Jump to content
Annons

Strata vs. Tele. Vänstergitarr.

Recommended Posts

mind_glow (oregistrerad)
Postat

Jag har tänkt köpa en ny elgitarr. Jag har nu en Strata som jag är nöjd med men vill ha en till för lite variation.

Funderat på en Telecaster, men skulle vilja veta lite om ljudet. Är det stor skillnad jämfört med Stratan?

Jag skulle helst vilja ha en Jazzmaster, men det verkar väldigt svårt att hitta. Eller har ni andra förslag?

Problemet är att jag spelar på vänsterhållet så jag kan inte bara gå och prova i affärer. Som vänster spelare får man mer chansa och beställa på internet.

Det är väl 1 av 10 butiker jag varit i som haft vänster hemma och då alltid bara 1 sort.

Annons
Postat

En kommunistgitarr alltså? 😄

Nejmen jag kan egentligen inte så mycket mer än att jag ridiggar telecasters. Jag tror att stratan är lite mer mångsidig medans telen passar bätte till pop, country och sånt. Men jag har egentligen ingen aning. Tycker mest Telen är skitsnygg och Stratan ser ut som en vanlig musik-skole-gitarr.

Postat

Ljudet går inte alls att säga nåt om, det finns väl hundra olika strator och lika många telen, med olika träslag och mickar. Var nyss på Musikbörsen gävle, där hängde en snygg vänstermodell av telecaster.

Jag tycker det lite generellt är mer derag i telecastern då mickarna sitter fast i trät, och stallmicken sitter på stålplatta, på ett sätt som telen är ensam om. Stratans micker hänger ju bara i plektrumskyddet, det ger inte samma sustain.

Du kan väl testa vanliga högertele och är det nån du gillar skarpt beställer du en sån i vänstermodell. Jag är ganska säker på att du skulle bli tvärförälskad i en american standard.

Tänk på att lönnhals resp haks med rosewoodbräda ger lite olika ljud. Lönnhalsen ger lite snärtigare och brightare ljud, sån american standard har jag, underbar gitarr, man kan spela både mespop och metal på den.

mind_glow (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ok, självklart är det skillnader beroende på det du skrev. Tänkte mer om det fanns några generella skillnader på de vanliga standard modellerna av strata och Tele. Vill ju helst ha en gitarr som funkar till det mesta, men om det inte är någon större skillnad från den jag har så kanske jag borde kolla efter något annat.

Nu har jag då en standard strata med rosewoodbräda, så en lönnhals Tele kanske skulle passa fint.

Kommunistgitarr, ja gärna. Fast jag är högerhänt så det jämnar väl ut det hela, haha

Redigerat av mind_glow

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.