Jump to content
Annons

Olika lyssningar på olika platser?


coverman

Recommended Posts

En fråga jag funderat på, men som jag inte ens försökt lista ut. Eller egentligen inte tagit mig tid att försöka reda ut.

I min lilla hemmastudio kör jag senaste Logic på en liten MacMini och ett Motu Pre8 ljudkort där jag sedan kör ner utgången till en hörlursmixer.

I mitt andra rum har inspelningsrummet. Där står den/de som spelar in och jag funderar nu på om jag kan köra en annan lyssning än det dom hör i sina lurar.

Om det står en sångare i båset, så vill de säkert ha en lyssning med en mix av låten och sin egen röst på en lagom nivå, men när jag sitter och spelar in, så vill jag nog höra lite mer av rösten, så man tydligare hör om några missar dyker upp.

Finns det något sätt man skulle kunna göra detta smidigt eller behöver man två separata ljudkort för att få ordning på problemet? Och då antar jag att det spricker med en MacMini och att det plötsligt kliver upp tusenlappar för att få till det. Eller finns det något jag inte tänkt på?

Jag antar att flera vill klara av detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det enkla alternativet är att skaffa en Hörlursmixer, Då kan du styra hur mycket volym du vill ha i respektive hörlurar.

Om du sedan vill att en lyssning ska vara torr ( din ) och en lyssning ska vara med FX ( sång ) då måste du

skicka ut ljudet till separata utgångar på ditt ljudkort , Tex din till Output 1-2 och sångarens till Output 3-4.

För att sedan plocka in output 1-2 och 3-4 in i separata kanaler på din hörlursmixer för att kunna reglera volymed till hörlurarna.

Inte jätte enkelt med det går. Finns kanske någor bättre sätt , har inte fördjupat mig så mycket i det då jag allrig använder det. Tycker att sångare/sångerskor tappar lite timing om dom har effekter på sången och framför allt pitch.

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga jag funderat på, men som jag inte ens försökt lista ut. Eller egentligen inte tagit mig tid att försöka reda ut.

I min lilla hemmastudio kör jag senaste Logic på en liten MacMini och ett Motu Pre8 ljudkort där jag sedan kör ner utgången till en hörlursmixer.

I mitt andra rum har inspelningsrummet. Där står den/de som spelar in och jag funderar nu på om jag kan köra en annan lyssning än det dom hör i sina lurar.

Om det står en sångare i båset, så vill de säkert ha en lyssning med en mix av låten och sin egen röst på en lagom nivå, men när jag sitter och spelar in, så vill jag nog höra lite mer av rösten, så man tydligare hör om några missar dyker upp.

Finns det något sätt man skulle kunna göra detta smidigt eller behöver man två separata ljudkort för att få ordning på problemet? Och då antar jag att det spricker med en MacMini och att det plötsligt kliver upp tusenlappar för att få till det. Eller finns det något jag inte tänkt på?

Jag antar att flera vill klara av detta.

Eftersom ljudkortet (8pre) har 12 ut enl. specifikation (ADAT, phones och main out), så kan du antingen via Logig skapa två separata mixar ut eller kanske med ljudkortet om det finna en DSP-mixer (vilket det borde göra), en till phones och en till main (eller till ADAT 1/2 och 3/4 om du har en extra DA).

http://www.motu.com/products/motuaudio/8pre/i-o.html

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som bra tips. Det där ska ju inte vara så svårt låter det som. En hörlursmixer har jag ju och jag tror det finns 2 ingångar på den som man kan välja på, så det vore ju smidigt. Ska ta en titt när jag är i studion nästa gång. Tack för snabba svar.

Bifogar en länk till den första låten som släppts från min lilla studio:

GRAND POP STATION

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag råkade i misstag upptäcka (fast det var nog redan i logic 8) att om man väljer "compose template" och någon pop/rock mall av något slag, så finns det redan förberett för monitormix!?!. Jag brukar aldrig använda dessa mallar egentligen men, kände för att prova en mall en gång när jag hade lite överskottsimpiration. Positivt!?!

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter på samma ljudkort och funderar på samma sak.. det där med 12 ut är nog inte så enkelt som man vill... eller så är det bara jag som inte har fattat. Men det rör sig om höger/vänster main out, phones och ett gäng av någon slags optisk utgång (ADAT?). Jag vet däremot inte vad man behöver för att få ljud ur dessa optiska utgångar. Antar att man behöver något med en optisk ingång för att få in signalen, eller hur funkar det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag löste det tidigare genom att tappa en separat signal med musiken samt en separat signal med sången till sångbåset där jag hade en liten mixer med ett reverb anslutet. Då kunde sångaren själv styra volym på både sång och musik individuellt, samt blöta ner hur mycket han/hon ville med reverbet.

Det här passade inte alla sångare ska tilläggas. En del vill slippa så mycket "pill" som möjligt när de ska göra sina pålägg. Men för det mesta funkade det bra :rolleyes:

Det här var dock i Cubase, men liknande borde gå att få till oberoende program!?

Redigerat av Friberg
Link to comment
Dela på andra sajter

En enkel lösning är ju att använda Aggregate device (du hittar den i Audio Midi setup i operativsystemet, inte i Logic). Med den kan du kombinera flera ljudkort. Du behöver inte nödvändigtvis köpa nya grejer, du kan kombinera till exempel Motukortet med datorns egna. På så sätt kan du sedan i Logic skapa ett set kanaler som går ut genom datorns ljudkort oberoende av ljudet ut till Motun. Däremot är väl datorns egna ljudkort och utgång ingen Top of the line hardware, men om inte annat borde det funka som budgetlösning tills vidare...

Redigerat av Joelbille
Link to comment
Dela på andra sajter

Använd CueMix FX (Visst finns det en DSP-mixer Gilbert) för att skapa en hörlursmix. Där kan du tappa in medhörning (hardware monitoring) från mikingången direkt till hörlurarna utan någon fördröjning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...