Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hur skall jag gå tillväga för att få flera Ableton startup sets?

Jag känner till functionen: Pref -> File Folder -> Save current set as default.

Men jag undrar hur jag skall göra för att få flera.

T.ex som jag kan komma åt via Browsern - Live devices eller liknande.

Att skapa flera stycken vanliga sets som jag sparar normalt fungerar inte.

Sparar över dom hela tiden med projektet jag sedan startat med.

Det känns inte så "smidigt".

Tack på förhand och MVH.

Annons
Posted

Såg att folk hade det som en reguest på ableton-forumet så nej, det finns inte ännu.

Men som du själv skrev, det är väl inga problem att spara olika "autoload-sets" som du sedan öppnar och direkt kör "save as" ??

sen är det ju riktigt smidigt att importera spår, clips och effekter från andra färdiga sets ju..

• 3 months later...
Posted

Finns också flera start-ups i template-mappen att göra egna ska väll inte vara så svårt. Men att få ett val direkt vid start up tror jag inte att man kan göra.

Tycker dock inte att det tar specielt mycket tid att byta default-template eller helt enkelt byta template efter uppstart.

Att skrivaskydda är kanske en väg men att lära sig spara som nytt set/project med en gång är en bra vana.

• 4 weeks later...
Posted

I Live kan du efter att ha sparat ditt template dra det direkt från Browsern t.v. och lite beroende på var du släpper "settet/.als-filen" så laddas den in så att säga ovanpå din startup template (som även är osparad). Om den nu är helt tom så kan du med fördel göra dina olika templates och ha en katalog för de .als-filerna som du drar in vid varje projektstart.