Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har nu skaffat ett schysst 88-tangentersklaviatur, och börjat lira lite med det, men tycker det Àr lite jobbigt att behöva dra igÄng datorn för att fiska upp schyssta pianoljud. De hÄrdvarusynthar jag har idag har inga bra pianoljud, dÀrför söker jag nu efter en smidig ljudmodul med hyffsat pianoljud. Vet nÄgon om nÄgon synth/modul som Àr kÀnt för sitt pianoljud? Finns det nÄgon modul som bara innehÄller piano?

/ Rikard

Annons
Palm (oregistrerad)
Postat

Kolla efter ett begagnat Alesis nanopiano, borde gĂ„ att hitta för en tusenlapp. (Notera att jag tagit fasta pĂ„ "hyfsad") 🙁

/P

Postat

Tack för tipset!

Jo, jag funderade pÄ en NanoPiano, men sedan lÀste jag pÄ SonicState om den och dÀr skrev folk at den lÀt förskrÀckligt, typ transposed en oktav osv.

Har du testat den? Vad Àr din bedömning?

Vad tycker ni om pianoljuden i JV1010?

NÄgon som Àr sugen pÄ att byta en lite mera alround-modul mot en Korg MS2000R?

/ Rikard

Palm (oregistrerad)
Postat

Hej. Mja kan inte uttala mig sÀkert om nanopianot, men jag har sjÀlv en QS8 som master, och den ska ju till viss del ha samma pianosamplingar efter vad jag förstÄtt(?). Tycker inte de lÄter sÀrskilt mycket sÀmre Àn ett "billigare" digitalpiano, men det kan ju vara nÄt som diffar mellan modellerna - ser ocksÄ att mÄnga Àr rÀtt oförtjusta i ljuden, Àven om i alla fall nÄgra recensenter pÄ harmony central Àr lite snÀllare Àn de pÄ sonicstate..

Tror inte du hittar nÄt billigare iaf.. tyvÀrr lÀr det bli svÄrt att hitta nÄt ex för provlyssning antar jag.

Lycka till

Postat

Jag Àger en JV1010 och man kan inte rÀkna med att fÄ ett pianoljud a'la The Grand i den. 1010:an Àr en liten maskin med mer kvantitativ Àn riktigt kvalitativ inriktning. Visst, den Àr kanon nÀr man gör en produktion, men Àr man ute efter ett specialsound som t.ex. ett riktigt snyggt piano sÄ Àr det kanske inte den rÀtta lösningen.

/Daniel

• 2 veckor senare...
Postat

Jv1010:ans "nice piano" e helt ok. LÄter inte riktigt piano men ljudet e bra och spelbart tillskillnad frÄn mÄnga samplade malmsjö grand o sÄnt.

Motif rack en ju jÀttebilligt...

Postat

Även "Europiano" eller "Eurogrand" eller vad den heter (i 1010:an) Ă€r rĂ€tt schysst. Ett mjukt och fint piano..

/Daniel

Postat (redigerat)

Lyssnade, apropÄ detta, pÄ den Demo-CD som jag fick med min JV1010, dÀr de demokör expansion-korten 1-14, och pianokortet (SR-JV80-03) verkar ha en del smaskiga pianoljud. Det gÄr nog att fÄ tag i begagnat ganska billigt.

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Postat
  Citat
Jag kan inte lÄta bli att rekommendera 4front Piano module (gratis VSTi). LÄter kanske inte som ett dyrt piano, men ger mig alltid spelglÀdje.

Jag tycker 4front pianot lÄter _riktigt_ dÄligt. Halvfalskt och skitigt och förtar verkligen spelglÀdjen. BÀttre att inte spela alls Àn att spela med 4front Piano Module Àr mitt motto.

Postat

Mest spelglÀdje fÄr jag nÀr jag spelar pÄ farsans gamla ostÀmda tidigt 1900-talspiano... Av nÄn jÀvla anledning.

Fast det Ă€r klart, hade jag haft ett vĂ€lstĂ€mt piano hemma i min egna lĂ€genhet, sĂ„ hade jag nog haft mest spelglĂ€dje dĂ€rifrĂ„n 😄

RÀtt mÀrkligt att inspirationen plötsligt flödar nÀr man sitter vid ett riktigt piano förövrigt..

/Daniel

Postat

Tackar för tippsen... Lutar nog Ät en 1010:a... dÄ fÄr man ju en stor hög bonusljud utöver pianoljuden... För produktioner gillar jag mest att micka ett riktigt piano ÀndÄ, vill bara ha ett schysst pinoljud att klinka med hemma, för skojs skull, utan att behöva ha datorn igÄng med VST-plugg.

/ Rikard

Postat

Eftersom ingen har nÀmnt Kurzweil sÄ gör jag det. De har ju t.ex. sin MicroPiano-burk... eller K2000 som fortfarande lÄter riktigt bra trots Äldern.

Postat
  vectro sa:
Eftersom ingen har nÀmnt Kurzweil sÄ gör jag det. De har ju t.ex. sin MicroPiano-burk... eller K2000 som fortfarande lÄter riktigt bra trots Äldern.

MĂ„ste bara sĂ€ga att jag inte begriper vad folk ser i K2000. Har alltid tyckt att den lĂ„ter trist och hĂ„rt och fult. Är det mig det Ă€r fel pĂ„??

Postat
  VacUm sa:
  vectro sa:

MĂ„ste bara sĂ€ga att jag inte begriper vad folk ser i K2000. Har alltid tyckt att den lĂ„ter trist och hĂ„rt och fult. Är det mig det Ă€r fel pĂ„??

Behöver inte vara fel pĂ„ dig. Kan vara sĂ„ att du har dĂ„lig smak? 😏

Postat

hrm.. undrar om jag inte sÄg en NanoPiano nÄnstans pÄ musikbörsens begagnat-sidor... kolla om du kan hitta nÄn dÀr! jag har för mej att dom dÀr smÄ modulerna lÄter riktigt bra t om

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.