Jump to content
Annons

Red Box till gitarrförstärkare.


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Jag har en REDBOX, den sitter på Fendercombons högtalarkabel, högtalarströmmen går rakt igen den och på köpet tack vare lite spolar och jox i redboxen kan man via ett xlr-uttag få en linesignal (micksignal utan mick) till PA eller inspelning, signalen har en högtalarsimulering. Live använder jag redboxen jämt, den slår all form av uppmickning i fråga om bra ljud. Men slipper tex lågbas från pa-basarna som åker karusell. På PA-mixern är det bara att ställa eq helt på noll, sen låter det svinbra.

Hade igår en liten pm-diskussion med en annan skribent här på forumet, han tänkte oxå börja använda redbox. Googlade lite å läste Hughes å Kettners eget skryt om den, de sa bla a att det perfekta gitarrljud man ofta hör på cd är en blandning av en Redbox och en mick. Spelar ni mycket live kan jag rekomendera redbox. Med en sån slipper man det akustiskt bedrövlig "rum" som en scen ofta är. Men man får ändå med allt ljud som högtalaren ger. Att ta en linesignal från en basstärkare kan nog vara bra till både inspelning och PA, men inte när det gäller gitarrstärkare, det kan få en bra rörstärkare att låta som en billig transistorburk från 70-talet. Men Redboxen tar med allt, även slutrörens värme och övertoner.

Jag antar att om man gillar närmickning med SM57 gillar man detta. Det här blir mkt närmare ändå.

Om man lyxar till det i studion kan man ta först en Redbox på en kanal, en SM57 mot högtalartyget på nästa, sen två stormembranare i stereo nån meter ut. Det kan inte bli annat än både stort, fett o tajt.

Speciellt de basiga tonerna blir så mycket bättre o tajtare ut genom PAt med Redbox jmf med mick, så varför inte i studions lilla trivsamma vrå?

Lite tankar bara, apropå eq-på-distade-gitarrer-tråden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I live-sammanhang så tycker jag redbox fungerar ypperligt. Mycket smidigt och låter riktigt bra. Har faktiskt aldrig testat den i studiosammanhang, men det känns svårt att förlita sig på endast den när man har möjlighet att micka upp med bra mickar i ett rum med vettig akustik, men jag har som sagt inte testat den så mycket.

Jag håller med om att många gitarrstärkare som har direkt-utgångar för inspelning/PA ofta låter riktigt skräp, och låter förstärkaren bra i det rummet den står i så ser jag ingen anledning att inte micka.

I många fall, så även i mitt, så blir det ändå faktiskt så att man kör gitarren rätt in i ljudkortet (förutsatt att man har vettig DI-box eller instrumentingång) och kör mjukvaru-förstärkare. Speciellt när man inte bor i en studio eller har den bredden av flera olika stärkare/pedaler som flera mjukvarustärkare faktiskt har. Med allt kraftfullare datorer och utvecklingen framåt så håller jag nog på mjukvaran. Framförallt för smidigheten och möjligheten att krana fram en mängd olika sound.

Hade dock vart roligt att höra lite demo på redboxen, gärna jämfört med uppmickning av samma stärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med en sån slipper man det akustiskt bedrövlig "rum" som en scen ofta är. Men man får ändå med allt ljud som högtalaren ger.

Att ta en linesignal från en basstärkare kan nog vara bra till både inspelning och PA, men inte när det gäller gitarrstärkare, det kan få en bra rörstärkare att låta som en billig transistorburk från 70-talet. Men Redboxen tar med allt, även slutrörens värme och övertoner.

Fast en scen är väl inget bedrövligt rum? dessutom närmickar man ju bara live?

I studio tror jag väl inte att det är någon nackdel direkt att ta en DI signal (eller fx send) från gitarrförstärkaren, bara man kör en högtalar impuls efter. Det blir ju i stort sett samma sak...

Jag brukar använda redboxen på mindre pubar, där man bara vill "bredda" direktljudet lite genom PA:t.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanon tråd! Fixa mer än gärna en test inspelning med Red boxen i olika varianter (bara red box, box plus 57 och box, 57 och kondensator) Jag har tänkt köpa en under enlängre period men aldrig kommit till skott, tanken är att använda den i studion precis som du nämner. Skulle vara toppen att få höra hur det funkar! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanon tråd! Fixa mer än gärna en test inspelning med Red boxen i olika varianter (bara red box, box plus 57 och box, 57 och kondensator) Jag har tänkt köpa en under enlängre period men aldrig kommit till skott, tanken är att använda den i studion precis som du nämner. Skulle vara toppen att få höra hur det funkar! 😄

Blev nyss klar, och försökte ladda upp men mp3an blev för stor, låten blev 10 minuter...

Link to comment
Dela på andra sajter

I studio tror jag väl inte att det är någon nackdel direkt att ta en DI signal (eller fx send) från gitarrförstärkaren, bara man kör en högtalar impuls efter. Det blir ju i stort sett samma sak...

Skillnaden mellan att köra impuls och att faktiskt micka upp va tillräckligt stor för mig för att beställa en ny gitarrförstärkare. Det blir inte samma sak. Dock kan det bli okej att blanda med impulser och/eller pluggar. Men inte att enbart använda dessa. Inte enligt mina öron iaf. Sedan kanske jag inte hör jätteskillnad när jag inte kan AB jämföra. Men skillnaden är som sagt tillräckligt stor för mig att inte vilja använda mig av det vid egna inspelningar.

Sedan hur red box låter har jag ingen aning om, men se till att få upp ett ljudexempel GN, ska bli intressant att höra då jag aldrig hört den själv 😄

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev nyss klar, och försökte ladda upp men mp3an blev för stor, låten blev 10 minuter...

Klipp ut en snutt av den istället då 😄 Eller ladda upp den på www.speedyshare.com eller www.yousendit.com

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Fett! Vilken service om klippet kommer upp någonstans! 😉 Hur tyckte du själv att det funkade?

Är nyfiken som sjutton, jag menar funkar det så bra som H & K själva säger så är det ett bra pris på en sån pryl... Om jag köper en Redbox så har jag tänkt att använda den i kombination med SM57 på en Marshall 19060B 4x12'a och Redboxen från min Blackheart Handsome devil topp. Kanske funkar guld, vem vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaej.. Det enda sammanhang jag kan tänka mig att en redbox skulle vara användbar är som komplement, i PA't/sånganläggningen, till omikad förstärkare vid mindre klubbgig.

Att enbart använda signalen ifrån en redbox innebär att man får ha överseende med halverad dynamik och störande myggdist. (Ja, redboxen tar inte magiskt bort surret ur den line'ade signalen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaej.. Det enda sammanhang jag kan tänka mig att en redbox skulle vara användbar är som komplement, i PA't/sånganläggningen, till omikad förstärkare vid mindre klubbgig.

Att enbart använda signalen ifrån en redbox innebär att man får ha överseende med halverad dynamik och störande myggdist. (Ja, redboxen tar inte magiskt bort surret ur den line'ade signalen).

+1

Jag gjorde ett A/B test en gång, där jag mickade upp lådan med en md421 i mitten av konen och en sm57 på sidan, samt en redbox på högtalarkabeln.

Sedan satte jag mig i kontrollrummet och lirade. Då kunde jag ju muta eller sola vilken som helst av dessa tre ljudkällor, oj oj... redboxen har INTE varit aktuell i studiosammanhang efter det!

Men den är superbra att ha just på mindre scener, där man annars sparkar till mickstativ och sådant, för att ge lite, lite krisp ut i sånglådorna.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden mellan att köra impuls och att faktiskt micka upp va tillräckligt stor för mig för att beställa en ny gitarrförstärkare. Det blir inte samma sak. Dock kan det bli okej att blanda med impulser och/eller pluggar. Men inte att enbart använda dessa. Inte enligt mina öron iaf. Sedan kanske jag inte hör jätteskillnad när jag inte kan AB jämföra. Men skillnaden är som sagt tillräckligt stor för mig att inte vilja använda mig av det vid egna inspelningar.

Sedan hur red box låter har jag ingen aning om, men se till att få upp ett ljudexempel GN, ska bli intressant att höra då jag aldrig hört den själv 🙂

MVH

Anders

Fast jag menade jämfört med redbox 😑

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Basshole och djbolton, har ni testat att spela in gura med både mick OCH Redboxen och sedan blanda signalerna när ni mixar? Det är min tanke att det kanske funkar guld. Har inte för avsikt att enbart använda Redbox i studion, så jag är mest nyfiken på hur bra det funkar med BÅDE mikrofon OCH Redbox.

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaej.. Det enda sammanhang jag kan tänka mig att en redbox skulle vara användbar är som komplement, i PA't/sånganläggningen, till omikad förstärkare vid mindre klubbgig.

Att enbart använda signalen ifrån en redbox innebär att man får ha överseende med halverad dynamik och störande myggdist. (Ja, redboxen tar inte magiskt bort surret ur den line'ade signalen).

Hmm. Jag menar att det här inte är en typ lajnad signal alls, det är det som är den stora skillnaden. Exakt allt som går från förstärkaren till högtalaren passerar Red Boxen, och kommer även ut genom XLR-utgången. Det är mer som en annan form av mickning än lajning.

De Red Box Classic som finns idag verkar tyvärr enbart funka med batteri eller adapter. Och man verkar även kunna välja om man sätter dem på högtalarkabeln eller (det går inte på min Red Box Pro) mata den från ett lineuttag. Min Red Box Pro funkar helt utan batteri eller fantommatning. Görs inte den längre är det verkligen synd.

Här är Mitt första test, det blev i stökigaste laget. Och avståndet till närmickarna var antingen lite för kort eller långt för att det skulle stämma med Red Boxen, det blev lite fasfel där som inte gick att få bort med att vända mickens eller Redboxen ett varv. Jag ska joxa till ett nytt test idag. Rätt använd kan man få ett bra ljud med både mick plus Red Box.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=73024

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Förtydligande: Med redbox, menar jag redbox classic, och ja, den går att line:a också fast det har jag aldrig provat. Tvärtemot vad Guitar Nilsson säger, så fungerar den bra med fantommatning. Den har valbart mellan 4X12 eller combo simulering, jag tycker oftast att combo-läget låter bäst (eller mindre dåligt).

Jag har den alltid med mig när jag giggar, och som jag har sagt tidigare så funkar den helt OK på en liten scen för att sprida gitarren lite.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Förtydligande: Med redbox, menar jag redbox classic, och ja, den går att line:a också fast det har jag aldrig provat. Tvärtemot vad Guitar Nilsson säger, så fungerar den bra med fantommatning. Den har valbart mellan 4X12 eller combo simulering, jag tycker oftast att combo-läget låter bäst (eller mindre dåligt).

Jag har den alltid med mig när jag giggar, och som jag har sagt tidigare så funkar den helt OK på en liten scen för att sprida gitarren lite.

/Johan

Menade att Red Box Classic måste ha nån form av strömförsörjning, Red Box Pro som jag har behöver varken fantommatning, adapter eller batteri. Bilderna visar Red Box Pro. Högtalarströmmen passerar rakt igenom, boxen påverkar inte ljudet alls.

Här är den nya inspelningen:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=73039&hl=

post-8284-1264262986_thumb.jpg

post-8284-1264263003_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...