Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har fÄtt i uppdrag att spela in ett band, helt akustiska instrument, country/folkmusik.

Jag efterstrÀvar att fÄ sÄ bra akustik som möjligt, utan att ha tillgÄng till en riktigt akustikbehandlad studio.

Jag Àr tyvÀrr ganska dÄligt insatt i akustikbehandling och vad för typer av rum som brukar vara bra..

varje gÄng man söker i Àmnet sÄ finner man ganska avancerade diskussioner angÄende special-material, RT60, siffror och annat som sÀkert Àr vÀldigt viktigt nÀr man bygger sin egen studio.

Jag undrar om det gÄr att vara sÄ generell, sÄ man kan frÄga:

1. Vilka typer av golv, tak, och vÀggar brukar lÄta bÀst? trÀ?

2. Kan ett rum vara för torrt? SÄ de slukar för mycket frekvenser och rumsljud?

3. Kan man tÀnka: I ett rum dÀr bandet lÄter bra, sÄ lÄter Àven inspelningen det?

4. Rummets storlek? SmÄ trÄnga rum, mitt emellan, eller aulor?

5. Vilka typiska fÀllor ska man akta sig för?

GÄr det att vara sÄ hÀr generell? Jag söker som sagt tips för oss som precis har börjat undersöka det hÀr med akustik för inspelning!

vÀnliga hÀlsningar /Mandel

Annons
Postat (redigerat)

Man burkar ofta ha trÀ som yttersta lagret, men sedan finns det flera olika alternativ och beroende pÄ vad du vill ha för ljud. Lite svÄrt att sÀga sÄ

Ja det kan det, men det Àr nog inte vanligt att det Àr dovt/torrt. DÄ behöver du massa material som tar vara pÄ energin och det Àr inte sÄ vanligt i ett vanligt rum.
3. Kan man tÀnka: I ett rum dÀr bandet lÄter bra, sÄ lÄter Àven inspelningen det?
Kort svar. Nej. Du kan nog fÄ det lÄta bra men du riskerar massa lÀckage i mikar, svÄrt att mixa osv. Du fÄr mindre möjligheter. DÀrför brukar man skÀrma av eller liknande vid inspelning av helt band samtidigt.
Beror helt pÄ vad du ska göra.
Det finns massor. Beror pÄ rum, vinklar, typ av material, massa saker.
GÄr det att vara sÄ hÀr generell? Jag söker som sagt tips för oss som precis har börjat undersöka det hÀr med akustik för inspelning!

En annan sak Àr att. Om du Àr ny pÄ detta sÄ kommer du förmodligen inte kunna fÄ nÄgon kanon inspelning första gÄngerna, Àven om du har super akustik. Det hÀnger lika mycket pÄ att mixa och fixa som pÄ akustiken. En sak rÀcker inte.

Men det Àr bra att du letar fakta. Klart det finns rum som Àr mer lÀmpade Àn andra. Men ta en lokal/rum du har tillgÄng till sedan Àr det bara att mÀta upp det och börja bygga. Det du vill göra Àr att ta reda pÄ vilka frekvenser som skapar problem i rummet sedan akustikbehandla efter det. Och sedan skapa det ljudet du Àr ute efter, Àr det ett rum som du ska speciellt för trummor kanske du vill ha mera diffosurer samt abbsorbenter som tar mera pÄ de lÀgre registren.

LÀttra att hjÀlpa om du har ett rum.

😕

Om du inte redan lÀst.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=53377

Redigerat av GĂ€st
Postat
Hej!

Jag har fÄtt i uppdrag att spela in ett band, helt akustiska instrument, country/folkmusik.

Jag efterstrÀvar att fÄ sÄ bra akustik som möjligt, utan att ha tillgÄng till en riktigt akustikbehandlad studio.

Jag Àr tyvÀrr ganska dÄligt insatt i akustikbehandling och vad för typer av rum som brukar vara bra..

varje gÄng man söker i Àmnet sÄ finner man ganska avancerade diskussioner angÄende special-material, RT60, siffror och annat som sÀkert Àr vÀldigt viktigt nÀr man bygger sin egen studio.

Jag undrar om det gÄr att vara sÄ generell, sÄ man kan frÄga:

Hej Mandel!

Kul att du ska göra en akustisk inspelning.

Jag har ett par tankar och tips att bidra med i din frÄgestÀllning och tar dom per punkt.

1. Alla ytor lÄter bÀst! Det Àr mer en smaksak och dÀr i finns inget generellt. Man brukas sÀga sÄ hÀr. HÄrda ytor sÄ som betong, glas etc., ger ett slammrigt ljud medans trÀfaner eller liknande, gör ljudet varmare och inte sÄ klangigt.

2. Absolut!! Ett helt torrt rum Àr riktigt obehagligt att vara i och spela i. Ta dom gamla replokalerna som exempel dÀr tappra försök gjorts genom Ären för att "dÀmpa" rummet med resultatet att man fÄr stora problem med allt för starka basfrekvenser. Att spela in i sÄna hÀr rum hörde i och för sig tidiga 80-talet till! Lyssna pÄ tidiga skivor med Björn Shifs eller Janne Lucas och ABBA för den delen.

Snustorrt trumljud!!!

3. Spot on mannen!!! Om bandet eller instrumentet lÄter bra i ett rum sÄ kan du ge dig den pÄ att Àven din inspelning kommer göra det! Kruxet ligger i att veta vad som faktiskt Àr "bra".

Jag tycker du ska gÄ pÄ intuition hÀr. Inte fasen tycker nÄn att en flygel lÄter bra i ett sovrum!? Hajjas?

4. SmÄ rum lÄter ofta burkiga och livlösa. Mellanstora rum runt 25m2 ger din inspelning karaktÀr. Aulor och ishallar brukar oftast lÄta bÀst. Och dÄ menar jag nÀrmickat. Det blir ju inga reflexer som spökar!

5. Allt i en inspelning Àr en fÀlla kan man sÀga. Det viktigaste tycker jag nÀr man spelar in akustiskt Àr att inte lyssna sig blind pÄ de separata instrumenten. Till exempel en baskagge, nÀr hela bandet spelar i ett litet rum. Du kommer aldrig tycka att det lÄter bra nog.

Försök att fÄn det tidigt i ditt tÀnk. Detta Àr live, det ska lÄta live!

Hoppas jag fattat din frÄgestÀllning rÀtt och du fÄtt lite kött pÄ benen!!

Slutligen...

Be bandet vara noga förberedda och vÀl inrepade. Det vinner hela produktionen pÄ!

Peace!!!

/Cruncharn'

Postat (redigerat)

nej lite mer allvar nu

det beror pÄ (kul svar va?)

rent generellt skulle jag svara "en blandning i ett inte för litet rum"

men det Àr enklare att svara pÄ vad som lÄter sÀmst: ett för litet betongrum

om vi bortser frÄn materialet en liten stund sÄ tror jag man kan sÀga att ett möblerat rum funkar bÀttre Àn ett tomt om rummet inte Àr akustikbehandlat

men Äterigen "det beror pÄ" - vad Àr du ute efter för sound?

bara det slukar jÀmnt över frekvenserna sÄ Àr ett heltorrt rum bÀttre Àn ett slamrigt rum

inte för att det ger ett fantastiskt ljud utan för att det ger minst problem

ja, kort, sÄ kan man tÀnka

sen tillkommer förstÄs aspekten hur du mickar

för mycket rum kan förstöra Àven om rummet i sig fÄr det att klinga bra

en aula sÀrskilt om den Àr ljudbehandlad

ju mindre desto svÄrare om vi utgÄr frÄn obehandlat

undvik att lyssna Ă„ ratta ljud i samma rum som det spelas i

om du mÄste vÀlja - hellre för lite rum Àn för mycket (micka hellre nÀra Àn lÄngt ifrÄn om du Àr osÀker pÄ rummets duglighet)

att man dÀmpar bort den jobbiga diskanten i rummet men inte basen - stÀll in en soffa

tillÀgg: stÄ inte tre meter ifrÄn en ljudkÀlla Ä förvÀnta dig att det lÄter likadant dÀr som om du mickar upp den - hÄll för ena örat Ä lyssna med det andra dÀr du tÀnkt sÀtta micken, det Àr nÀrmare sanningen

Redigerat av Demonproducenten
Postat
Även avstĂ€mda basfĂ€llor?

Är det för att de nyper fler frekvenser Ă€n den man huvudsakligen Ă€r ute efter?

det var ett försök till humor

Postat

1. Flytande golv, men typ har nÄn Neopren pads och nÄn regel Ä skapar mellan rum mellan riktiga golvet och golvet ovanpÄ, spÄnskiva eller likn., regelverk med isolering 100mm vanligast, nÄn skiva, sen typ sÄna golv/tygmattor som man brukar limma pÄ. Har bilder pÄ sÄnt.

2. SÄ lÀnge man vet vad man vill ha för frekvensgÄng i registret sÄ kan man anpassa sig till det.

3. Oftast, beror pÄ vad man gillar i situationen. Mycket reverb/lite reverb

4. Lagom stora rum, sÄ sakerna fÄr plats enligt mig.

5. I akustik... Att vÀlja fel sorts material.... T.ex cellplast Àr dÄligt enligt vissa.

Postat
1. Flytande golv, men typ har nÄn Neopren pads och nÄn regel Ä skapar mellan rum mellan riktiga golvet och golvet ovanpÄ, spÄnskiva eller likn., regelverk med isolering 100mm vanligast, nÄn skiva, sen typ sÄna golv/tygmattor som man brukar limma pÄ. Har bilder pÄ sÄnt.

2. SÄ lÀnge man vet vad man vill ha för frekvensgÄng i registret sÄ kan man anpassa sig till det.

3. Oftast, beror pÄ vad man gillar i situationen. Mycket reverb/lite reverb

4. Lagom stora rum, sÄ sakerna fÄr plats enligt mig.

5. I akustik... Att vÀlja fel sorts material.... T.ex cellplast Àr dÄligt enligt vissa.

gick du in pĂ„ ĂŒberkurs nu eller Ă€r det jag som tĂ€nker för basic om vad han frĂ„gar efter?

Postat
gick du in pĂ„ ĂŒberkurs nu eller Ă€r det jag som tĂ€nker för basic om vad han frĂ„gar efter?

det Àr ganska basic enligt mig ^^

Postat
det Àr ganska basic enligt mig ^^

jag utgick frÄn vad han skulle tÀnka pÄ om han skulle spela in i ett icke akustikbehandlat rum

dÄ kÀnns flytande golv inte sÀrskilt basic

men jag kanske fattade fel

han kanske vill bygga ett studio rum

Postat (redigerat)

Alla har ju svarat ungefÀr lika pÄ ett eller annat vis.

Kan man dra slutsatsen att; Det bÀsta Àr att ha ett rum att utgÄ ifrÄn annars blir det svÄrt. Med ett mellanstort rum (20m2/50m2). Har det flyttande golv samt tjocka reglage sedan tidigare Àr det en fördel. Men sÄ mycket mer kan man vÀl inte leta efter?. Kanske dumt att ha runda rum eller massa knepiga vinklar för det blir svÄrare att fÄ det rÀtt. Men behöver inte.

Vad mer kan man leta efter dĂ„. BetongvĂ€ggar sĂ„ att man kan regla sjĂ€lv. Rum under marken/kĂ€llare för isoleringens skull. Ej stora fönster och massa dörrar överallt 😆.

För det billigaste och enklaste lösning för en hemmaplure Àr vÀl en kÀllarlokal med tjocka vÀggar, golv, tak. Sedan utgÄ frÄn det.

Redigerat av GĂ€st
Postat

Heja, vilka idiotsvar du fick!!!

Men nu Àr det ju sÄ det blir om du frÄgar lite snett.

Vad som du glömde berÀtta Àr om du

a) letar efter ett rum som redan finns, eller

😆 tĂ€nker bygga ett rum

HÀr utgÄr jag frÄn att det Àr a) du tÀnker pÄ i första hand.

Huvudtipset Àr att hitta ett lite större rum, kanske en skolaula eller en kyrka. LÄter orkestern bra dÀr Àr det en utmÀrkt början för att spela in akustiska instrument.

Men det Àr en frÄga du mÄsta stÀlla allra först -- hur vill du att resultatet skall lÄta. Börja dÀrför med att lyssna pÄ ett gÀng skivor som lÄter ungefÀr som det Àr tÀnkta att bli i slutet. Vet du inte hur du vill att resultatet skall bli sÄ kommer du inte kÀnna igen det nÀr du nÀrmar dig. NÀr du hittat nÄgra exempel, stÀm av med bandet ocksÄ. De kanske vill lÄta helt annorlunda. NÀr du bestÀmt det ljud du vill ha sÄ kan du börja fundera pÄ hur du skall uppnÄ det ljudet vid inspelning. En bra början Àr dÄ att göra ungefÀr som pÄ skivan. Kanske har de spelat in allt spÄr för spÄr i en superdÀmpad lokal, kanske Àr det inspelat live i en rökig pub med en enda mick.

// gunnar

Postat

Hej!

Vilket fantastiskt forum med sÄ mÄnga svar pÄ en gÄng!

Det var definitivt en hjÀlp pÄ vÀgen.

Jag Àr inte en total rookie pÄ att mixa, iaf inte denna typen av musikstil (bluegrass).

Har hÄllt pÄ och spelat in mitt eget band i cirka 2 Är nu, men av nÄgon mÀrklig anledning inte tÀnkt pÄ att akustiken ska ha sÄ stor betydelse nÀr man nÀr-mickar instrument. men men.. man lÀr sig med tiden.

HÀr Àr en lÀnk till mitt band som jag sjÀlv spelat in med ytterst billig och blygsam utrustning i vanliga vardagsrum och sovrum:

www.myspace.com/lechatmortmusic

Musiken jag ska spela in Àr liknande musik, men jag vill ta steget denna gÄng och tÀnka nogrannant i akustiken.

Jag Àr inte ute efter att bygga ett rum, utan söker bland lokaler jag sjÀlv har tillgÄng till, tex aulor eller andra mellan stora rum pÄ ex Kulturskolor eller föreningslokaler..

DÀrför vill jag ha lite hum om storlek, trÀvÀggar vs betong vs gips osv..

Jag Ă€r oerhört tacksam för era inkomna svar och Ă€ven era fortsatta svar som jag följer med spĂ€nning 😆

Kanske ni fÄr en bÀttre ide nÀr ni hör mina inspelningar jag redan gjort? Alla lÄtar pÄ myspace Àr inspelade i olika rum..

mvh /Mandel

Postat

Men ha en plan b med. Det blir kanske inge bra nÀr de spelar alla av nÄgon anledning. Eller att ljudet i aulan bra men blir inte bra i inspelningen, sÄnt hÀnder med. Bara sÄ du tÀnkt igenom det.

Förresten vad Àr det för utrustning du kommer anvÀnda?

Postat
Men ha en plan b med. Det blir kanske inge bra nÀr de spelar alla av nÄgon anledning. Eller att ljudet i aulan bra men blir inte bra i inspelningen, sÄnt hÀnder med. Bara sÄ du tÀnkt igenom det.

Förresten vad Àr det för utrustning du kommer anvÀnda?

Fasttrack ultra ljudkort med runt 6-8 kanaler för inspelning, kommer anvÀnda neumann tlm 102, Blue babybottle, SE 2200, ADK 51 tror jag den heter, Röde NT2.. har en extern preamp ocksÄ.. GA pre73.. fÄr vÀl se vem jag sÀtter den pÄ..

Postat

LÀckage mellan mickar behöver inte nödvÀndigtvis vara nÄgot negativt. Micken framför en tex en stÄbas kan samtidigt vara avstÄndsmik till baskaggen. LÀgg ner vÀldigt mycket tid pÄ att hitta rÀtt mickplaceringar. StÄbasen Àr volymsvag sÄ den mÄste man gÄ vÀldigt nÀra-

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.