Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej

Redigerat av melonrush
Annons
Postat

1. skapa ett audio spÄr.

2. lÀgg styrfil pÄ audiospÄr tex Kick.

3. Applicera kompressor pÄ valfri kanal.

4. I kompressorn stÀller du sidechain pÄ den kanal du har styrfilen.

5. Justera kompressorn för önskad mÀngd , hastighet , etc.

Postat (redigerat)

Hej

Redigerat av melonrush
Postat (redigerat)

Hej

Redigerat av melonrush
Postat (redigerat)
Hej och tack!

Lite kompletterande frÄgor

1. GÄr det lika bra med ett software instrument? Det borde det göra va?

2. Du skriver lÀgg styrfil pÄ audiospÄr, Àr det en auxkanal du tÀnker pÄ dÄ? Ska denna vara mono eller stereo? Har för mig att jag sett nÄgon tutorial med mono pÄ styrfilen?

3. Om jag lÀgger den pÄ t.ex. audiospÄret vad Àr det som sidechainas dÄ? Kicken eller audiospÄret? Om jag lÀgger den pÄ "styrfilen" (aux spÄret?) vad Àr det som sidechainas dÄ?

4. -

5. -

Tacksam för svar!

1. Ja, fast det blir lite meckigare. Det gÄr inte att vÀlja ett mjukvaruspÄr som sidechain-signal i kompressorn, sÄ du fÄr skicka mjukvaruinstrumentet till en buss och sen plocka signalen dÀrifrÄn. Jag brukar bounca ut nÄgra takter av baskaggen till en aif-fil och slÀnga in den pÄ audiospÄret som ska skicka styrsignalen.

2. Nej, det ska vara ett vanligt audiospÄr. Mono eller stereo spelar ingen roll, men det Àr ju vanligt att man anvÀnder en baskagge och de brukar oftast vara i mono.

3. Styrfilen (baskaggen i det hÀr fallet) Àr den som styr hur/nÀr kompressorn ska ducka. LÀgger du kompressorn pÄ ett sÄngspÄr och anvÀnder baskaggen som styrfil sÄ kommer sÄngen ducka i volym varje gÄng kicken slÄr.

EDIT: Förtydligande

Redigerat av jarlo
Postat (redigerat)

Hej

Redigerat av melonrush
Postat (redigerat)

Och glöm inte att stÀlla Sidechain Styrkanalen till No output , annars hör du vad du lagt som styrfil i din mix.

Tex Audio channel 2 har en kick pÄ varje takt som styrfil , m.a.o stÀller man Audiochannel 2 pÄ no output.

Sedan gÄr man till tex Software intstrument channel 3 dÀr det ligger en pad i Exs eller vilken VSTi som helst.

PÄ den kanalen lÀgger man pÄ en kompressor , stÀller kompressorns sidechain till Audio channel 2 och laborerar med instÀlnningarna.

Skulle inte du kunna PM:a en textfil (har mac) med punkter liknande ovan, gÀrna om du kan bifoga skÀrmdumpar pÄ vad som skall göras?

Eller sÄ googlar du : Google / Sidechain in logic. tog 4 sek bara sÄ du vet.

Redigerat av Piccazzo
Postat (redigerat)

Hej

Redigerat av melonrush
Postat (redigerat)

Hej

Redigerat av melonrush
Postat

Piccaso (och ni andra ocksÄ förstÄs)

Om man vill sidechaina ett software instrument.

Kan man inte bara styra ut ljudet pĂ„ en aux(eller buss - hur var det nu?? 😉 )

och sidechaina bussen?

Postat
Piccaso (och ni andra ocksÄ förstÄs)

Om man vill sidechaina ett software instrument.

Kan man inte bara styra ut ljudet pĂ„ en aux(eller buss - hur var det nu?? 😉 )

och sidechaina bussen?

Menar du det som jag skrev?

- GÄr det lika bra med ett software instrument?

"Ja, fast det blir lite meckigare. Det gÄr inte att vÀlja ett mjukvaruspÄr som sidechain-signal i kompressorn, sÄ du fÄr skicka mjukvaruinstrumentet till en buss och sen plocka signalen dÀrifrÄn. Jag brukar bounca ut nÄgra takter av baskaggen till en aif-fil och slÀnga in den pÄ audiospÄret som ska skicka styrsignalen."

Om du bara ska lÄta en enkel baskagge vara styrsignal för duckningen sÄ Àr det nog enklast att bounca ut kaggen till ett audio-spÄr. Men om man vill kunna styra duckningen i realtid, eller kunna Àndra signalen över tid sÄ fÄr man ju skicka mjukvaruinstrumentet till en buss.

• 1 Ă„r senare...
Postat

Är ny med logic, fick min nya macbook pro igĂ„r och försökt komma igĂ„ng lite 😄..Men nĂ€r jag sidechainar sĂ„ blir det ett klickljud i synthen dĂ€r varje kick Ă€r..NĂ€r jag arbetade i ableton sĂ„ var det bara att switcha compressormode sĂ„ det gick bort, nĂ„gon som vet? :rolleyes:

• 2 veckor senare...
Postat

Klicket Àr ju för att du har för lÄngsam atta ck pÄ kompressorn. Justera denna eller justera synthens attack, alternatitvt byt kompressorlÀge i logics "compressor". Men sÀtter du ratio pÄ max och attack pÄ lÀgsta blir det garanterat inga klick.

Postat

Prinsen melonrush 🙂

=)

Snart kommer frÄga att vi kommer förbi och gör det Ät trÄdskaparen ocksÄ?

Melonrush, du har ju all info i trÄden =)

• GĂ€st Ă€ndrade titeln till Hej

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.