Jump to content
Annons

Ställa in kompressorn på master kanalen


prototyp

Recommended Posts

Hey jag undrar om det finns några tips på hur man ska ställa in kompressorn på master kanalen! (mer som en preset liksom som man sen kan ställa om, om inställningen inte passa på just den låten)..

Ska det vara en hårt eller mjukt? O.s.v.. Ge mig alla tips jag kan få 🙂

Det jag strävar efter mest är väll att vocalerna ska låta bra på beatet.. Om ni förstår 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det går inte att säga en generell inställning. Än mindre över internet när man inte vet hur du mixat.

Mitt enkla tips är dock att du jobbar mer på sångspåret och komprimerar mer där än på masterkanalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är helt omöjligt att säga. Det beror på musikstil och hur låten är. Det är med andra ord ingen mening att ha en preset enligt mig, utan det går snabbare att skruva till värdena direkt, efter känsla.

Jag brukar även ha flera kompressorer på mastern som gör olika saker.

På mastern använder jag:

Attack: 1-50 ms

Release 50-1000 ms

Ratio 1.3-10

Allt beroende på vad jag vill åstadkomma. Så om du vill ha en preset som är hyfsad är det nog bra om du skriver lite mer specifikt vad du vill presetet ska göra, och vilket tempo låten går i samt musikstil. Då blir det lite lättare, men fortfarande svårt att gissa över nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Saken är den att jag inte riktigt förstått hur en kompressor på master kanalen ska vara inställd.. Alltså vad för något man ska sträva efter!

Rättare sagt så vet jag inte när det låter bra om jag rattar själv fast jag inte fattar ett skit!

Jag håller på med rapp & RnB! 🙂 Alltså tempo är ju olika men jag menar mer om ni kanske kan berätta hur ni brukar göra! Om ni brukar ha snabb eller långsam attack, realese o.s.v

Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Lär dig först och främst vad och hur en kompressor fungerar. Ingen mening slänga på något som man inte ändå fattar varför och varför man ens ska ha någon på masterkanalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Saken är den att jag inte riktigt förstått hur en kompressor på master kanalen ska vara inställd.. Alltså vad för något man ska sträva efter!

Rättare sagt så vet jag inte när det låter bra om jag rattar själv fast jag inte fattar ett skit!

Jag håller på med rapp & RnB! 😆 Alltså tempo är ju olika men jag menar mer om ni kanske kan berätta hur ni brukar göra! Om ni brukar ha snabb eller långsam attack, realese o.s.v

Mvh Douglas

Samma princip häller för komprimering av mastern som vanliga spår. Om du vet hur en kompressor fungerar är det bara att applicera samma tänkande på mastern. Om du inte vet hur den funkar borde du googla + läsa lite mer innan du frågar om presets.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska skicka till mastering så skulle jag absolut avråda från att lägga något på masterbussen. Om man har någon exotisk kompressor (som man vet att masteringshuset inte har) och absolut vill ha färgen denna ger så kan det vara ok men annars så finns det ingen vits då masteingshuset troligtvis har bättre prylar och framförallt vet vad de sysslar med (förhoppningsvis…).

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej då 😆 Tack ändå..

Kan väll kompressorn halvt!

Mvh Douglas

En bra regel är att, när du håller på med låten så kanske du som jag inte kan hålla dig ifrån att peta på EQ och annat som en del i skapandet.

När du är klar med arrangemanget och skall börja ställa in nivåer och ta bort låga frekvenser som en grundmix bör du lägga på en svag kompression, för att "limma" ihop mixen lite grann.

Jag brukar göra så att jag ställer kompressorns ratio på 1.2 drar ner threshold lite granna och sedan börjar jag laborera med attacken, och lyssnar vad det gör med hela ljudbilden.

Försvinner attacken i kicken? Börjar allting låta sämre?

Vid såhär svag kompression så påverkas inte låten nämnvärt utan tanken är att ett resultat skall uppnås som inte hörs så mycket.

När jag hittat en attack där det låter som jag vill att det skall låta så går jag på releasen och gör samma sak.

Så att först lära sig hur en kompressor fungerar är bra, men att öva är ju det bästa, och det har jag hört överallt medans jag utvecklats, och nu tycker jag att det börjar bli ganska bra när jag lägger manken till.

Så ett generellt tips för att smeta ihop allting lite granna är alltså:

Ratio 1.1 eller 1.2 kanske

Threshold, några dB

Attack, runt 30

Release också runt 30

Vid hårdare komprimering är det mycket svårare tycker jag och där har jag inte laborerat så mycket.

Sen hittar väl alla sitt eget arbetssätt och det förändras förmodligen med tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gilbert: Nej inget ska skickas till mastering.. Var bara nyfiken 😆

En bra regel är att, när du håller på med låten så kanske du som jag inte kan hålla dig ifrån att peta på EQ och annat som en del i skapandet.

När du är klar med arrangemanget och skall börja ställa in nivåer och ta bort låga frekvenser som en grundmix bör du lägga på en svag kompression, för att "limma" ihop mixen lite grann.

Jag brukar göra så att jag ställer kompressorns ratio på 1.2 drar ner threshold lite granna och sedan börjar jag laborera med attacken, och lyssnar vad det gör med hela ljudbilden.

Försvinner attacken i kicken? Börjar allting låta sämre?

Vid såhär svag kompression så påverkas inte låten nämnvärt utan tanken är att ett resultat skall uppnås som inte hörs så mycket.

När jag hittat en attack där det låter som jag vill att det skall låta så går jag på releasen och gör samma sak.

Så att först lära sig hur en kompressor fungerar är bra, men att öva är ju det bästa, och det har jag hört överallt medans jag utvecklats, och nu tycker jag att det börjar bli ganska bra när jag lägger manken till.

Så ett generellt tips för att smeta ihop allting lite granna är alltså:

Ratio 1.1 eller 1.2 kanske

Threshold, några dB

Attack, runt 30

Release också runt 30

Vid hårdare komprimering är det mycket svårare tycker jag och där har jag inte laborerat så mycket.

Sen hittar väl alla sitt eget arbetssätt och det förändras förmodligen med tiden.

Tack så jätte mycket 😲 Precis ett sånt svar jag ville ha!

Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

Gilbert: Nej inget ska skickas till mastering.. Var bara nyfiken 😆

Tack så jätte mycket 😲 Precis ett sånt svar jag ville ha!

Mvh Douglas

Ett sånt här svar kan man också tänka att det ger en spark i rätt riktning.

Om du hakar dig fast vid hur saker och ting "skall vara" så kommer du kanske som jag gjort sitta och fundera vad som är rätt istället för att testa testa och testa.

En plugg som jag har testat som du också kan ladda ner en demoversion av är Waves SSL G Master Bus Compressor. Den har en preset av Chris Lord Alge som heter CLA ST Finalizer.

Har hittills inte testat den på en enda låt utan att det låter BRA!

Magisk plugin med magisk preset tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
😆 Blir sjukt glad när jag får sån här super hjälp 😲 Hur länge kan man använda demo versionen då?

Du måste först och främst ha ilok för att kunna dema den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska det vara en hårt eller mjukt? O.s.v.. Ge mig alla tips jag kan få 🙂

du bör ha en kompressor med en display för gain reduction

den bör pendla mellan 3-9 dB när den jobbar

ratio 2:1, thresh -15 - -6

och det var ett tips - ingen generell sanning

själv skulle jag undvika att ha nåt på masterkanalen öht

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Förklara gärna varför du tycker så.

1:1 ger ingen skillnad i förhållandet mot det som kommer in

1:2 skulle ge en negativ kompression - det heter isf 2:1

ex: 2:1 betyder att den nivå som når över ett visst tröskelvärde kommer halveras (från 2 till1)

1:1 ger följdaktligen ingen förändring alls

1:2 skulle motsvara att värdet dubblas vilket kompressorer inte sysslar med

Link to comment
Dela på andra sajter

1:1 ger ingen skillnad i förhållandet mot det som kommer in

1:2 skulle ge en negativ kompression - det heter isf 2:1

ex: 2:1 betyder att den nivå som når över ett visst tröskelvärde kommer halveras (från 2 till1)

1:1 ger följdaktligen ingen förändring alls

1:2 skulle motsvara att värdet dubblas vilket kompressorer inte sysslar med

Jisses, du har rätt!

Tycker att 2.1 låter mer bekant än 1.2 =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...