Jump to content
Annons

m-audio fasttrack ultra8rljudkort, koppla in preamp

Recommended Posts

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

Hallo!

Innan jag köper en preamp så vill jag försäkra mig om att jag kan använda den till mitt ljudkort, ljudkortet har 2 inserts på kanal 1 och 2. Hur kopplar man in preampen för att det ska vara maximalt optimalt?

Annons
Postat

Ja; insert-ingången borde ge bäst resultat förutom att det blir obalanserat men stäng av mobilen och håll kopplingen kort så är det säkert inga problem.

Postat

haha...eller ska jag köra micpreampen till preamps i ljudkortet? vilket e det bästa?

Postat

okii...får väl investersa i ett nytt ljudkort då jag inte har lineingångar och kan uppenbart inte köra en preamp...

Postat
okii...får väl investersa i ett nytt ljudkort då jag inte har lineingångar och kan uppenbart inte köra en preamp...
Ja; insert-ingången borde ge bäst resultat förutom att det blir obalanserat men stäng av mobilen och håll kopplingen kort så är det säkert inga problem.

...

Postat

varför ska jag stänga av mobilen?? trodde du skämta...är det så att ljuden från mobilen går in annars eller vadå?

Postat
varför ska jag stänga av mobilen?? trodde du skämta...är det så att ljuden från mobilen går in annars eller vadå?

Ja, och andra störningar. Det är p g a detta man försöker ha balanserade kopplingar i studios.

drloop (oregistrerad)
Postat

Har du behov av en extern preaamp?

Ofta så funkar ljudkortets inbyggda preamps för dom flesta.

Postat

ja jag vill ju höjja min inspelningskvalite och det är väl där en preamp som tex Vintage Design M73DMkII kommer in i bilden? fick testa den hos en polare och fan va skön jag tyckte den var!

Postat

fasttrack ultra8r har 8line in

8 XLR/TRS combo jacks for mic or line-level inputs

så då är det bara att koppla en tele från en preamp till lineingången

ja jag vill ju höjja min inspelningskvalite och det är väl där en preamp som tex Vintage Design M73DMkII kommer in i bilden? fick testa den hos en polare och fan va skön jag tyckte den var!

om du lyssnar på annan musik så kan du i princip aldrig avgöra om det är dyr utrustning de använt

det är klart att en preamp påverkar inspelningsljudet ganska mycket

samtidigt borde det inte bli dåligt med de inbyggda förstärkarna

men kvalitet är oftast endast kunskap...

Postat (redigerat)
fasttrack ultra8r har 8line in

så då är det bara att koppla en tele från en preamp till lineingången

Nja... dessa ”line in” vill man troligtvis inte använda:

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...t&p=1007281

EDIT: Efter att ha kikat i manualen ser jag att M-Audio har tänkt och tar detta på allvar:

"The microphone (XLR) inputs route signals to the interface’s

preamplifiers while the line-level (1/4”) jacks bypass the preamplifiers."

Bravo!

Redigerat av Gilbert
Postat (redigerat)
Nja... dessa ”line in” vill man troligtvis inte använda:

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...t&p=1007281

varför inte det?

(Note that the level controls only affect the XLR mic and front panel instrument inputs, but do not

affect the line-level inputs.)

edit: du han visst rätta dig själv medan jag läste manualen

Redigerat av spass

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.