Jump to content
Annons

SigChatta

Recommended Posts

Halloj!

Jag ämnar studera radiojournalistik till nästa höst, och skulle gärna bekanta mig lite med till exempel Digas

(Även fast jag förstått att det är busenkelt) eller ett liknande program. Just nu använder jag mig av

Garagebands podcast-funktion (som det förvisso inte är något fel på).

Men var kommer jag öven en kopia? Jag hittar varken trial-version eller sidor som saluför programmet i fråga.

Kan någon göra mig klokare, eller skjuta till lite information om Digas?

Vänligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Digas är inte direkt ett program man köper eller skaffar som privatperson. De fungerar ju lite annorlunda också på det sättet att man kör det mot en server. Dessutom är det busenkelt att lära sig, på ett par dagar jobbar man helt obehindrat i det.

Koncentrera dig istället på att bli en bra journalist, de är bra mycket svårare än att lära sig klippa lite ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåja, som tidningsreporter sedan fyra år, med ett flertal avslöjanden bakom mig tänkte jag att det vore gott med lite estetik i eländet.

(Radio verkar vara ert gebit, vilken folkhögskola är mest meningsfull?)

Har lite dålig koll på Folkhögskolorna, två tidigare kollegor hade gått på Kaggeholm (visst heter den så?) och verkade nöjda med det. Själv läste jag programmet journalistik och multimedia (3 år) på Södertörns Högskola. Nu jobbar jag som sändare på P3 Nyheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Digas är ett SR program och säljs vanligtvist inte till externa.

Digas är upbyggt av bl.a en editor, en utsändare, en server som hela SR kommer åt.

Digas editorn är väldigt enkel vilket också innebär att det begränsar en en hel del.

På DI´s radiolinje lär man ut editering i ProTools. ProTools är bra att kunna men....

...själv anser jag att Steinberg Wavelab är det absolut bästa redigeringsprogrammet för radio.

Wavelab är intuitivt, snabbt och väldigt stabilt. Kan otroligt mycket mer dessutom.

Wavelabs bounce to disk går fortare än realtid. PT gör detta ENDAST i REALTID vilket betyder att om du klippt ihop ett rep på en halvtimme så tar bounceningen EN HALVTIMME. I Wavelab tar detta ca 3 minuter.

Wavelab tar in alla slags ljudfilsformat vilket PT inte gör.

Wavelab kan enkelt konvertera till andra format såsom WAV, AIFF, MP3, MP2 DIGASFORMAT etc, vilket inte PT kan.

Wavelab kan köras mot datorns eget ljudkort eller annat valfritt ljudkort. PT kräver Digidesigns hårdvara.

Wavelab tar VST och Direct X pluggar.

PT tar RTAS pluggar.

Wavelab är PC.

ProTools är PC och Mac.

Det räcker gott och väl med mellanversionen av Wavelab Studio 6 som kostar knappa 3000 kr.

Antar att en demoversion finns tillgänglig på Steinbergs hemsida.

Hälsningar från en erfaren SR tekniker.

Redigerat av Radiobrutta
Link to comment
Dela på andra sajter

Ha avslöjad... (tänkte jag av någon underlig anledning) bara för att jag också körde radioproduktion i Piteå. Men men,

Hola, Kalix, och Bollnäs... äh, vi gör så här istället.

http://www.folkhogskola.nu/Sok-kurser/?act...earchresultlist

Sedan håller jag med ovanstående skit i digas. Efter ett par veckor med det kommer du vara glad att du har Garageband och kan göra mer som du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...