Jump to content
Annons

Slipa gitarrkropp

Recommended Posts

adamin (oregistrerad)
Postat

Jag funderar på att slipa bort lacken på min elgitarr så att den liknar malcom youngs gretsch jet firebird. Det känns lite läskigt med att slipa på min enda och bästa gitarr men det är klart värt det om de går vägen så att säga. Min gitarr är en Gretsch Synchromatic double cutaway med silver sparkle. Jag kommer också byta mickar om jag ändå ska montera bort alla delar.

Jag har ganska många redskap för slipning och andra verktyg för den delen (farsan är verktygsfreak) som t.ex olika slipmaskiner, en lödkolv och lite annat smått och gott. Jag lägger upp några bilder så ni kan bedömma vad ni anser jag borde göra:

post-24154-1264857181_thumb.jpg

post-24154-1264857228_thumb.jpg

Annons
adamin (oregistrerad)
Postat

haha jahopp 😆 , visst är silversparklen ok men tycker inte om den riktigt ''cool''. Glitter och grejer

Postat
haha jahopp 😆 , visst är silversparklen ok men tycker inte om den riktigt ''cool''. Glitter och grejer

Den blir cool när du har lirat på den i 20-30 år! Då kanske den har en del historia att berätta om? Vem vet?

adamin (oregistrerad)
Postat (redigerat)

haha a joo 😆 men de vara bara en tanke med att slipa bort lacken. Kan låta sinnessjukt men kan få fint resultat om man har tur.

en följd fråga då:

jag ska byta till fitertroner på gitarren istället för de stockhumbuckers jag har. Skulle nån kunna beskriva eller länka till en sida som beskriver bra hur man byter just mickarna på en gretsch (inte hollow body), och hela sladderilödningarna o de där. Är det samma som för en les paul förresten?

Redigerat av adamin
Postat

Tänk på att gitarren kanske tappar klangen helt utan lacken!

Jag tror att du kommer att grovt ångra om du tar bort lacken. Samma sak om du byter mickar. Är de så dåliga då?

Jag som är Fenderfreak tycker de där är skitläckra. Silver är ju guld!

adamin (oregistrerad)
Postat
Tänk på att gitarren kanske tappar klangen helt utan lacken!

Jag tror att du kommer att grovt ångra om du tar bort lacken. Samma sak om du byter mickar. Är de så dåliga då?

Jag som är Fenderfreak tycker de där är skitläckra. Silver är ju guld!

ja jag funderar på att läga ner slipningen men bytet av mickar blir det nog. de har inget speciellt ljud. väldigt twangigt vilket är gretschs kännetecken men jag vill få ljudet hårdare och lite vassare crunch.

Postat

Köp en billig skitgitarr på Ebay och testa på istället. Det hade ju varit synd att sabba en så snygg Gretch bara för att testa liksom... well, det är mitt råd. Jag tycker din Gretch är stentuff, skulle själv gärna ha en sådan!

DieHard (oregistrerad)
Postat
ÄR DU DUM I HUVET?!!! 🙁

Nej för fan! Varför vill du ta bort lacken? För att Malcoms är dyngsliten? Ge dig!

+1 Den är snygg som den är.

adamin (oregistrerad)
Postat

jahopp ni alla har precis räddad min gretsch från att bli flådd 😉 jag har en fråga om mickbyte bara om man byter mickarna är det ungefär i stora drag att:

-Ta bort strängarna

-Skruva bort de gammla mickarna

-Löda bort fästet under mickarna

-Klura på vilken sladd som går till vilken mick

-löda på de nya fräschingarna

-skruva tillbaks

-Vänta tills de svalnat och börja slå ut poweraccord igen:D

DieHard (oregistrerad)
Postat

Jäpp. Det är skitenkelt byta micar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.