Jump to content
Annons

Dåligt ljud på låga e strängen!


jonhas1

Recommended Posts

Okej, jag får, oavsett stämning ett väldigt konstigt ljud på min låga e-sträng. Även om jag stämmer den perfekt innan jag börjar lira så så fort jag trycker på något band på strängen så låter den mycket märkligt, dålig dist och nästa ostämd.

Mycket tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Okej, jag får, oavsett stämning ett väldigt konstigt ljud på min låga e-sträng. Även om jag stämmer den perfekt innan jag börjar lira så så fort jag trycker på något band på strängen så låter den mycket märkligt, dålig dist och nästa ostämd.

Mycket tacksam för svar!

Förmodligen kommer E-strängen åt ett av banden som gör att det rasslar.

Kan bero på sned hals eller för lågt stall.

Testa att kolla hur nära strängen ligger halsen, jag brukar lösa sådant med att spänna ner strängen så pass att jag kan stoppa in en vikt pappersbit vid stallet under strängen så att den kommer upp lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Kan bero på sned hals eller för lågt stall.

Som ett brev på posten kommer den där kommentaren om sned hals. Det är nästan aldrig fråga om det. Det är det allra sista man ska utgå från.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som ett brev på posten kommer den där kommentaren om sned hals. Det är nästan aldrig fråga om det. Det är det allra sista man ska utgå från.

Ok, visste jag inte.

När jag skrev sned menade jag att halsen kan vara böjd, och då menar jag inte åt höger eller vänster utan konkav eller konvex, tänker då på skruven som ofta går genom hela gitarrhalsen.

Men det kanske inte brukar vara det heller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, visste jag inte.

När jag skrev sned menade jag att halsen kan vara böjd, och då menar jag inte åt höger eller vänster utan konkav eller konvex, tänker då på skruven som ofta går genom hela gitarrhalsen.

Men det kanske inte brukar vara det heller?

Jodå!

Halsen sträckning förändras beroende på träet, klimatet, typ av strängar och vilken stämning man använder.

Är man petig och strävar efter så låg action som möjligt kan man behöva justera dragstången två gånger per år.

Experimenterar man mycket med strängtjocklekar och alternativa stämningar kan det bli oftare än så.

Jag skrev ett svar i en tråd om att justera gitarrer där jag tar upp de vanligaste åtgärderna man brukar ta till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå!

Halsen sträckning förändras beroende på träet, klimatet, typ av strängar och vilken stämning man använder.

Är man petig och strävar efter så låg action som möjligt kan man behöva justera dragstången två gånger per år.

Experimenterar man mycket med strängtjocklekar och alternativa stämningar kan det bli oftare än så.

Jag skrev ett svar i en tråd om att justera gitarrer där jag tar upp de vanligaste åtgärderna man brukar ta till.

Ok, skall jag tolka ditt svar Joachim som att det visst kan vara halsen som är "sned" då eller?

Förmodligen så är det ju en elgitarr som personen i fråga ber om hjälp med och där kan det ju se väldigt olika ut med stall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är jag petig får jag ändra min teles dragstång beroende på årstid. Det är ju mycket torr luft nu, det inverkar har jag hört. Just nu har jag anings för mycket "banan" på gitarren. skulle behöva dra åt dragstången ungf ett sjättedels varv. För att till sommaren göra tvärtom.

Den här okända halsen kan mycket väl vara för hårt åtdragen, då rasslar det på de första banden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...