Jump to content
Annons

talkover-funktion?

speedcoredandy (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har en teknisk fråga som gäller volymen av tal i mixar. I radioprogrammet P3 Dans så sänks bakrundsmusiken automatiskt så fort de pratar mellan låtarna, på ett sätt som jag tycker låter förprogrammerat och inte manuellt justerat.

Så jag undrar helt enkelt om detta är någon känd funktion i tex ableton, cubase eller soundforge som reglerar detta, eller om det är en plugin som gör effekten osv?

Alla svar uppskattas!

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Vanligtvis använder man sig av en ducker som insert på kanalen / kanalerna där musiken ligger. Sen låter man micken man pratar i trigga duckern via sidechain.

Det betyder att så fort man pratar i micken så "duckar" musiken. Förstår du?

Postat

Mja, det var lite tekniskt för mig än så länge, men tack för svaret!

Jag ska ha det till radioprogram, och använder mig vanligtvis av en zoom h2 för talet (som jag spelar in separat och sedan kopierar till datorn via wavefil) och cubase 4.5 för mixningen. Finns det någon plugin eller enkel funktion för detta i mjukvaruprogram? Eller krävs det en mixer som används för direktinspelning av talet för att få effekten??

Postat
Hej!

Jag har en teknisk fråga som gäller volymen av tal i mixar. I radioprogrammet P3 Dans så sänks bakrundsmusiken automatiskt så fort de pratar mellan låtarna, på ett sätt som jag tycker låter förprogrammerat och inte manuellt justerat.

Så jag undrar helt enkelt om detta är någon känd funktion i tex ableton, cubase eller soundforge som reglerar detta, eller om det är en plugin som gör effekten osv?

Alla svar uppskattas!

Ladda hem sidekick: http://www.sendspace.com/file/tf8ouu

Det är en vst-plugg som i förra versionen var freeware, nu kostar den visst något. Jag låter forumpoliserna avgöra om det är fel att fortfarande sprida gratisversionen.

Lägg .dll-filen i din vst-mapp. Öppna Cubase, lägg en instans av Sidekick på talkanalen. Lägg ytterligare en Sidekick på musikkanalen, väl 'ducking', klicka ur 'bypass' och välj 'a' på "use virtual channel".

Sedan justerar du attack, release och tröskelvärdet för att passa dina behov. Jag skulle satsa på snabb attack - 0.1 ms - och långsam release - typ 200 ms.

Lycka till.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.