Jump to content
Annons

Cubase 4 = Cubase studio 5 ?


majk668 (oregistrerad)

Recommended Posts

majk668 (oregistrerad)

Tänkte uppgradera mitt Cubase essential 4 så att jag även kan öppna mina gamla Sx3 spår.

Skulle då vilja ha lite råd, ska jag uppgradera till Cubase studio 5 eller köpa ett begagnat Cubase 4 då det handlar om ungefär samma pengar. Kan det vara så att Studio 5 motsvarar Cubase 4 på ett ungefär funktions och vst instrument mässigt. Hoppas nån kan svara på detta på ett bra sätt då jag är väldigt sugen på nån form av uppgradering NU!! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tänkte uppgradera mitt Cubase essential 4 så att jag även kan öppna mina gamla Sx3 spår.

Skulle då vilja ha lite råd, ska jag uppgradera till Cubase studio 5 eller köpa ett begagnat Cubase 4 då det handlar om ungefär samma pengar. Kan det vara så att Studio 5 motsvarar Cubase 4 på ett ungefär funktions och vst instrument mässigt. Hoppas nån kan svara på detta på ett bra sätt då jag är väldigt sugen på nån form av uppgradering NU!! 😏

Hittade en som beskriver det du har nu och ev modeller av fyran:

http://www.steinbergusers.com/cubase/compchart2.php

Och en PDF där du ser skillnader i femman:

http://www.steinbergusers.com/images/C5_ComparisonChart.pdf

Hoppas du kan bestämma dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte uppgradera mitt Cubase essential 4 så att jag även kan öppna mina gamla Sx3 spår.

Skulle då vilja ha lite råd, ska jag uppgradera till Cubase studio 5 eller köpa ett begagnat Cubase 4 då det handlar om ungefär samma pengar. Kan det vara så att Studio 5 motsvarar Cubase 4 på ett ungefär funktions och vst instrument mässigt. Hoppas nån kan svara på detta på ett bra sätt då jag är väldigt sugen på nån form av uppgradering NU!! 😏

Du får fler saker med i Cubase5, som t ex impulsreverb och pitchkorrigering och ett gäng pluggar - och dessutom finns det en del annat som skiljer - men om du har nytta av det är förstås en fråga om hur du använder programmet och vad du vill kunna göra.

Du hittar en jämförelse här: http://www.steinberg.net/en/products/music...details100.html - så kan du se om du tycker att något gör att Studio känns för mycket begränsat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får fler saker med i Cubase5, som t ex impulsreverb och pitchkorrigering och ett gäng pluggar

Ja, men de följer väl inte med Cubase Studio 5?

Vill minnas att det går att öppna SX-projekt i Cubase Studio 4 (har inte testat i femman).

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ja, men de följer väl inte med Cubase Studio 5?

Nej reverbet följer inte med i studioversionen men pitchCorrect gör det

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

majk668 (oregistrerad)

Cubase 5 är tyvärr inget alternativ för mig då det handlar om för mycket pengar. Tack för alla jämförelselistor det har gett mig lite. Just nu lutar det åt Cubase 4 det ända som oroar mig att köpa ett begagnat är ifall dom inte avinstallerat dongeln ordentligt då står man väl där med skägget i brevlådan kanske. Anledning tiil mitt val är att jag tycker det ser ut som C 4 fortfarande är vassare än CS 5 eller har jag fel kanske? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase 5 är tyvärr inget alternativ för mig då det handlar om för mycket pengar. Tack för alla jämförelselistor det har gett mig lite. Just nu lutar det åt Cubase 4 det ända som oroar mig att köpa ett begagnat är ifall dom inte avinstallerat dongeln ordentligt då står man väl där med skägget i brevlådan kanske. Anledning tiil mitt val är att jag tycker det ser ut som C 4 fortfarande är vassare än CS 5 eller har jag fel kanske? ☺️

Den är väl båda vassare och inte.. Beror på var du vänder blicken, fler pluggar, fler instrument, externa burkar du vill leka med, surround etc etc. MEN för att nämna något så missar du det mer smutta handhavandet i CS5/C5 när det gäller automation av både audio och MIDI. . som automation panel eller den nya och integrerade automationen för MIDI. Vet dock inte om CS5 har möjligheten att göra midiparts till lanes eller omvänt, inklusive delar av spår, till parts som C5 kan. Fina grejor ☺️

Stegrarn här på forumet säljer sin C5:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=72229

Link to comment
Dela på andra sajter

majk668 (oregistrerad)

Har nog fått tag på en upgrade till C5 nu för ett bra pris så förhoppningsvis är alla mina bekymmer lösta + att jag nog får några nya på köpet 🙁 . Ingick även Kontakt 3 i affären har kollat lite på nätet om den men inte fått nåt riktigt grepp om den men det ger väl sig med tiden.

Men tack för all respons här och jag får förmodligen anledning att återkomma med fler frågor och problem efter upgraden kan jag tänka mej 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...