Jump to content
Annons

Recommended Posts

adamin (oregistrerad)
Postat

Jag funderar pÄ att slipa bort lacken pÄ min elgitarr sÄ att den liknar malcom youngs gretsch jet firebird. Det kÀnns lite lÀskigt med att slipa pÄ min enda och bÀsta gitarr men det Àr klart vÀrt det om de gÄr vÀgen sÄ att sÀga. Min gitarr Àr en Gretsch Synchromatic double cutaway med silver sparkle. Jag kommer ocksÄ byta mickar om jag ÀndÄ ska montera bort alla delar.

Jag har ganska mÄnga redskap för slipning och andra verktyg för den delen (farsan Àr verktygsfreak) som t.ex olika slipmaskiner, en lödkolv och lite annat smÄtt och gott. Jag lÀgger upp nÄgra bilder sÄ ni kan bedömma vad ni anser jag borde göra:

post-24154-1264857181_thumb.jpg

post-24154-1264857228_thumb.jpg

Annons
adamin (oregistrerad)
Postat

haha jahopp 😆 , visst Ă€r silversparklen ok men tycker inte om den riktigt ''cool''. Glitter och grejer

Postat
haha jahopp 😆 , visst Ă€r silversparklen ok men tycker inte om den riktigt ''cool''. Glitter och grejer

Den blir cool nÀr du har lirat pÄ den i 20-30 Är! DÄ kanske den har en del historia att berÀtta om? Vem vet?

adamin (oregistrerad)
Postat (redigerat)

haha a joo 😆 men de vara bara en tanke med att slipa bort lacken. Kan lĂ„ta sinnessjukt men kan fĂ„ fint resultat om man har tur.

en följd frÄga dÄ:

jag ska byta till fitertroner pĂ„ gitarren istĂ€llet för de stockhumbuckers jag har. Skulle nĂ„n kunna beskriva eller lĂ€nka till en sida som beskriver bra hur man byter just mickarna pĂ„ en gretsch (inte hollow body), och hela sladderilödningarna o de dĂ€r. Är det samma som för en les paul förresten?

Redigerat av adamin
Postat

TÀnk pÄ att gitarren kanske tappar klangen helt utan lacken!

Jag tror att du kommer att grovt Ă„ngra om du tar bort lacken. Samma sak om du byter mickar. Är de sĂ„ dĂ„liga dĂ„?

Jag som Àr Fenderfreak tycker de dÀr Àr skitlÀckra. Silver Àr ju guld!

adamin (oregistrerad)
Postat
TÀnk pÄ att gitarren kanske tappar klangen helt utan lacken!

Jag tror att du kommer att grovt Ă„ngra om du tar bort lacken. Samma sak om du byter mickar. Är de sĂ„ dĂ„liga dĂ„?

Jag som Àr Fenderfreak tycker de dÀr Àr skitlÀckra. Silver Àr ju guld!

ja jag funderar pÄ att lÀga ner slipningen men bytet av mickar blir det nog. de har inget speciellt ljud. vÀldigt twangigt vilket Àr gretschs kÀnnetecken men jag vill fÄ ljudet hÄrdare och lite vassare crunch.

Postat

Köp en billig skitgitarr pÄ Ebay och testa pÄ istÀllet. Det hade ju varit synd att sabba en sÄ snygg Gretch bara för att testa liksom... well, det Àr mitt rÄd. Jag tycker din Gretch Àr stentuff, skulle sjÀlv gÀrna ha en sÄdan!

DieHard (oregistrerad)
Postat
ÄR DU DUM I HUVET?!!! 🙁

Nej för fan! Varför vill du ta bort lacken? För att Malcoms Àr dyngsliten? Ge dig!

+1 Den Àr snygg som den Àr.

adamin (oregistrerad)
Postat

jahopp ni alla har precis rĂ€ddad min gretsch frĂ„n att bli flĂ„dd 😉 jag har en frĂ„ga om mickbyte bara om man byter mickarna Ă€r det ungefĂ€r i stora drag att:

-Ta bort strÀngarna

-Skruva bort de gammla mickarna

-Löda bort fÀstet under mickarna

-Klura pÄ vilken sladd som gÄr till vilken mick

-löda pÄ de nya frÀschingarna

-skruva tillbaks

-VÀnta tills de svalnat och börja slÄ ut poweraccord igen:D

DieHard (oregistrerad)
Postat

JÀpp. Det Àr skitenkelt byta micar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.