Jump to content
Annons

Digital inspelning i dator med analoga/digitala pedaler


Kujas

Recommended Posts

Tjena,

Jag har ett gäng pedaler till guran, bl.a. Ibanez TS9or, small clone electroharmonix, line 6 dl4/mm4 osv. Eftersom jag bor i lägenhet är det svårt för mig att micka pga ljudnivåerna. Speciellt när jag vill spela in kvällstid. Jag köpte då, ur ett ekonomiskt perspektiv, en pod 2.0 för att således lira rakt in i datorn och då undvika att störa grannar och dylikt. Däremot tycker jag att podden både färgar och förstör ljudet från mina pedaler. Så i inspelningen låter de inte alls som jag vill att de ska göra. Och då undrade jag om det var något som helt enkelt inte kan hjälpas eller om det finns alternativ till att lösa detta. Köpa något tillbehör? Något annat än podden? Bättre/dyrare alternativ?

Eftersom jag inte är i behov av en hemmastudio utan helt enkelt vill få ner demos på datorn så vill jag helst kika på alternativ som passar för det ändamålet. Men det kan ju tyvärr bli svårt när man inte kan ratta in och få fram det ljud man känner att man vill ha från sina kära pedaler för att få fram sin ljudbild av det man vill göra.

Tacksam för svar,

Mvh,

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena,

Jag har ett gäng pedaler till guran, bl.a. Ibanez TS9or, small clone electroharmonix, line 6 dl4/mm4 osv. Eftersom jag bor i lägenhet är det svårt för mig att micka pga ljudnivåerna. Speciellt när jag vill spela in kvällstid. Jag köpte då, ur ett ekonomiskt perspektiv, en pod 2.0 för att således lira rakt in i datorn och då undvika att störa grannar och dylikt. Däremot tycker jag att podden både färgar och förstör ljudet från mina pedaler. Så i inspelningen låter de inte alls som jag vill att de ska göra. Och då undrade jag om det var något som helt enkelt inte kan hjälpas eller om det finns alternativ till att lösa detta. Köpa något tillbehör? Något annat än podden? Bättre/dyrare alternativ?

Eftersom jag inte är i behov av en hemmastudio utan helt enkelt vill få ner demos på datorn så vill jag helst kika på alternativ som passar för det ändamålet. Men det kan ju tyvärr bli svårt när man inte kan ratta in och få fram det ljud man känner att man vill ha från sina kära pedaler för att få fram sin ljudbild av det man vill göra.

Tacksam för svar,

Mvh,

vad vill du dina andra pedaler ska göra som poden själv inte klarar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis. Men det var väl det jag undrade där. Om jag vill ha ett alternativ som helt enkelt möjliggör att man kopplar in mina pedaler, utan en massa inbyggda effekter a la pod, men som kanske har bass, middle och treble i alla fall. Vad för alternativ har man att kika på då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis. Men det var väl det jag undrade där. Om jag vill ha ett alternativ som helt enkelt möjliggör att man kopplar in mina pedaler, utan en massa inbyggda effekter a la pod, men som kanske har bass, middle och treble i alla fall. Vad för alternativ har man att kika på då?

Kör in direkt i datorn och använd cabinettimpulser.

Så skulle nog jag gjort om jag hade goa pedalern

Edit: via lämplig Di-box förstås, om ditt ljudkort inte har instrumentingång

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis. Men det var väl det jag undrade där. Om jag vill ha ett alternativ som helt enkelt möjliggör att man kopplar in mina pedaler, utan en massa inbyggda effekter a la pod, men som kanske har bass, middle och treble i alla fall. Vad för alternativ har man att kika på då?

vad händer om du kör poden helt ren från effekter å dist å liknande å bara använder eq + högtalar/amp simulator?

jag vet inte vad dina andra pedaler gör för nåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Edit: via lämplig Di-box förstås, om ditt ljudkort inte har instrumentingång "

Det har line in, men signalen blir för svag om man bara pluggar rätt in från pedalkedjan. Om man har en gura, aktiva humbuckers hjälper en DI*box till något för ljudet då? Om man redan har en Pod som jag har?

"vad händer om du kör poden helt ren från effekter å dist å liknande å bara använder eq + högtalar/amp simulator?

jag vet inte vad dina andra pedaler gör för nåt?"

Kör jag den helt ren så låter det som att mina ljud tappar så väldans i tryck. Man skulle väl kunna säga att ljudet helt enkelt blir lättare, tunnare, fattigare etc. Jag saknar det där trycket, tyngden. Både vad gäller dist och rent. Klart man inte kan förvänta sig väldens ljud när man kör digitalt in sådär men, bättre i alla fall!

Pedalerna jag har är vanliga dist/delay/phaser/chorus etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Edit: via lämplig Di-box förstås, om ditt ljudkort inte har instrumentingång "

Det har line in, men signalen blir för svag om man bara pluggar rätt in från pedalkedjan. Om man har en gura, aktiva humbuckers hjälper en DI*box till något för ljudet då? Om man redan har en Pod som jag har?

"vad händer om du kör poden helt ren från effekter å dist å liknande å bara använder eq + högtalar/amp simulator?

jag vet inte vad dina andra pedaler gör för nåt?"

Kör jag den helt ren så låter det som att mina ljud tappar så väldans i tryck. Man skulle väl kunna säga att ljudet helt enkelt blir lättare, tunnare, fattigare etc. Jag saknar det där trycket, tyngden. Både vad gäller dist och rent. Klart man inte kan förvänta sig väldens ljud när man kör digitalt in sådär men, bättre i alla fall!

Pedalerna jag har är vanliga dist/delay/phaser/chorus etc.

Vad är det du jämför med när du säger att ljudet blir fattigare, tunnare etc.? Hur dina pedaler låter i

en vanlig hederlig stärkare?

Saken är den att när du kör dina pedaler in i Poden måste Poden komprimera din signal för att kunna köra den

igenom sin egen digitala mjukvara, och det sker oavsett om du lägger på effekter eller bara kör eq+cabinet. Således

kommer du att förlora lite av pedalernas egna grundljud när signalen passerar genom Poden. Mitt tips är att köra

din effektkedja rakast möjliga väg in i datorn, via DI eller ett ljudkort med bättre preamps. Att du kör in ljudet digitalt

skall inte spela någon jätteroll i sammanhanget, ett ljud blir inte automatiskt "fattigare" för att du gör det. Dock försvinner hela

möjligheten till att värma ljudet med analoga rörpreamps och dylikt, men det tror jag inte du är ute efter ändå. Och är du det kan

du alltid "värma" en digital signal också, på analog väg, i ett senare skede.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja exakt. När man jämför med en vanlig stärkare. Man kan väl kanske inte kräva att det ska låta lika men, man kan ju alltid försöka se om det kanske går att få det lite närmre i alla fall! 😄

Så det kanske är bättre att skaffa en DI-box efter pedalkedjan och sen in i datorns ljudkort istället för PODen? Som sagt så blir signalen/ljudet för lågt om man går direkt in till ljudkortet från gura/pedalkedja. Då måste man , i mitt fall, ha PODen efter kedjan och sen in i ljudkortet för att signalen ska bli tillräckligt stark.

Redigerat av Kujas
Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot tycker jag att podden både färgar och förstör ljudet från mina pedaler.

Gissningsvis för att din förstärkare/kabinettet brukade ge touchen så att du gillade det. Så, kan POD:en härma ditt kabinett?

Prova en DI-box och lajna istället?

Eller DI-box med högtalarsimulering... Kolla in (Hughes & Kettner) Red Box eller (Tech 21) SansAmp Para Driver DI

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt känsligt det där med dist-, overdrive- och boost-pedaler och gitarrförstärkare. Vissa stärkare funkar jättebra med en pedal framför, andra inte alls. Generellt sett så funkar rörförstärkare bra med pedaler och transistor/digitala förstärkare sämre (men givetvis finns det undantag). Typiska symtom är att distpedalen upplevs som vass eller surrig när den körs in i en transistorstärkare.

Det kanske helt enkelt är så att din POD inte "tar" pedaler särskillt bra. Jag kör Guitar Rig 4 som jag tycker klarar mina pedaler klart bättre än andra digitala gitarrförstärkarsimulatorer jag testat. Men det är bara en smaksak. Frågar du 10 gitarrister kommer du få 3 olika rekommendationer på digitala system som "tar" pedaler bäst och 7 som säger "SKRUVA UPP STÄRKEN TILL 11 FÖR F-N!!!"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt känsligt det där med dist-, overdrive- och boost-pedaler och gitarrförstärkare. Vissa stärkare funkar jättebra med en pedal framför, andra inte alls. Generellt sett så funkar rörförstärkare bra med pedaler och transistor/digitala förstärkare sämre (men givetvis finns det undantag). Typiska symtom är att distpedalen upplevs som vass eller surrig när den körs in i en transistorstärkare.

Det kanske helt enkelt är så att din POD inte "tar" pedaler särskillt bra. Jag kör Guitar Rig 4 som jag tycker klarar mina pedaler klart bättre än andra digitala gitarrförstärkarsimulatorer jag testat. Men det är bara en smaksak. Frågar du 10 gitarrister kommer du få 3 olika rekommendationer på digitala system som "tar" pedaler bäst och 7 som säger "SKRUVA UPP STÄRKEN TILL 11 FÖR F-N!!!"

Fungerar transistorförstärkare sämre till effektpedaler? Det där får du gärna utveckla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena,

Jag har ett gäng pedaler till guran, bl.a. Ibanez TS9or, small clone electroharmonix, line 6 dl4/mm4 osv. Eftersom jag bor i lägenhet är det svårt för mig att micka pga ljudnivåerna. Speciellt när jag vill spela in kvällstid. Jag köpte då, ur ett ekonomiskt perspektiv, en pod 2.0 för att således lira rakt in i datorn och då undvika att störa grannar och dylikt. Däremot tycker jag att podden både färgar och förstör ljudet från mina pedaler. Så i inspelningen låter de inte alls som jag vill att de ska göra. Och då undrade jag om det var något som helt enkelt inte kan hjälpas eller om det finns alternativ till att lösa detta. Köpa något tillbehör? Något annat än podden? Bättre/dyrare alternativ?

Eftersom jag inte är i behov av en hemmastudio utan helt enkelt vill få ner demos på datorn så vill jag helst kika på alternativ som passar för det ändamålet. Men det kan ju tyvärr bli svårt när man inte kan ratta in och få fram det ljud man känner att man vill ha från sina kära pedaler för att få fram sin ljudbild av det man vill göra.

Tacksam för svar,

Mvh,

Hej! Känner igen det där och det handlar i stora drag om en vanesak hur du spelar/lyssnar. Ofta så innehåller ett gitarrljud mindre dist än vad man tror utan det handlar istället om en helhet.

Betänk så här:

1. Det ljud som du hör i reppan med förstärkaren vid fötterna samtidigt som trummor och bas larmar runt omkring är inte = det som fastnar i inspelningen med en mik nära förstärkaren.

2. Rum (reverb) ! Du måste ha rum med. Det finns pluggar som återger det för ca 1000$ alt ha en pod (som du ju har). Se till att alla instrument + sång har samma fast olika "närhetsgrad".

3. Vänj dig vid soundet som kommer via din lyssning. Jämför med dina favoritljud på olika inspelningar.

4. Se/lyssna på helheten. Ett perfekt jammarsound på guran kanske grötar ihop det med elbas å bastrumma?

5. Remember to rock!!! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar transistorförstärkare sämre till effektpedaler? Det där får du gärna utveckla.

Läs lite på vilket gitarrforum som helst så ser du att frågan om en stärkare "tar" pedaler bra kommer upp gång på gång. Jag skrev att det finns undantag, men generellt sett så funkar det bättre med pedaler framför en rörförstärkare än framför en transistorstärkare. Det gäller dist/overdrive/boost-pedaler. Chorus, reverb, delay och sånt är inga problem.

Ofta drar man upp volymen på dessa för att boosta signalen in i förstärkaren och på så sätt få stärkaren själv att generera mer dist. Man överstyr då ingångssteget på rörförstärkaren.

Överstyr man ingångssteget på en transistorstärkare låter det ofta illa, särskillt om det är stärkarens rena kanal som inte är tänkt att dista. Överstyr man ingången på en digital modelleringsstärkare kan det bli ännu värre, för man kan råka överstyra kretsarna kring A/D-omvandlaren och få digital klippning innan man ens kommit till själva moduleringen. Så en rörförstärkare reagerar generellt sett bättre på en hög insignal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt med alla svar och tips, det är bra med andra idéer och förslag. Tack för dem.

För att krångla till det lite mer så har jag gett mig fan på att jag ska försöka se exakt vad det är som enligt mig gör ljudet så som jag inte vill ha det.

Lånade en mixer/preamp av slaget behringer xenyx 502 Kopplade den på följande sätt.

Gitarr - Ibanez TS9 - behringer xenyx 502 - Delta audiophile 192(ljudkortet). Jag tog mao bort podden ur kedjan.

Det hela slutar med att det nu känns som att gitarrens "kräm" eller styrka = 0. De rena tonerna låter skit och disten lika så. Om man kör in den som den är utan att lägga på en vst rigg så är den riktigt dålig. Då måste ju poddens preamp göra betydligt mer för signalen än mixerna i alla fall? Men där blir ju ljudet starkare fast lite beige 😏.

Det känns som att jag knappt vet vad jag pratar om här längre men, något mer lär man sig väl kanske..

Redigerat av Kujas
Link to comment
Dela på andra sajter

Lånade en mixer/preamp av slaget behringer xenyx 502 Kopplade den på följande sätt.

Gitarr - Ibanez TS9 - behringer xenyx 502 - Delta audiophile 192(ljudkortet). Jag tog mao bort podden ur kedjan.

Kör du någon gitarr-plug i datorn också eller försöker du få till ljudet enbart med TS9? Någon form av förstärkare (eller simulerad sådan) måste finnas med. Viktigast är högtalarsimuleringen. Utan den kommer distade ljud att låta riktigt illa.

Se till att ha din TS9 med i kedjan även när den inte är på (dvs är i bypass-läge). Den buffrar signalen från gitarren så att det funkar med en lågimpedansingång som det förmodligen är på mixern. Kör du gitarr rätt in i mixern kommer du att tappa en massa diskant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs lite på vilket gitarrforum som helst så ser du att frågan om en stärkare "tar" pedaler bra kommer upp gång på gång. Jag skrev att det finns undantag, men generellt sett så funkar det bättre med pedaler framför en rörförstärkare än framför en transistorstärkare. Det gäller dist/overdrive/boost-pedaler. Chorus, reverb, delay och sånt är inga problem.

Ofta drar man upp volymen på dessa för att boosta signalen in i förstärkaren och på så sätt få stärkaren själv att generera mer dist. Man överstyr då ingångssteget på rörförstärkaren.

Överstyr man ingångssteget på en transistorstärkare låter det ofta illa, särskillt om det är stärkarens rena kanal som inte är tänkt att dista. Överstyr man ingången på en digital modelleringsstärkare kan det bli ännu värre, för man kan råka överstyra kretsarna kring A/D-omvandlaren och få digital klippning innan man ens kommit till själva moduleringen. Så en rörförstärkare reagerar generellt sett bättre på en hög insignal.

Men nu bad jag dig utveckla, inte hänvisa mig till vad andra tycker på andra forum 😏

Jag vet precis varför man använder ODs till att boosta försteget på en rörstärkare, men jag tyckte din generalisering (även om du skrev att det finns undantag)

var lite väl grov. Har hört fantastiska resultat av distpedaler in i rena (ej distade) transistorkanaler. Då, om något, hör man hur pedalen verkligen

låter, eftersom inget rörsteg sitter emellan och färgar ljudet, eller börja sagga efter pga hög insignal. Jag kan hålla med om att transistorstärkare och rörstärkare svarar olika på

exempelvis ODs, men inte att det ena alternativet per automatik skulle vara bättre. Det beror helt på vad man söker för ljudmässig effekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt med alla svar och tips, det är bra med andra idéer och förslag. Tack för dem.

För att krångla till det lite mer så har jag gett mig fan på att jag ska försöka se exakt vad det är som enligt mig gör ljudet så som jag inte vill ha det.

Lånade en mixer/preamp av slaget behringer xenyx 502 Kopplade den på följande sätt.

Gitarr - Ibanez TS9 - behringer xenyx 502 - Delta audiophile 192(ljudkortet). Jag tog mao bort podden ur kedjan.

Det hela slutar med att det nu känns som att gitarrens "kräm" eller styrka = 0. De rena tonerna låter skit och disten lika så. Om man kör in den som den är utan att lägga på en vst rigg så är den riktigt dålig. Då måste ju poddens preamp göra betydligt mer för signalen än mixerna i alla fall? Men där blir ju ljudet starkare fast lite beige 😏.

Det känns som att jag knappt vet vad jag pratar om här längre men, något mer lär man sig väl kanske..

Jag hade kollat över nivåerna på samtliga line-signaler på vägen (även de i datorn). Ibland kan det vara de enklaste grejer

som sitter emellan och orsakar låg nivå in i en enhet, som man försöker kompensera genom att dra upp

signalen i andra änden. Man kan då på vägen dra på sig både digital clipping (gillar inte ordet, men hoppas

poängen går fram), samt för låg utnivå i slutändan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...