Jump to content
Annons

Behöver hjälp med mitt nya saffire pro 40!


shagalot

Recommended Posts

Sitter i repen och försöker få ordning på mitt nya saffire pro 40 som jag köpte häromdagen, problemet jag har är att ljudet från kortet ut till hörlurarna som jag har inkopplade nu bara sprakar, allt ljud alsså. Tex, om jag spelar in nåt och spelar upp det sprakar det bara samma om man spelar upp en låt på datorn, det bara sprakar, jag testade att lyssna med det integrerade ljudkortet i datorn på det jag spelade in och det funkar finfint. Fattar inte vad det är för fel. Nån som har nån aning har försökt att googla mig till lite svar men hittar ingenting!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 64
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Sitter i repen och försöker få ordning på mitt nya saffire pro 40 som jag köpte häromdagen, problemet jag har är att ljudet från kortet ut till hörlurarna som jag har inkopplade nu bara sprakar, allt ljud alsså. Tex, om jag spelar in nåt och spelar upp det sprakar det bara samma om man spelar upp en låt på datorn, det bara sprakar, jag testade att lyssna med det integrerade ljudkortet i datorn på det jag spelade in och det funkar finfint. Fattar inte vad det är för fel. Nån som har nån aning har försökt att googla mig till lite svar men hittar ingenting!

Hmmm. en spontan tanke som slår mig direkt är: latency-problem.

Du hör inte spraket vid inspelning?

Vet du vad; vi tar en kaffe och grubblar lite på det här. Jag har själv ett Saffire Pro 40 men aldrig upplevt problemet i fråga men kolla in den här länken så kanske du hittar ett par förslag hur du ska lösa det. Kanske inte så mycket till hjälp men ändå... 🙂 Det är ju alltid en början menar jag.

Anyways, hoppas att det löser sig.

Lycka till!

/CHAE

EDIT: lade till lite

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm. en spontan tanke som slår mig direkt är: latency-problem.

Du hör inte spraket vid inspelning?

Vet du vad; vi tar en kaffe och grubblar lite på det här. Jag har själv ett Saffire Pro 40 men aldrig upplevt problemet i fråga men kolla in den här länken så kanske du hittar ett par förslag hur du ska lösa det. Kanske inte så mycket till hjälp men ändå... 🙂 Det är ju alltid en början menar jag.

Anyways, hoppas att det löser sig.

Lycka till!

/CHAE

EDIT: lade till lite

Nope inget vid inspelning, asså detta sprakande ljudet är HELA tiden, asså när windows startar och allt...

Men om det hade vart latency så hade det ju låtit skit med det integrerade ljudkortet också vid uppspelning väl? Jag har redan vart inne där och försökt läsa mig till men jag hittar inget :/

Redigerat av shagalot
Link to comment
Dela på andra sajter

Nope inget vid inspelning, asså detta sprakande ljudet är HELA tiden, asså när windows startar och allt...

Men om det hade vart latency så hade det ju låtit skit med det integrerade ljudkortet också vid uppspelning väl? Jag har redan vart inne där och försökt läsa mig till men jag hittar inget :/

Halloj!

Nja, det lirade ju fint med det interna kortet (vilket uppenbarligen) inte har några latencyproblem.

Hum-hum-hum...

Har du provat att kolla upp routingen? Jag menar ifall det är där problemet ligger?

Vad har du för DAW, dator etc?

Vi ska nog få rätsida på det här (men jag håller med dig att det är nog så frustrerande)

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj!

Nja, det lirade ju fint med det interna kortet (vilket uppenbarligen) inte har några latencyproblem.

Hum-hum-hum...

Har du provat att kolla upp routingen? Jag menar ifall det är där problemet ligger?

Vad har du för DAW, dator etc?

Vi ska nog få rätsida på det här (men jag håller med dig att det är nog så frustrerande)

/CHAE

hej! vad menas med routing? Här kommer iaf en liten spec på datorn pentium D 3.0ghz, 1gb ram, win xp sp3, ska testa att avinstallera alla program och drivrutiner och installera en gång till nu tänkte jag... får se ifall det hjälper

Link to comment
Dela på andra sajter

hej! vad menas med routing? Här kommer iaf en liten spec på datorn pentium D 3.0ghz, 1gb ram, win xp sp3, ska testa att avinstallera alla program och drivrutiner och installera en gång till nu tänkte jag... får se ifall det hjälper

Det hjälpte inte att installera om drivarna iaf....:/ vettefan va det kan va..funderar på ifall firewire kortet inte är kompatibelt eller nåt? eller då kanske det inte borde gå att spela in heller eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Kolla inne i mixern under settings och kolla din nuvarande "Firewire Driver Latency" samt Asio BufferSize.

Testa att sätta Firewire driver latency på Medium och Asio Buffersize på 512.

Redan testat blev ingen skillnad :/

här är ett ljudklipp jag spelade in så ni kan höra hur det låter sprakljud

Link to comment
Dela på andra sajter

ujuj, det där lät inte bra, hehe!

Jag skulle börja i denna ända faktiskt, installera senaste BIOS till din dator, installera dom senaste chipset drivrutinera också.

Jag förmodar att du redan gått igenom Bios och stängt av allt där som du inte behöver?

Redigerat av SoloNo1
Link to comment
Dela på andra sajter

ujuj, det där lät inte bra, hehe!

Jag skulle börja i denna ända faktiskt, installera senaste BIOS till din dator, installera dom senaste chipset drivrutinera också.

hehe nä det låter skit 😑 okey kan det vara det även fast man får bra ljud ur det integrerade ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

ujuj, det där lät inte bra, hehe!

Jag skulle börja i denna ända faktiskt, installera senaste BIOS till din dator, installera dom senaste chipset drivrutinera också.

Jag förmodar att du redan gått igenom Bios och stängt av allt där som du inte behöver?

Nä har inte gått igenom bios, hur gör man det då? Är det vid uppstart i systemgrejen när man trycker F2 eller? är inte superbra på sånt här 😑 håller iaf på att tanka ner senaste bios och chipset nu så får vi se vad det ger....

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag ej ifall detta skulle funka, men testa att byta plats på ditt firewire kort till en annan pci plats. Har för mig att man får en ny tilldelad irq plats på det viset.. Rätta mig om jag har fel.

Testade det igår blev ingen skillnad, ska prova ljudkortet på en polares dator idag så får vi se ifall det funkar bättre där...Annars kanske det blir till att köpa nytt firewirekort o prova med, så segt bara eftersom jag köpte detta för typ en vecka sedan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Där kanske vi har svaret (eller del av svaret): NEC. TI (Texas Instrument är säkraste valet).

Hoppas du har fel, men å andra sidan att du har rätt så jag själv får en erfarenhet rikare att det verkligen är stor skillnad mellan kretsarna!

http://www.dustinhome.se/pd_5010368601.aspx typ ett sånt här då eller?

Det där kortet ska funka hur bra som helst.

Posta gärna resultat sedan!

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

har du provat hotfixen för firewire?

Hoppas du har fel, men å andra sidan att du har rätt så jag själv får en erfarenhet rikare att det verkligen är stor skillnad mellan kretsarna!

Det där kortet ska funka hur bra som helst.

Posta gärna resultat sedan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...