adamin (oregistrerad) Postat 30 januari 2010 Postat 30 januari 2010 Jag funderar pÄ att slipa bort lacken pÄ min elgitarr sÄ att den liknar malcom youngs gretsch jet firebird. Det kÀnns lite lÀskigt med att slipa pÄ min enda och bÀsta gitarr men det Àr klart vÀrt det om de gÄr vÀgen sÄ att sÀga. Min gitarr Àr en Gretsch Synchromatic double cutaway med silver sparkle. Jag kommer ocksÄ byta mickar om jag ÀndÄ ska montera bort alla delar. Jag har ganska mÄnga redskap för slipning och andra verktyg för den delen (farsan Àr verktygsfreak) som t.ex olika slipmaskiner, en lödkolv och lite annat smÄtt och gott. Jag lÀgger upp nÄgra bilder sÄ ni kan bedömma vad ni anser jag borde göra:
KillwithSkill Postat 30 januari 2010 Postat 30 januari 2010 ĂR DU DUM I HUVET?!!! đ Nej för fan! Varför vill du ta bort lacken? För att Malcoms Ă€r dyngsliten? Ge dig!
adamin (oregistrerad) Postat 30 januari 2010 Postat 30 januari 2010 haha jahopp đ , visst Ă€r silversparklen ok men tycker inte om den riktigt ''cool''. Glitter och grejer
KillwithSkill Postat 30 januari 2010 Postat 30 januari 2010 haha jahopp đ , visst Ă€r silversparklen ok men tycker inte om den riktigt ''cool''. Glitter och grejer Den blir cool nĂ€r du har lirat pĂ„ den i 20-30 Ă„r! DĂ„ kanske den har en del historia att berĂ€tta om? Vem vet?
adamin (oregistrerad) Postat 30 januari 2010 Postat 30 januari 2010 (redigerat) haha a joo đ men de vara bara en tanke med att slipa bort lacken. Kan lĂ„ta sinnessjukt men kan fĂ„ fint resultat om man har tur. en följd frĂ„ga dĂ„: jag ska byta till fitertroner pĂ„ gitarren istĂ€llet för de stockhumbuckers jag har. Skulle nĂ„n kunna beskriva eller lĂ€nka till en sida som beskriver bra hur man byter just mickarna pĂ„ en gretsch (inte hollow body), och hela sladderilödningarna o de dĂ€r. Ăr det samma som för en les paul förresten? Redigerat 30 januari 2010 av adamin
Guitar Nilsson Postat 30 januari 2010 Postat 30 januari 2010 TĂ€nk pĂ„ att gitarren kanske tappar klangen helt utan lacken! Jag tror att du kommer att grovt Ă„ngra om du tar bort lacken. Samma sak om du byter mickar. Ăr de sĂ„ dĂ„liga dĂ„? Jag som Ă€r Fenderfreak tycker de dĂ€r Ă€r skitlĂ€ckra. Silver Ă€r ju guld!
adamin (oregistrerad) Postat 30 januari 2010 Postat 30 januari 2010 TĂ€nk pĂ„ att gitarren kanske tappar klangen helt utan lacken!Jag tror att du kommer att grovt Ă„ngra om du tar bort lacken. Samma sak om du byter mickar. Ăr de sĂ„ dĂ„liga dĂ„? Jag som Ă€r Fenderfreak tycker de dĂ€r Ă€r skitlĂ€ckra. Silver Ă€r ju guld! ja jag funderar pĂ„ att lĂ€ga ner slipningen men bytet av mickar blir det nog. de har inget speciellt ljud. vĂ€ldigt twangigt vilket Ă€r gretschs kĂ€nnetecken men jag vill fĂ„ ljudet hĂ„rdare och lite vassare crunch.
Hellpig Postat 30 januari 2010 Postat 30 januari 2010 Köp en billig skitgitarr pÄ Ebay och testa pÄ istÀllet. Det hade ju varit synd att sabba en sÄ snygg Gretch bara för att testa liksom... well, det Àr mitt rÄd. Jag tycker din Gretch Àr stentuff, skulle sjÀlv gÀrna ha en sÄdan!
DieHard (oregistrerad) Postat 30 januari 2010 Postat 30 januari 2010 ĂR DU DUM I HUVET?!!! đNej för fan! Varför vill du ta bort lacken? För att Malcoms Ă€r dyngsliten? Ge dig! +1 Den Ă€r snygg som den Ă€r.
adamin (oregistrerad) Postat 30 januari 2010 Postat 30 januari 2010 jahopp ni alla har precis rĂ€ddad min gretsch frĂ„n att bli flĂ„dd đ jag har en frĂ„ga om mickbyte bara om man byter mickarna Ă€r det ungefĂ€r i stora drag att: -Ta bort strĂ€ngarna -Skruva bort de gammla mickarna -Löda bort fĂ€stet under mickarna -Klura pĂ„ vilken sladd som gĂ„r till vilken mick -löda pĂ„ de nya frĂ€schingarna -skruva tillbaks -VĂ€nta tills de svalnat och börja slĂ„ ut poweraccord igen:D
DieHard (oregistrerad) Postat 30 januari 2010 Postat 30 januari 2010 JÀpp. Det Àr skitenkelt byta micar.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.