Jump to content
Annons

Datorn rebootar vid cubaseuppstart


Ewil

Recommended Posts

Hej. Jag kan inte beskriva problemet så mycket mer än titeln. Jag har inga som helst problem med datorn förutom när jag startar cubase

då den plötsligt rebootar. Jag har windows 7 och Cubase SX3. Läste sedan någonstans att SX3 inte var kompatibelt med mitt OS så jag bad

en kompis prova med Cubase 5. Samma sak händer.

Är det någon som har någon blekaste?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej. Jag kan inte beskriva problemet så mycket mer än titeln. Jag har inga som helst problem med datorn förutom när jag startar cubase

då den plötsligt rebootar. Jag har windows 7 och Cubase SX3. Läste sedan någonstans att SX3 inte var kompatibelt med mitt OS så jag bad

en kompis prova med Cubase 5. Samma sak händer.

Är det någon som har någon blekaste?

Senaste drivrutin för eLicenser?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan bero på någon plugin som inte funkar under W7.

Flytta ut allt från vstplugins-mappen till en tillfällig mapp och testa om det kan starta då. Funkar det så är det bara att lägga tillbaks pluggarna i katalogen och testa igen, så hittar du så småningom vilken plugin det är som bråkar.

Prova med C5 eftersom SX3 inte är kompatibelt med W7 enligt den officiella infon - och du därför inte kan vara säker på vilket som strular om du försöker köra med den gamla versionen.

EDIT:

Glömde elicenser som Gilbert nämnde. Det är mycket vanligt att det blir problem om man inte kör med den senaste versionen, så hämta den på http://www.elicenser.net

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Jag kan inte beskriva problemet så mycket mer än titeln. Jag har inga som helst problem med datorn förutom när jag startar cubase

då den plötsligt rebootar. Jag har windows 7 och Cubase SX3. Läste sedan någonstans att SX3 inte var kompatibelt med mitt OS så jag bad

en kompis prova med Cubase 5. Samma sak händer.

Är det någon som har någon blekaste?

Om det inte fungerar (som andra tipsade om) prova med att disable ljudkortet som sitter på moderkortet.

Ofta har alla moderkort idag ett inbyggd ljudkort. Och jag tror inte du använder det...

Om det inte fungerar, prova med att disable det ljudkortet du använder.

På så sätt kan du kanske hitta problemet.

Att ha dom senaste drivrutiner för Cubase och ljudkort samt chipset på moderkortet är ALLTID viktig.

Hör av dig om du inte löser det.

MVH

Pax Greger

Cubase 5 - XP

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! Jag provade med Elicenser. Ingen skillnad. Jag plockade ut VSTmapparna och nu händer något. Cubase startar felfritt. Jag blir glad, stänger ner --> datorn rebootar och jag svär. Jag har dubbelkollat att alla drivrutiner är up to date. Jag provade även att stänga av det integrerade och externa ljudkorten vid olika tillfällen men problemet kvarstår.

Jag hittar inga drivrutiner till Cubase 5. Menade du något annat, Paxgreger, eller har jag googlat dåligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! Jag provade med Elicenser. Ingen skillnad. Jag plockade ut VSTmapparna och nu händer något. Cubase startar felfritt. Jag blir glad, stänger ner --> datorn rebootar och jag svär. Jag har dubbelkollat att alla drivrutiner är up to date. Jag provade även att stänga av det integrerade och externa ljudkorten vid olika tillfällen men problemet kvarstår.

Jag hittar inga drivrutiner till Cubase 5. Menade du något annat, Paxgreger, eller har jag googlat dåligt?

Du får ursäkta att jag stressade fram svaret. 🤪

Jag menade drivrutiner till ljudkort och senaste patch (uppdatering) till Cubase.

Om du fortfarande har samma problem, kan det vara värt att göra en ny install av OS(XP - VISTA - WIN7).

Göra alla uppdateringar av OS före installera nåt annat, sen skydd(virus program).

Sen CUBASE med alla uppdateringar.

TESTA OM det startar ok.Prova så med att kopiera alla (VST som du kopierade från tidigare install) tillbaks.

Får du då samma problem. Är det bara att ta bort alla igjen. Testa med 1 i taget. Tar lite tid, men då hittar du problemen.

SEN - glöm inte ACRONIS backup(eller liknande). Ifall du får ett liknande problem i framtiden.

[Jag rekommenderar alltid att använda en PC som INTE är ansluten till WAN(internet), OCH inte använda denna PC till annat än musik. Om man inte behöver WAN, dra ut sladden efter alla uppdateringar är gjorda]

MVH

Pax Greger

Link to comment
Dela på andra sajter

Vista? I musikdator?

Virusprogram? I musikdator?

Hehe. Om du bara visste hur många som använder VISTA. Inte f(/"#&( förstår jag varför.

Det är inte användbart till annat än laga problem....

Och samma med Virusprogram. Det finns MÅNGA som inte har råd med fler datorer. Och då kör (tyvärr) många Internet, Office, och andra program dom behöver på datorn.

Seriöst - tja... Kanske inte. Men det kan vara like roligt - och låtarna kan låta bra.

DU kanske vet - JAG kanske vet att ett OS ska vara strippat för annat än själva OS för att köra problemfritt.

Men jag tycker det är rätt att informera andra hur det kan vara. Sen får andra ta till sig informationen. Eller göra som du - kommentera.

Inte ska jag trycka på andra mina idèer, hur det SKA vara. Det måste vara upp till var och en.

MVH

Pax Greger

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog inte otänkbart att du har ett hårdvaruproblem med datorn. Kanske att någon minnesmodul är kass, så att datorn bootar om när minnet fylls upp till en adress som är defekt...?

Kolla också om du kan ställa om Windows, så att det inte bootar om vid fel, utan i stället visar ett felmeddelande. I XP finns den inställningen om man högerklickar på "Den här datorn", väljer "Egenskaper", väljer fliken "Avancerat" och klickar på "Inställningar" i fältet "Start och återställning". Där finns en ruta under "Systemfel" som är förbockad, som heter "Starta om automatiskt". Ta bort den bocken, så ska det dyka upp ett felmeddelande i stället för att det blir en omstart.

Nu vet jag inte om det ser likadant ut i W7, men det borde finnas något liknande i alla fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog inte otänkbart att du har ett hårdvaruproblem med datorn. Kanske att någon minnesmodul är kass, så att datorn bootar om när minnet fylls upp till en adress som är defekt...?

Kolla också om du kan ställa om Windows, så att det inte bootar om vid fel, utan i stället visar ett felmeddelande. I XP finns den inställningen om man högerklickar på "Den här datorn", väljer "Egenskaper", väljer fliken "Avancerat" och klickar på "Inställningar" i fältet "Start och återställning". Där finns en ruta under "Systemfel" som är förbockad, som heter "Starta om automatiskt". Ta bort den bocken, så ska det dyka upp ett felmeddelande i stället för att det blir en omstart.

Nu vet jag inte om det ser likadant ut i W7, men det borde finnas något liknande i alla fall...

Det är mycket möjligt att det är hårdvarufel. Jag köpte nyss nytt ram-minne, kan de ha nåt med det att göra?

När jag ställer bort autorestart, slutar datorn starta om sig. Istället blir skärmen bara helt svart och får "No signal".

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mycket möjligt att det är hårdvarufel. Jag köpte nyss nytt ram-minne, kan de ha nåt med det att göra?

När jag ställer bort autorestart, slutar datorn starta om sig. Istället blir skärmen bara helt svart och får "No signal".

Kör memtest86, kollar minnena.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mycket möjligt att det är hårdvarufel. Jag köpte nyss nytt ram-minne, kan de ha nåt med det att göra?

När jag ställer bort autorestart, slutar datorn starta om sig. Istället blir skärmen bara helt svart och får "No signal".

Om du har gamle RAM minnen. Prova med dom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har gamle RAM minnen. Prova med dom...

Mitt gamla gick i graven, det var därför jag köpte nytt ram.

Men jag ska liks köpa nytt moderkort, så jag återkommer när jag installerat alla grejer i det.

Kan ju hända att det vill sig bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt gamla gick i graven, det var därför jag köpte nytt ram.

Men jag ska liks köpa nytt moderkort, så jag återkommer när jag installerat alla grejer i det.

Kan ju hända att det vill sig bättre.

Det hoppas jag verkligen.

All tid som går åt att lösa problem, kan man använda till skriva musik - REC - mastering.

Roliga timmar........ 🙂

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...