Jump to content
Annons

Hej


Gäst

Recommended Posts

Annons
Hej och tack!

Lite kompletterande frågor

1. Går det lika bra med ett software instrument? Det borde det göra va?

2. Du skriver lägg styrfil på audiospår, är det en auxkanal du tänker på då? Ska denna vara mono eller stereo? Har för mig att jag sett någon tutorial med mono på styrfilen?

3. Om jag lägger den på t.ex. audiospåret vad är det som sidechainas då? Kicken eller audiospåret? Om jag lägger den på "styrfilen" (aux spåret?) vad är det som sidechainas då?

4. -

5. -

Tacksam för svar!

1. Ja, fast det blir lite meckigare. Det går inte att välja ett mjukvaruspår som sidechain-signal i kompressorn, så du får skicka mjukvaruinstrumentet till en buss och sen plocka signalen därifrån. Jag brukar bounca ut några takter av baskaggen till en aif-fil och slänga in den på audiospåret som ska skicka styrsignalen.

2. Nej, det ska vara ett vanligt audiospår. Mono eller stereo spelar ingen roll, men det är ju vanligt att man använder en baskagge och de brukar oftast vara i mono.

3. Styrfilen (baskaggen i det här fallet) är den som styr hur/när kompressorn ska ducka. Lägger du kompressorn på ett sångspår och använder baskaggen som styrfil så kommer sången ducka i volym varje gång kicken slår.

EDIT: Förtydligande

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

Och glöm inte att ställa Sidechain Styrkanalen till No output , annars hör du vad du lagt som styrfil i din mix.

Tex Audio channel 2 har en kick på varje takt som styrfil , m.a.o ställer man Audiochannel 2 på no output.

Sedan går man till tex Software intstrument channel 3 där det ligger en pad i Exs eller vilken VSTi som helst.

På den kanalen lägger man på en kompressor , ställer kompressorns sidechain till Audio channel 2 och laborerar med instälnningarna.

Skulle inte du kunna PM:a en textfil (har mac) med punkter liknande ovan, gärna om du kan bifoga skärmdumpar på vad som skall göras?

Eller så googlar du : Google / Sidechain in logic. tog 4 sek bara så du vet.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Piccaso (och ni andra också förstås)

Om man vill sidechaina ett software instrument.

Kan man inte bara styra ut ljudet på en aux(eller buss - hur var det nu?? 😉 )

och sidechaina bussen?

Menar du det som jag skrev?

- Går det lika bra med ett software instrument?

"Ja, fast det blir lite meckigare. Det går inte att välja ett mjukvaruspår som sidechain-signal i kompressorn, så du får skicka mjukvaruinstrumentet till en buss och sen plocka signalen därifrån. Jag brukar bounca ut några takter av baskaggen till en aif-fil och slänga in den på audiospåret som ska skicka styrsignalen."

Om du bara ska låta en enkel baskagge vara styrsignal för duckningen så är det nog enklast att bounca ut kaggen till ett audio-spår. Men om man vill kunna styra duckningen i realtid, eller kunna ändra signalen över tid så får man ju skicka mjukvaruinstrumentet till en buss.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Är ny med logic, fick min nya macbook pro igår och försökt komma igång lite 😄..Men när jag sidechainar så blir det ett klickljud i synthen där varje kick är..När jag arbetade i ableton så var det bara att switcha compressormode så det gick bort, någon som vet? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Klicket är ju för att du har för långsam atta ck på kompressorn. Justera denna eller justera synthens attack, alternatitvt byt kompressorläge i logics "compressor". Men sätter du ratio på max och attack på lägsta blir det garanterat inga klick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prinsen melonrush 🙂

=)

Snart kommer fråga att vi kommer förbi och gör det åt trådskaparen också?

Melonrush, du har ju all info i tråden =)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Gäst ändrade titeln till Hej

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...