Jump to content
Annons

Finns här några dansbandsentusiaster?


MusikMakaren

Recommended Posts

Jag gillar det mesta inom musik och pysslar också med både visor, blues, rock, hårdrock, pop, schlager och...dansband. Är för närvarande inne i ett stim dansbandslåtar. Skriver både själv och tillsammans med andra. Vore kul med lite utbyte...

Tycker forummedlemmarna att det är lite väl sliskigt kanske vi kan få en egen liten avdelning... 😳

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)

Jag är dansbandsentusiast. Tyvärr har jag inte kommit igång riktigt med skrivandet, men lyssnar gärna - både till vardags och till fest.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå Jokron!

Hade en tjej i slutet av 70-talet som hade drösar med kasettband med Jörgen Edman & Polarna, Thorleifs och allt vad de hette. Var väl inte så förtjust i musiken då, men när mina band blivit bandsallad i den billiga bilspelaren så körde vi dem.

(det blev åtskilliga timmar eftersom jag också pendlade Uppsala-Sundsvall i min Fiat utan radio, endast kasettspelare)

Kan komma på mig själv ibland med att sakna en del av dessa låtar, om det beror på att de hade musikaliska kvalitéer eller om det är ungdomstid som flytt vet jag inte. Men det känns ändock som att "Dansbandsmusiken" då, var mer divergerad och lite mer i gränsland mellan pop och dansband. Produktionerna var heller inte så uniforma, utan det kunde spreta lite här och var. Ibland hördes texter såväl av Fröding som Nils Ferlin.

Tänker särskilt i juletid, när jag hör "Marys Boychild" på en låt som hette "Du är som en sommardag". Vilka som sjöng kommer jag inte ihåg, men det kan ha varit Vikingarna? Kunde man inte sno en text av Ferlin, så varför inte sno musiken av en traditionell utländsk sak?

Om jag hade lite mer tid till förfogande, vilket vi redan avhandlat i en annan tråd, så skulle jag gärna göra gemensam attack med dig att återta förlorade kvalitéer i schangern. Men innan den tiden kommer skulle jag, och säkert flera här, vilja få ett smakprov 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är dansbandsentusiast. Tyvärr har jag inte kommit igång riktigt med skrivandet, men lyssnar gärna - både till vardags och till fest.

.....................?

jag förlorade just all tilltro till mänskligheten

Samma här. När ska folk lära sig Nattvaktarens humor egentligen?

"Till vardags och till fest" 😄😄😆

Hamma: Länken var suverän. Jag ska söka till Ivan Henrys.

Tänk att få sitta å jiddra med de dära killarna om kvällens gig, groupisarna, ljudet i lokalen, ta en bärs i bussen efteråt....Åh låt mig komma med! Jag lovar att odla en likadan munkfrilla som killen i mitten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...