Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare nördvÀnner!

Jag brukar inte post:a sÄ ofta men senaste mÄnaden har jag börjat hasa mig ner i pryltrÀsket. Jag har framför allt funderat pÄ att införskaffa en ny stormembransmik eftersom jag bara har en Studio Projects B-1 som jag inte riktigt kÀnner levererar. Jag har kollat lite pÄ AKG:s olika 414-modeller, Neumann TLM 102 & 103 och AT4047 & 4050 men blivit mer och mer intresserad av Blue:s mikrofoner. Av en slump fan jag att den numera nedlagda JZ-serien (1-6) av Violet Design - som tydligen ska vara desamma som de första Blue-mikrofonerna - reas ut och passade pÄ att bestÀlla en JZ-5.

Är det nĂ„gon som har testat den och har nĂ„got att sĂ€ga? Jag fick den för 9.000 vilket mĂ„ste anses vara ett rĂ€tt bra pris dĂ„ listpriser Ă€r ca 27.000.

Det enda jag egentligen funderar över, eller kÀnner mig tveksam till Àr ifall det möjligtvis hade varit bÀttre att köpa en beggad TLM 49 istÀllet.

Annons
Postat

Grattis till ditt köp. Du vet bara om TLM 49 hade varit ett bÀttre köp vid ett A+B test. Har du aldrig hört och testat mikrofonerna sida vid sida blir det svÄrt att avgöra vilken som Àr 'bÀst', mest allround.

Du verkar dock onekligen gjort ett fynd 🙂

Postat

Ja visst, sĂ„ Ă€r det ju. TyvĂ€rr kommer jag dock inte kunna utföra nĂ„got jĂ€mförande test, utan jag fĂ„r helt enkelt intala mig att JZ-5:an Ă€r bĂ€ttre efter som den Ă€r dyrare, har valbar karaktĂ€ristik och Ă€r rörbestyckad 😄 Att intala sig detta blir dock inte sĂ„ speciellt svĂ„rt nu nĂ€r micken har kommit! (Ja, dom var stört snabba! Tack, emusic.) Jag har inte hunnit göra nĂ„gra ordentliga tester Ă€n, mer Ă€n för att se att den funkar, men byggkvalitĂ©n och designen kĂ€nns verkligen som nĂ„got utöver det vanlig och Ă€r jag utomordentligt nöjd. De enkla inspelningar jag gjort med micken hittills lĂ„ter förstĂ„s vĂ€ldigt bra jĂ€mfört mer mina andra mikrofoner, men jag vill inte uttala mig mer Ă€n sĂ„ dĂ„ jag inte hunnit göra nĂ„gra mer utförliga tester i nĂ„gon passande inspelningsmiljö.

Postat

För mig Àr TLM 49 Àr det den bÀsta mick jag Àger. DÀremot vet jag att min dotter lÄter mycket bÀttre i den Brauner mick som jag Àger.

SjÀlv har jag nog testat det mesta. Alla Neumannmickarna alla AT mickarana nÄgra Flea och nÄgra i i Tyskland som jag inte kommmer ihÄg.

Dom enda mickar som jag gilllar Àr Shure SM7b men framför allt och över allt annat. Neumann TLM 49

Jag har testat det mesta av mickar men allt vad det gÀller Horch och gamla Neumann gÄr bort: Jag kommer tilbaka till min Neumann TLM49.

Alla har olika smak men för mig Àr detta det bÀsta.

Postat

Ja. Jag tycker det verkar vara en riktigt bra mik men jag kÀnner mig dock vÀldigt nöjd med mitt inköp.

AngÄende JZ-5:an sÄ Àr den, om jag har förstÄtt det hela rÀtt, samma mikrofon som Cactus:en av Blue, dock tillverkad av Violet Design efter att Blue och den Lettiska fabrik som tidigare tillverkade deras mikrofoner hade sin dispyt 2004 (?).

Postat (redigerat)

Vad vill du har för sound? Jag köpte en Neumann TLM103 för att komplettera min Shure SM7B (som lĂ„ter vĂ€ldigt dov pĂ„ ren-sĂ„ng men grymt pĂ„ lite skrikigare sĂ„ng). neumann TLM103 har bright ljud men det var perfa för att fĂ„ min röst att skĂ€ra ordentligt genom mixen! 🙂

Redigerat av hwasser
Postat
AngÄende JZ-5:an sÄ Àr den, om jag har förstÄtt det hela rÀtt, samma mikrofon som Cactus:en av Blue, dock tillverkad av Violet Design efter att Blue och den Lettiska fabrik som tidigare tillverkade deras mikrofoner hade sin dispyt 2004 (?).

http://recordinghacks.com/microphones/Blue...rophones/Cactus

Blue Babybottle och Violet Dolly var ocksÄ samma (förutom fÀrgen och loggan...).

Postat
För mig Àr det viktigt sÄ lÀnge du inte Àr en trainie pÄ skania.

😏 För mkt spotify?

Postat
Vad vill du har för sound? Jag köpte en Neumann TLM103 för att komplettera min Shure SM7B (som lĂ„ter vĂ€ldigt dov pĂ„ ren-sĂ„ng men grymt pĂ„ lite skrikigare sĂ„ng). neumann TLM103 har bright ljud men det var perfa för att fĂ„ min röst att skĂ€ra ordentligt genom mixen! 😏

Jag Àr ute efter en mikrofon som gör sig bra pÄ sÄng och framför allt den manliga rösten eftersom det Àr jag sjÀlv som ska sjunga i den. Sound-mÀssigt sÄ Àr jag helt enkelt ute efter nÄgot högkvalitativt. Med det menar jag alltsÄ inte high-tech utan bara att det ska lÄta kvalité =) Jag vill hellre ett lite dovare oldschool sound som tÄl lite EQ om det behövs, Àn en hypad mic med en tydligt fÀrdigproducerad ljudprofil.

Av det lilla man kan avgöra nÀr man lyssnar pÄ smÄ mikrofontester pÄ internet sÄ har jag fastnat för Blue soundet. Skulle inte pengarna vara en lika stor faktor skulle jag nog köpt en Bottle Rocket Stage 2 med B0, B6 och B7 kapslarna. Med tanke pÄ JZ-5:an som jag köpt Àr samma mikrofon som Blue:s Cactus har den alltsÄ motsvarande B7 kapseln och Àr dessutom en mikrofon med rör-kropp. Dvs vÀldigt likt Bottle Rocket Stage 2 med B7 kapseln. Med detta i Ätanke kÀnns det som att mikrofonen jag köpt Àr det bÀsta jag kunnat hitta inom min budget.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.