte riktigt hur min färdiga produkt ska se ut än.

Har svårt att bestämma mig om jag vill ha ett neutralt ljud som man lätt kan arbeta med efteråt eller ett färdigmixat ljud som låter skitbra för sig självt.

Kanske ska göra två olika set? Ett processat och ett med bara lite finslip?

Dancekitet borde iofs vara ganska processat för att få ett riktigt dance-sound, men man vill ju inte göra något som är så stor så man måste skära massor när man ska få ljuden att passa i en mix.

Har ni några förslag på hur jag ska göra?

Mvh Rasmus

Det beror lite på vad du vill ha det till. Rock setet bör vara oprocessat om du vill kunna använda det på riktigt. Om du vill ha ett trummset som du snabbt kommer igång med och det ska låta ok, mer som ett låtskrivar verktyg så kan det vara bra med färdigprocesserade trummor.

Om jag hade fått uppgiften hade jag valt oprocesserat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Känns ju som om det ska användas seriöst så är det ju, precis som ni säger, oprocessat som gäller. Framförallt på rock-kitet.

Så det blir nog ett av varje tror jag, ett oprocessat och ett processat, sen får vi se vad läraren vill ha 😆

Mvh Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag hoppas du får tillgång till riktigt bra preamps (gärna API) så att samplingarna håller proffskvalitet. 😆

Edit: Använd 421:or på pukor och virvel och D112 på kick

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas du får tillgång till riktigt bra preamps (gärna API) så att samplingarna håller proffskvalitet. 😆

Edit: Använd 421:or på pukor och virvel och D112 på kick

Inspelningen är gjord precis och tyvärr är det väl inte världens bästa mic preamps, men de får duga. Nått gammalt Neotek bord där vi använde de inbygga preampsen.

Men 421or på pukorna och D112 på kicken blev det absolut! 421 var en ren chansning från början men visade sig vara dagens "wow-upplevelse".

Mvh Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...