Jump to content
Annons

Hur mycket kan man lasta i ett 19" rackstativ?


JJMusik

Recommended Posts

Annons
Har köpt ett rackstativ av modellen König Meyer 40900 http://www.k-m.de/RACK-DESK-STAND.3+M56fc6ca52fd.0.html

Tänkte sätta en POD xt pro i botten men den är ju på 2 HE och väger en del. Pallar stativet det eller är det för tungt? Vad tror ni?

Vi har en liknande på jobbet med en digi002r i. KAn tänka mig den väger något liknande. Det är inga problem med den iaf 😏

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

bumpar denna igen,

Vill bara kolla så att jag inte gör en rejäl tabbe nu.

Vad tål sådana här bordsrack/rackstativ?

Kan man lasta prylar i dem permanent eller de är bara till för visning av lättare saker? Dum fråga kanske men jag har ingen aning.

Tänkte lasta en POD xt pro, en TC G-Major, en dbx 286a och ett Delta 1010

Tillsammans väger det en del. Inte så kul om det brakar ihop om några månader helt oväntat...

Stativet är alltså ett K&M 40900 på 8 HE

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Eftersom racken tiltar bakåt så se till att montera den djupaste burken längst ner så att bakkanten stöder mot underlaget. Då kommer det inte att bryta nåt i skenorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
okej, ja du menar så att undersidan av burkan vilar på rackets fötter så att säga.

Vad tror ni annars? Är de gjorda för att husa tunga rackprylar - man vill ju tro det men vill samtidigt inte göra en tabbe och få en kollaps...

Det ser ut som att du kanske måste lämna 1he under din pod så att racken inte lyfter från underlaget pga att podens bakkant går ner för långt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

jag mailade faktiskt könig och meyer men har fasen inte fått något svar.

Tycker det är märkligt att det inte finns någon info om maxvikt man kan lasta i ett sådant här stativ.

Står det liksom pall för 8he vanliga rackprylar? interface, micpreamps, pod eller vad det nu kanske kan vara???

Det är ju lite surt om det viker sig eller grejorna åker i golvet

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Men vad är problemet?

Ska du sätta in flera slutsteg med stora ringkärnetrafos som väger 40kg vardera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Problemet är att jag aldrig sett sådana här stativ användas i studios, jag kan lite om det och ställer därför en fråga och hoppas att någon som vet kanske kan svara.

Min fråga är alltså om sådana här rackstativ mest används som visning för att vissa upp demoex i affärer och på mässor?

Eller de är även byggda för permanent montering av rackprylar?

Jag förstår ju att den väl ska tåla 8 enheter när det är ett 8 he-rack. Men det blir onekligen jäkligt tungt när man börjar lasta i den.

Jag har nu monterat i 5 enheter och orkar knappt lyfta den. Därför undrar jag hur den skulle klara av att permanent står lastad med 8 he utan ett ras.

Redigerat av JJMusik
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...