Jump to content
Annons

Hur mixar jag ljudet på en MP4 fil utan att sabba bild?

Recommended Posts

GIGAN (oregistrerad)
Postat

I helgen stod jag, för första gången på 20 år, på scen med ett dansband 😲

Det förevigades av en kille med mobiltelefon och blev i mp4 format.

Snart kommer en cd/dvd med några av låtarna hem i brevlådan och jag ska försöka bättra på ljudet i Cubase SX3.

Men går det att importera bara ljudet till cubase och isf hur synkar jag ihop det efteråt?

Eller måste jag använda ngt annat prg?

Jag har iofs mac och logic också, men kan det mycket sämre än cubase.

🙂

Tacksam för all hjälp!

Annons
Postat (redigerat)

Vis av arbetet med att försöka förbereda för en eventuell filmmusikfestival så har jag märkt att mp4 ej går att importera till Cubase. Skaffa en konverterare, tex denna, och gör om till AVI eller mpeg eller annat format som cubase kan hantera. Sen är det bara att importera videofilen till ett nytt projekt i cubase så får du en separat stereofil med ljudet. Piece of cake!! 😲

Edit: Det går inte att exportera ut en färdig videofil med ljud från cubase, exportera bara ljudfilen och sen sätt i hop den med filmen i typ windows movie maker (finns väl liknande progran för mac antar jag). Lycka till!!

Redigerat av therocker
Postat

MPEG Streamclip är gratis och finns både för Mac och Windows.

Öppna filmen och välj Export audio. Exportera som en wav-fil och dra in i valfritt program.

GIGAN (oregistrerad)
Postat

Tack Linus & The Rocker!

Ska testa era förslag när filmen dyker upp.

Återkommer med resultat 😄

Postat

om det gäller mac och logic, så är det ju bara att dra in avifilen, sen extraherar den ljudet. Sen är det ju bara att mixa ihop med den andra ljudupptagningen (om du nu vill ha kvar den från mobilen).

I annat fall är det väl bara att dra det i iMovie och lägga till det nya ljudet (om det inte behöver fixas), samt mutea original-ljudet från mobilen...

GIGAN (oregistrerad)
Postat
om det gäller mac och logic, så är det ju bara att dra in avifilen, sen extraherar den ljudet. Sen är det ju bara att mixa ihop med den andra ljudupptagningen (om du nu vill ha kvar den från mobilen).

I annat fall är det väl bara att dra det i iMovie och lägga till det nya ljudet (om det inte behöver fixas), samt mutea original-ljudet från mobilen...

Yo Magnus!

Det blir nog en kombination av det föreslagna.

Importera ljudet som wav i cubase, mixa lite och sedan importera det till iMovie.

Alla tips mottages tacksamt!

Postat
Yo Magnus!

Det blir nog en kombination av det föreslagna.

Importera ljudet som wav i cubase, mixa lite och sedan importera det till iMovie.

Alla tips mottages tacksamt!

Är inte hundra, men det kan vara så att iMovie bara tar aiff eller mp3... vågar dock inte sätta min heder på det...

GIGAN (oregistrerad)
Postat
Är inte hundra, men det kan vara så att iMovie bara tar aiff eller mp3... vågar dock inte sätta min heder på det...

Det stämmer nog.

Tänkte göra om den till mp3 iaf.

Den kommer att läggas ut på youtube och på

www.rezar.se

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.