Jump to content
Annons

Pianoljud / modul


rikardz

Recommended Posts

Har nu skaffat ett schysst 88-tangentersklaviatur, och börjat lira lite med det, men tycker det är lite jobbigt att behöva dra igång datorn för att fiska upp schyssta pianoljud. De hårdvarusynthar jag har idag har inga bra pianoljud, därför söker jag nu efter en smidig ljudmodul med hyffsat pianoljud. Vet någon om någon synth/modul som är känt för sitt pianoljud? Finns det någon modul som bara innehåller piano?

/ Rikard

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Palm (oregistrerad)

Kolla efter ett begagnat Alesis nanopiano, borde gå att hitta för en tusenlapp. (Notera att jag tagit fasta på "hyfsad") 🙁

/P

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset!

Jo, jag funderade på en NanoPiano, men sedan läste jag på SonicState om den och där skrev folk at den lät förskräckligt, typ transposed en oktav osv.

Har du testat den? Vad är din bedömning?

Vad tycker ni om pianoljuden i JV1010?

Någon som är sugen på att byta en lite mera alround-modul mot en Korg MS2000R?

/ Rikard

Link to comment
Dela på andra sajter

Palm (oregistrerad)

Hej. Mja kan inte uttala mig säkert om nanopianot, men jag har själv en QS8 som master, och den ska ju till viss del ha samma pianosamplingar efter vad jag förstått(?). Tycker inte de låter särskilt mycket sämre än ett "billigare" digitalpiano, men det kan ju vara nåt som diffar mellan modellerna - ser också att många är rätt oförtjusta i ljuden, även om i alla fall några recensenter på harmony central är lite snällare än de på sonicstate..

Tror inte du hittar nåt billigare iaf.. tyvärr lär det bli svårt att hitta nåt ex för provlyssning antar jag.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag äger en JV1010 och man kan inte räkna med att få ett pianoljud a'la The Grand i den. 1010:an är en liten maskin med mer kvantitativ än riktigt kvalitativ inriktning. Visst, den är kanon när man gör en produktion, men är man ute efter ett specialsound som t.ex. ett riktigt snyggt piano så är det kanske inte den rätta lösningen.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jv1010:ans "nice piano" e helt ok. Låter inte riktigt piano men ljudet e bra och spelbart tillskillnad från många samplade malmsjö grand o sånt.

Motif rack en ju jättebilligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade, apropå detta, på den Demo-CD som jag fick med min JV1010, där de demokör expansion-korten 1-14, och pianokortet (SR-JV80-03) verkar ha en del smaskiga pianoljud. Det går nog att få tag i begagnat ganska billigt.

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte låta bli att rekommendera 4front Piano module (gratis VSTi). Låter kanske inte som ett dyrt piano, men ger mig alltid spelglädje.

Jag tycker 4front pianot låter _riktigt_ dåligt. Halvfalskt och skitigt och förtar verkligen spelglädjen. Bättre att inte spela alls än att spela med 4front Piano Module är mitt motto.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mest spelglädje får jag när jag spelar på farsans gamla ostämda tidigt 1900-talspiano... Av nån jävla anledning.

Fast det är klart, hade jag haft ett välstämt piano hemma i min egna lägenhet, så hade jag nog haft mest spelglädje därifrån 😄

Rätt märkligt att inspirationen plötsligt flödar när man sitter vid ett riktigt piano förövrigt..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för tippsen... Lutar nog åt en 1010:a... då får man ju en stor hög bonusljud utöver pianoljuden... För produktioner gillar jag mest att micka ett riktigt piano ändå, vill bara ha ett schysst pinoljud att klinka med hemma, för skojs skull, utan att behöva ha datorn igång med VST-plugg.

/ Rikard

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom ingen har nämnt Kurzweil så gör jag det. De har ju t.ex. sin MicroPiano-burk... eller K2000 som fortfarande låter riktigt bra trots åldern.

Måste bara säga att jag inte begriper vad folk ser i K2000. Har alltid tyckt att den låter trist och hårt och fult. Är det mig det är fel på??

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom ingen har nämnt Kurzweil så gör jag det. De har ju t.ex. sin MicroPiano-burk... eller K2000 som fortfarande låter riktigt bra trots åldern.

Måste bara säga att jag inte begriper vad folk ser i K2000. Har alltid tyckt att den låter trist och hårt och fult. Är det mig det är fel på??

Behöver inte vara fel på dig. Kan vara så att du har dålig smak? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...